زیارت آرامگاه محبوب ترین بانوی ایرانی در تعطیلات نوروز در قم + عکس


ساعت: 11:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۶
کد خبر: 1816169

بسیاری از مردم نمی دانند که آرامگاه شاعر پرآوازه ایرانی تبریز در حرم حضرت معصومه (س) قرار دارد. قطعا پس از زیارت حرم حضرت معصومه (س) زیارت آرامگاه شاعر ایرانی پروین اعتصامی که در صحن امام رضا (ع) قرار دارد خالی از لطف نخواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم فردا، پروین اعتصامی شاعر نامدار ایرانی در ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ در شهر تبریز به دنیا آمد. به همین مناسبت 25 اسفند روز بزرگداشت پروین اعتصامی نامگذاری شده است.

آرامگاه پروین اعتصامی، شاعر ایرانی، معروف‌ترین شاعر ایرانی، در آرامگاه خانوادگی وی در حرم حضرت معصومه (ع) قم قرار دارد.

شاید بسیاری از دوستداران شعر و ادب ندانند که مقبره این شاعر در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و سفر به قم در ایام نوروز فرصت مناسبی برای فاتحه خوانی بر مزار این شاعر است.

به پاس قدردانی از زحمات چندین ساله این شاعر بزرگ در عرصه ادب، قبور زیبا و باشکوهی در حرم مطهر حضرت معصومه (ع) در صحن امام رضا (ع) ساخته شد و نمازگزاران حرم می توانند از آن بازدید کنند. مقبره بعد از زیارت از این شاعر بزرگ دیدن کنید.


1d115f1f 781d 4bae b442 d35d9280e8f6 خبر خاکستری

پروین فرزند مرحوم یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام الملک) و در منطقه ششکلان تبریز به دنیا آمد. پدرش یوسف اعتصامی از شاعران و مترجمان عصر خود بود که نقش مهمی در شکل گیری زندگی هنری پروین و کشف استعدادهای او و ذوق و میل او به سرودن شعر داشت.

پروین اعتصامی در فروردین 1320 به بیماری حصبه مبتلا شد و در 12 فروردین در بیمارستان بستری شد و در 25 فروردین 1320 در سن 34 سالگی در تهران درگذشت و در آرامگاه فاطمه معصومه کوم در آرامگاه خانوادگی در جوار پدرش به خاک سپرده شد. او در زمان مرگ به دست مادرش درگذشت. پس از مرگش قطعه‌ای پیدا کرد با عنوان «این اثر را برای سنگ قبرم سروده‌ام»، مشخص نیست چه زمانی آن را برای سنگ قبر خود سروده است. که این قطعه را روی سنگ قبرش حک کرده است.

در آن زمان هیچ مراسم رسمی و دولتی برای بزرگداشت پروین اعتصامی برگزار نشد که به شدت با هواداران و اشعار او مخالف بود. شاید از خود بپرسید که چرا باید چنین فردی که در فرهنگ و هنر کشورش این همه نقش داشته است در این سکوت به خاک سپرده شود؟ به نظر می رسد در آن زمان دستگاه امنیتی رضاشاه نسبت به او بسیار حساس بوده است.




c463745a 0cd5 493d a39d fa85ec0a164f خبر خاکستری

آرامگاه پروین اعتصامی سه سال است که برای مرمت تعطیل شده و در آذرماه 96 به عنوان آرامگاه شعر، ادب، معماری جدید و تزئینات هنری برجسته در صحن امام رضا(ع)، حرم مطهر حضرت معصومه(س) بازگشایی شد. این مقبره آرامگاه شعر و ادب نامیده می شود و با توجه به روحیه شعر و ادب، با استفاده از دو هنر اصیل از 4 هنر اصیل ایرانی اسلامی، از تزئینات خاصی بهره می برد و فضای مساعدی را برای حضور شاعران و علاقه مندان فراهم می کند. شعر فارسی شد.

03f539dc 6f38 4c1d 87bd 58dc17811c81 خبر خاکستری

مقبره پروین اعتصامی با هنر گچ بری فاخر طراحی شده است که نزدیک به سه سال با نقوش گل و گیاه و سبک شعری توسط استادان آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها طراحی شده است. در آن زمان بیش از 50 میلیون تومان برای معماری و طراحی جدید آرامگاه پروین اعتصامی بانوی شعر و ادب هزینه شد.

شعری که بر سنگ قبر او نوشته شده است:

که چرنوزم یک ملافه است
اختر چرخ ادبیات پروین است
هر چند جز تلخی چیزی ندید
هر چه می خواهی حرفش شیرین است
صاحب این همه سخنرانی امروز
بادبان فاتحه و یاسین
دوستان به یاد او باشند
دوستی که دل ندارد دل غمگینی است
خاک بسیار کشنده به نظر می رسد
سنگ سینه بسیار سنگین است
به این تخت نگاه کن و درس بگیر
که چشم حقیقت دارد
هر کجا که هستید و هر کجا که می روید
اینجا آخرین خانه کیهان است
هر چه انسان ثروتمندتر باشد
از آنجایی که به این نقطه رسیده است، فقیر است
جایی که از روی کنایه حمله می کند
چاره اطاعت و ادب اطاعت است
زایمان کن و بکش و پنهان کن
دهر یک سنت دیرینه است
خرم آنکس که گاه در این گرفتاری است
حافظه را تسکین می دهد




3e84e89b d0b3 4760 8516 ee62c74e11e7 خبر خاکستری

شعر پروین از نظر بیان مفاهیم و معانی بیشتر در قالب «مناظره» و «پرسش و پاسخ» است. بیش از هفتاد نمونه مناظره روی کاناپه او وجود دارد که او را از این جهت در میان شاعران فارسی زبان برجسته می کند. این بحث ها نه تنها بین افراد، حیوانات و گیاهان، بلکه بین اشیاء مختلف – مانند سوزن و نخ – صورت می گیرد. پروین برای بیان مقاصد خود از هنرهای «شخصیت پردازی»، «تخیل» و «تمثیل» استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید