قلعه بهشت، نگین ناشناخته ماهنشان / کوه های رنگارنگ ماهنشان، شگفتی های خلقت در طبیعت


ساعت: 11:33
تاریخ انتشار: 14/29/1400
کد خبر: 1816714

شهر ماهنشان با دیدنی های طبیعی و تاریخی مانند کوه های رنگارنگ، قلعه بهستان، دریاچه پری و چندین ویژگی منحصر به فرد دیگر مانند نگینی در استان زنجان می درخشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; شهرستان ماهنشان یکی از مناطق استان زنجان است که قدمتی نزدیک به 4000 سال دارد و در 113 کیلومتری غرب زنجان قرار دارد. این شهر از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی همچون نگینی در استان زنجان می درخشد.

قرار گرفتن در کنار رودخانه گزل یکی از مهم ترین مزیت های این شهرستان است و ماخنشان را به یکی از قطب های تولید برنج و پرورش ماهی در استان تبدیل کرده است.


لاله های وارونه

دشت های دیدنی، دریاچه ای طبیعی، کوه های رنگارنگ معروف به آلا داغلار، قلعه بهستان با تاریخی عجیب و شگفت انگیز، دشت هایی با گیاهان دارویی، با گونه ای خاص از لاله ها به نام لاله های واژگون، صنایع دستی مانند فرش، باغ های زردآلو، مزارع پر. پرورش ماهی و هزاران ویژگی منحصربفرد دیگر باعث شده این شهر هر ساله پذیرای مسافران و گردشگرانی باشد که دل خود را وقف زیبایی های این شهر کرده اند و این شهر را به عنوان مقصد گردشگری و بازدید از روستاها و مناطق طبیعی و تاریخی انتخاب کرده اند.


لاله

ویژگی های طبیعی و تاریخی ماهنشان این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق استان زنجان تبدیل کرده است. در یک نمونه قلعه تاریخی بهستان در 20 کیلومتری ماهنشان در نزدیکی رودخانه گزل قرار دارد که قدمت این قلعه تاریخی به دوره مید می رسد و ظاهر آن با تمام قلعه هایی که دیده ایم متفاوت است و در تصورات ما ریشه دارد.


قلعه بلستان

قلعه بهستان را در زبان محلی قلعه دیو می نامند چرا که مردم محلی معتقدند این قلعه عجیب توسط خودشان ساخته شده و روزگاری محل زندگی شیاطین و پریان بوده است و ظاهر این قلعه آن را بحث برانگیز و البته جذاب کرده است و همین عامل باعث شده است که گردشگران به آن توجه کنند. برای دیدن زیبایی های این قلعه و البته پی بردن به ویژگی های عجیب و غریب، سال ها این مکان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنید.


باخستان

قلعه بهستان این قلعه از خاک فشرده ساخته شده است که به مرور زمان بر اثر فرسایش شکل های خاصی پیدا کرده و جذابیت آن روز به روز بیشتر می شود. این قلعه تاریخی در سال 1356 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و آنچه در این مورد وجود دارد این است که به دلیل شرایط خاص این دوره حاکمان این قلعه را برای محافظت از خود و مردم ساخته اند. طبقات بالای قلعه برای دفاع و طبقات پایین به عنوان زاغه و انبار استفاده می شد.


من نمی دانم

سازندگان قلعه، طبق نقشه اولیه، کوهی حفر کردند و خاک و سنگ را خالی کردند و اتاق هایی ایجاد کردند و به هر اتاق راه های ارتباطی خود را به مجموعه به صورت دالان اضافه کردند.

باستان شناسان در ابتدا معتقد بودند که این قلعه متعلق به دوره ساسانی است. اما کاوش های بعدی قدمت آن را به دوره هخامنشی می دهد. اما امروزه اعتقاد بر این است که این قلعه متعلق به دوران مدیان است. دلیل این گفته وجود رودخانه گزل اوزن است که در اصل در مسیر مهاجرت آریایی ها بوده است. وجود روستای باستانی مدآباد در همین حوالی نیز این شبهه را تشدید می کند. با ظهور اسلام این قلعه ایجاد و مورد استفاده قرار گرفت. وجود محراب های حفاری شده در اتاق ها و همچنین کشف ظروف سفالی و ظروف لعاب دار از قرن پنجم تا هفتم هجری این گفته را ثابت می کند.

اما کل فضای قلعه به سه دسته تقسیم می شود که شامل اتاق ها، راهروها و راه پله ها می شود که گاه سقفی تیز دارند و روی دیوارها قسمت هایی مثلثی یا مدور برای سوزاندن دارند.


دالان

قلعه بهستان دارای پلکان زیگزاگی در ضلع غربی و شرقی است که زمانی از پایین ترین قسمت ضلع شمالی شروع می شد. پله های ضلع شمال غربی قلعه یکی از مناطق بکر و دست نخورده است که در حال حاضر به دلیل ویرانی زیاد تنها با اقدامات کوهنوردی می توان با سنگ های عظیم و مسطح آن به بالای قلعه رسید.

قسمت فوقانی قلعه نیز با گچ پوشانده شده است و داخل آن حوضی به ابعاد 7 در 3 متر و از سنگ و ساروج ساخته شده است که آب آن از طریق لوله های شیشه ای نیم متری به نام گنگ تامین می شود.

قلعه بهستان با 64 اتاق کوچک و بزرگ، بقایای حوض، آثاری از سیستم خط لوله منحصر به فرد و ظاهر غیرعادی آن یکی از جذاب ترین قلعه های منطقه منشان است که از ارزش تاریخی بالایی نیز برخوردار است.


دودکش


کوه های گل یا آلاداگلار

اما یکی دیگر از غیرمعمول ترین جاذبه های طبیعی شهرستان ماهنشان کوه های رنگارنگ یا آلاداگلار است که یکی از شگفتی های طبیعت نیز به حساب می آید. به عبارت دیگر می توان گفت رنگین کمان ایرانی در شهرستان ماهنشان توسط علا داغلار آشکار شده و شامل رنگ های قرمز، زرد، سبز، نارنجی، قهوه ای و سفید است که هر کدام از این رنگ ها نشان دهنده وجود نوع خاصی از کانی در این خاک ها هستند؛ چرا که شهرستان منشان مملو از مواد معدنی و معادن است و همین امر باعث شده تا کارخانه های بالا در این شهر کار کنند.


آلاداغلار

اما این شهر یکی از بزرگترین معادن سرب و روی جهان را در خود جای داده است و برای اولین بار گردشگری معدنی در استان زنجان مجوز این معدن را دریافت کرده است.

مناظر طبیعی و تاریخی ماهنشان آنقدر دیدنی است که می توان ساعت ها محو زیبایی کوه های رنگارنگ و ترکیب رنگ آنها شد. رنگ ها آنقدر متنوع هستند که انگار پا به سیاره دیگری گذاشته ایم. او با حوصله رنگین کمانی از خاک را در این مکان ایجاد می کند.

برای دیدن این مناظر و دیدن این زیبایی ها کافی است به سرزمین عجایب ماه قدم بگذارید، مناظر آنقدر زیبا و خیالی است که ساعت ها تمام عظمت خداوند را مشاهده خواهید کرد. کوه های رنگارنگ در میانه جاده ماهنشان یا بهتر است بگوییم در بزرگراه زنجان به تبریز قرار گرفته اند و زیبایی خود را به رخ تماشاگران می کشند.


رنگین کمان زنجان


دریاچه خندقلو

اما یکی دیگر از جاذبه های طبیعی شهرستان ماهنشان دریاچه خندقلو یا پری است که در 45 کیلومتری شهر ماهنشان قرار دارد و تنها دریاچه طبیعی استان زنجان است و در دشتی وسیع امتداد دارد.


دریاچه افسانه ای

به گفته اهالی روزگاری در این مکان پری دیده می شد و به همین دلیل نام روستا افسانه ای و نام دریاچه به همین دلیل است. این دریاچه شمالی-جنوبی حدود نیم کیلومتر مربع مساحت دارد و علاوه بر زیبایی منحصربفردی که در منطقه ایجاد کرده است، برای کشاورزان بسیار حائز اهمیت است زیرا برای تامین آب کشاورزی و آبزی پروری اهمیت زیادی دارد. همچنین تأثیرگذاری قوی در پیشرفت اهداف اقتصادی مردم منطقه بسیار مهم است.


ce333261 3310 4459 a607 9d27b0ce6f90 خبر خاکستری

با این حال از گردشگران دعوت می کنیم تا برای دیدن رنگین کمان، قلعه شوم بهستان، دریاچه پری و چندین ویژگی و زیبایی منحصر به فرد دیگر پا به شهرستان ماهنشان بگذارند و از شگفتی های بی نظیر این شهر بکر لذت ببرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید