رهاسازی حیوانات به صورت ارزی 4200 تنی همچنان ادامه دارد

ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802664

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه دام گفت: آزادسازی مواد اولیه دام با ارز 4200 تنی تا امروز ادامه دارد اما تیم اقتصادی دولت از زمان دقیق آن اطلاعی ندارد. حذف 4200 تن ارز و ایجاد شرایط لازم برای اجرای این طرح.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی نهاوندی، عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه گفت: مشکل اجرای طرح تغییر نرخ پایه واردات مواد اولیه، بلاتکلیفی و شفافیت دولت و دولت است. بخش خصوصی شرایط بعد از آن را نمی داند

وی افزود: ما به عنوان واردکنندگان مواد اولیه دام نمی دانیم ارز واردات مواد اولیه دام را به صورت نقدی پرداخت می کنند یا اعتباری، ارز لازم را از صادرکننده می خریم یا بانک مرکزی تامین می کند. آی تی. نرخ ارز ثابت است «کالاهای شناور وارداتی در بازار هستند و مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند یا در بازار آزاد عرضه می‌شوند، نحوه اعمال نوسانات جهانی قیمت دام و نوسانات نرخ ارز بر هزینه‌های ورودی، نحوه اطمینان نرخ ارز تا 6 برابر، واردکنندگان چند فرصت دارند تا منابع خود را از 4200 جلد به نصف تبدیل کنند، بسیاری از سوالات دیگر که دولت تاکنون به آنها پاسخ نداده است.

وی گفت: علیرغم اقدامات بعدی عسگرزاده معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکنون از وضعیت خروج 4200 راس دام از تومان به وی اطلاعی داده نشده است.

یکی از اعضای هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه دام ادامه داد: شایعات ضد و نقیضی درباره لغو ارز 4200 تنی به گوش می رسد که به خودی خود بلاتکلیفی زیادی را برای فعالان اقتصادی به همراه دارد.

وی افزود: واردکنندگان و تولیدکنندگان باید بتوانند 5 برابر نقدینگی فعلی برای خرید مواد اولیه دام داشته باشند، اما مشخص نیست به کجا تحویل داده می شود. این امر باعث شده است که بسیاری از فعالان اقتصادی دست از این کار بردارند یا به طور کامل دست از این کار بردارند که به آنها آسیب بیشتری خواهد رساند.

نهاوندی گفت: پس از حذف ارز 4200 تومانی بسیاری از واردکنندگان دیگر نمی توانند به کار خود ادامه دهند و نقدینگی لازم برای ادامه کار را نخواهند داشت.

وی افزود: در حال حاضر برخی از واردکنندگان محصولات خود را در بازار عرضه کرده و محصولات آنها به تولیدکنندگان تحویل داده شده است اما بیش از 60 روز است که پول آنها توزیع نشده است.

نهاوندی گفت: توقف واردات مواد اولیه دامی بر اقتصاد کلان کشور تاثیر می گذارد و ستاد اقتصادی دولت این سوالات را بی پاسخ گذاشته است.

وی بیان کرد: تا امروز با 4200 جلد این کار انجام شده است اما با کاهش سرعت توزیع ارز به واردکننده، زنجیره تامین کند شده و موجودی دام سرمایه گذاری شده در بندر امام کاهش یافته است.

یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه، اختلاف قیمت هر شناور نیم ارزی با 4200 تن را 700 تا 800 میلیارد تن دانست و گفت: دلیل کاهش واردات این است که واردکننده کشتی نیمایی را به ارزش هزار میلیارد تن یا با ارز 4200 تنی به ارزش 200 میلیارد تن نمی شناسد. به همین دلیل برخی از فعالان بخش خصوصی به دلیل ناتوانی در تامین نقدینگی لازم در صورت تغییر نرخ ارز، واردات را متوقف کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید