زیان ارزی 4200 تنی برای کشور بیشتر از منافع آن است


ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837165

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت با بیان اینکه طرح ارز 4200 تومانی بسیار اجرا شده است، گفت: بسیاری از افرادی که مقدار زیادی از این یارانه دولتی برای واردات کالاهای اساسی دریافت کردند، کالایی وارد نکردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین محمد صالحی در گفتگو با صاحب نیوز؛ وی با بیان اینکه تصمیم دولت برای لغو یارانه ها به شرط موفقیت و رساندن مستقیم یارانه ها به مصرف کنندگان و مردم تصمیم درستی است، گفت: با توجه به اینکه این طرح هنوز اجرایی نشده است، احادیث و شایعات زیادی در این زمینه وجود دارد. و بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

حسین محمد صالحی افزود: حذف ارز ترجیحی تنها با این سیاست بود که یارانه ای که برای کالاها توزیع می شود به صورت مستقیم به مردم داده شود.

وی بیان کرد: سیاست تخصیص 4200 تن ارز در چند سال اخیر بسیار منسوخ شده است و بسیاری از افرادی که ارز دولتی دریافت می کردند در مسیری که باید هزینه می کردند از آن استفاده نکردند و کسانی بودند که ارز کلانی دریافت کردند. 4200 تن ارز دولت برای واردات کالاهای اساسی متحمل شده است، اما چیزی وارد کشور نکرده است و در مجموع زیان این طرح بیشتر از سود آن بوده است.

عضو کمیسیون امور داخله و مشاوران مجلس افزود: حذف ارز ترجیحی در حوزه دامپروری و مواد اولیه گندم در مجلس تصویب شده است، اما در حال حاضر توافق برای حذف ارز ترجیحی در حوزه پزشکی و دارویی وجود دارد. محصولات تجهیزات به دلیل تاثیری که لغو ارز در بازار دارد.

این نماینده مجلس گفت: شرط مجلس برای اجرای طرح حذف ارز ترجیحی در ابتدا این بود که قیمت ها را تحت تاثیر قرار ندهد اما دیدیم بازار نسبت به این طرح مردد است و در حالی که این طرح هنوز اجرایی نشده، قیمت ها دچار نوسان شده است. توزیع یارانه ها را باید هر سال تورم دید نه مانند یارانه 45 هزار و 500 تنی که بعد از این همه سال تغییری نکرده و امروز حتی قبض آب را هم نمی توان با آن پرداخت.

محمد صالحی در خصوص لغو یارانه آرد و نان ادامه داد: دولت دیگر نمی تواند بازار را کنترل کند. لینک مجلس بر قیمت ها نظارت خواهد کرد.دولت بحرانی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید