ساخت اولین مجتمع پرورش ماهی قزل آلا نروژی در شهرستان ماهنشان/ رنگدانه های موجود در ماهی قزل آلا ضد سرطان است.


ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۳
کد خبر: 1883113

مدیرعامل شرکت دهکده های کشاورزی استان زنجان گفت: ساخت اولین مجتمع پرورش ماهی قزل آلا نروژی کشور در شهرستان ماهنشان در مرحله امکان سنجی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از موج رسا ; به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی استان زنجان؛ محمود صیاد بورانی اظهار داشت: با درخواست شرکت بکتاش ماهنشان برای اجرای طرح تلفیقی در 44 هکتار از اراضی متعلق به این شرکت واقع در روستای بکتاش شهرستان ماهنشان; مجتمع پرورش ماهی قزل آلا نروژی در 5 هکتار زمین و مجتمع گلخانه ای به مساحت 30 هکتار در دستور کار این اداره قرار گرفت و پس از بررسی طرح و ضوابط بهداشتی و عملیاتی سایت مورد نظر; از زمین ها و امکانات موجود در شهرک بازدید بعمل آمد.

وی افزود: ماهی قزل آلا نروژی با نام علمی salmosalar; عضوی از خانواده ماهی قزل آلا اقیانوس اطلس است. ماهی قزل آلا نروژی به دلیل پخت و پز متنوع، سلامتی و خواص لذیذش طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. گوشت قزل آلا به طور طبیعی دارای رنگ صورتی-نارنجی است، به این معنی که سرشار از رنگدانه های کاروتنوئیدی است. رنگدانه های کاروتنوئید آنتی اکسیدان قوی و ضد سرطان هستند.

مدیرعامل شرکت دهکده های کشاورزی استان گفت: دو ویژگی بارز این ماهی که ارزش آن را بیشتر می کند رنگدانه های طبیعی گوشت و میزان بالای اسیدهای چرب مخصوص آن است. علاوه بر این دو ویژگی خاص، این ماهی دارای پروتئین بالا و مقدار مناسبی فسفر، پتاسیم و ید نیز می باشد. این ماهی دارای ویتامین های زیادی بخصوص ویتامین های A و B می باشد دوره تخم ریزی طبیعی آنها از اواسط مهر تا اواسط بهمن ماه طول می کشد و پس از 70 تا 160 روز کودک بسته به دمای آب از تخم خارج می شود.

وی گفت: نروژ بهترین و با کیفیت ترین محصولات را با فناوری های روز برای پرورش و فرآوری این ماهی به سراسر جهان ارسال می کند. این ماهی به صورت فیله شده صادر می شود. در کشور ما می توانید محصولات مختلف ماهی قزل آلا از جمله کامل، فیله، قسمت (قطعه)، سوشی، دودی، طعم دار، استیک را پیدا کنید. سالمون نروژی هم تازه و هم گرم و هم منجمد وارد می شود.

بورانی خاطرنشان کرد: با آغاز بهره برداری از این مجتمع تولیدمثلی در استان، در فاز اول 10 میلیون تخم مرغ جوجه ریزی شده تولید و آماده تحویل به مزارع میانی استان می شود و برای این طرح حداقل 3 میلیون دلار هزینه می شود. سرمایه گذاری خارجی و سالیانه انجام می شود. از برداشت 600 هزار دلار ارز برای خرید تخم چشم جلوگیری می شود و تحویل این سهم مهم با روش های دانش بنیان در آب سرد سرمایه تولید ماهی کشور انجام می شود. .

وی گفت: با خروج بخشی از آب از مزارع آبزی پروری، کشت کاهو سرد نیز در 30 هکتار گلخانه انجام می شود و برای این طرح 6 هزار میلیارد ریال و حداقل 4 هزار تن کاهو سرمایه گذاری می شود. تولید و روانه بازارهای داخلی می شود و از خارج تحویل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید