سفر نوروزی به ناشناخته های جذاب و دیدنی زادگاه رستم دستان / از بازدید از بزرگترین قلعه تاریخی تا بازدید از تنها باغ وحش تحقیقاتی کشور


ساعت: 12:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۸
کد خبر: 1816568

جاذبه های گردشگری بکر سیستان و بلوچستان;

سفرهای نوروزی برای مردم کشور حال و هوای خاصی دارد به همین دلیل برخی از گردشگران و مسافران ماه هاست که انتخاب خود را انجام داده اند، علاوه بر این که برخی سفر به سرزمین زیبای «زادگاه رستم دستان» را انتخاب کرده اند که باید از آن لذت ببرند. ، هر چه بیشتر با دیدنی های طبیعی و تاریخی این سرزمین آشنا می شوید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ؛ گردشگری و دیدنی های سیستان و بلوچستان اگر بخواهیم در قالب فهرستی ارائه کنیم نه تنها طولانی، بلکه شگفت انگیز هستند.
این منطقه از کشور را بهشت ​​علاقه مندان به تاریخ می نامند، زیرا در شاهنامه از آن یاد شده و افسانه ها، اساطیر و مردمان آن در تاریخ ایران جاودانه مانده اند و از هر دوره و زمانی اثری دارد که ساعت ها می توان آن را تماشا کرد. ملاقات؛ از شهر سوخته که قدیمی‌ترین شهر دنیاست تا قلعه بمپور یادگاری از دوران ساسانی یا سواحل مکران، کوه‌های کوچک آبا چابهار، تالاب لیپار با رنگ‌های جادویی‌اش. از 3500 اثر شگفت انگیز تاریخی، طبیعی و باستانی در این سرزمین محسوب می شود.
در این گزارش سعی داریم تعدادی از معروف ترین بناهای تاریخی شمال استان سیستان، زادگاه رستم دستان را معرفی کنیم.
منطقه سیستان از پنج شهر زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز تشکیل شده است.
مکان‌های میراث جهانی شهر سه‌تک، کوه‌های هاجه یا اوشیدا، قلعه رستم، آسباد حوضدار و دریاچه بین‌المللی هامون و تالاب از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هامون هستند. موزه مردم شناسی سیستان، بازار زابل، زیارت بی بی داست، حوزه علمیه حسین و حاج آقاصدر از آثار تاریخی و طبیعی منطقه زابل و کاروانسرای فرنگی، گمرک بلژیک، آسیاب نادر، خانه حاجی بزی حالسی و دریاچه است. جنگل لرگ باغ، جنگل حفاظت شده هامون، سرخ سفید آبه، رودخانه هیرمند از آثار طبیعی و تاریخی نیمروز هستند.
همچنین زاهدان کهنه، رام شهرستان، دهنه غلامان، آتشگاه و قلعه کوله کنگ، روستای تاریخی قلعه نو از آثار طبیعی و تاریخی زهک و ارگ محمدحسین خان نارویی، چاه نیمه در زهک، آتش سوزی است. ارگ کرکو هرم جلاباد (خان ملک)، البد باد رنده، جنگل نیاتک، سواحل دریاچه هامون از دیدنی های طبیعی و تاریخی هیرمند هستند.

شهر سوخته، آغاز تمدن شهری


a4af0633 7dbd 4a4a bd34 b55f1ec5288e خبر خاکستری


شهر سوخته نام منطقه ای باستانی و زیبا در جنوب شرقی ایران است، سرزمین آغاز تمدن بشری، سرزمینی اسطوره ای که بی شک منبعی تاریخی برای تعیین هویت انسان است. این یکی از نادرترین شهرهای باستانی است که در آن زنان مسئول امور مالی خانواده بودند.
در شهر سوخته انواع ظروف سرامیکی و سنگی، موزاییک، انواع پارچه و حصیر پیدا شد که نشان دهنده وجود چندین صنعت به ویژه صنعت نساجی پیشرفته است.اولین چشم مصنوعی جهان را کشف کنید، اولین جراحی مغز را کشف کنید. و کشف اولین انیمیشن جهان در شهر سوخته تنها بخشی از رازهای این جاذبه تاریخی است.

کوه خواجه
کوه هاجه معروف به کوه اوشیدا یا کوه رستم، تنها اثر طبیعی دشت سیستان است که نام خود را از آرامگاه حاج مهدی از عاشقان خاندان علوی گرفته است که آرامگاه او بر فراز این کوه قرار دارد.


a40dfb2b 27ba 4192 8e03 ea37cf2fcd3d خبر خاکستری

آثاری از دوران اشکانی، ساسانی و اسلامی بر روی این کوه به جای مانده است که از جمله آن می توان به قلعه باستانی، قلعه کوک کهزاد، قلعه چهل دختران، بقایای جاده قدیمی، افراد مختلف، مقابر ساسنگی، چندین زیارتگاه اسلامی، دوره میانه اسلامی اشاره کرد. و گورستان و آرامگاه خواه مهدی و محوطه های باستانی از آثار مهم آن هستند.


قلعه رستم، بزرگترین قلعه تاریخی سیستان و بلوچستان
ارگ حکومتی دو شبستانی متعلق به دوره صفویه که چندین بار مرمت شده است، قلعه رستم که به عنوان پادگان نظامی در شهر هژدر مورد استفاده قرار می گرفت، بزرگترین قلعه تاریخی سیستان و بلوچستان است.

اسب یکی از ویژگی های مهم تمدن سیستان است
اسب ها یکی از شاخص های مهم تمدن و پیشرفت سیستان هستند این اسب های عظیم الجثه با قد تقریبی 10 تا 15 متر موید فراوانی غله و کشاورزی گسترده در این شهر هستند مورخ باشید.

دریاچه و تالاب بین المللی هامون
این دریاچه در دشت سیستان با مساحت 4000 کیلومتر مربع در فصول آبی بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور است که در شمال و شمال غربی این دشت، هامون پوزک در شمال شرقی، صبوری در شمال و صبوری قرار دارد. هیرمند یا هیرمند در غرب سیستان.


3f35b0d0 95b9 4d71 b4ac 0b9aff3b1a72 خبر خاکستری


این منطقه یکی از زیباترین و دیدنی ترین مناطق شرق ایران است که دارای پناهگاه ویژه ای برای زرتشتیان است و در استان به دریاچه کیانس معروف است و زیستگاه بسیار خوبی برای پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو، پلیکان، چمن، قاشقی، اردک ها، غازها، قو و پرستو به سمت شما می روند.

موزه مردم شناسی سیستان
این موزه در کنسولگری بریتانیا در زابل واقع شده است. این موزه از دو بخش شامل 33 گالری مردم شناسی و باستان شناسی، 27 نگارخانه مربوط به مردم شناسی سیستان شامل معرفی شاهنامه، مراسم و آیین های سنتی، ازدواج، تولد، مرگ، تغذیه، حرفه ها، آلات موسیقی، لباس محلی تشکیل شده است. و غیره و 6 کالری مربوط به اشیای عتیقه یافت شده توسط سایت های دشت سیستان، شهر سهتک، دهنه گلمان، کوه حاجه و زاهدان کهنه است.

عبادت در بی بی داست


bed81cb7 d7ed 4049 ac82 0faa164af955 خبر خاکستری


داستانی که نسل به نسل در میان مردم سیستان روایت می‌شود، مضمون آن پاکی و صداقت دختری است که از شر شیطان به خدای خود پناه می‌برد و در زمین فرو می‌رود. قبر این بانو همیشه مملو از افرادی است که از مکان های مختلف برای پناه بردن به عبادتگاه او می روند.

رودخانه هیرمند شریان حیاتی سیستان
رود هیرمند یکی از بزرگ‌ترین آبراهه‌های جنوب آسیای مرکزی است که از چشمه‌های کوه‌های بلند شمال غربی کابل سرچشمه می‌گیرد.

زاهدان قدیم; لندن شرقی
این اثر در حدود 90 کیلومتری شمال غربی شهر زچک در ارتفاعات بین رودخانه های ناصر و پریان قرار دارد. هنری ساروج لندور، باستان شناس و جغرافیدان انگلیسی در سال 1901 به سیستان سفر کرد و زاهدان باستان را به شرق لندن تشبیه کرد.

شهر رام، مقر و مقر پادشاهان کیانی
از این شهر مهم سیستان در کتب مختلف تاریخی و جغرافیایی به عنوان مقر پادشاهان کیان یاد شده است. این شهر در زمان ساسانیان مرکز حکومت سیستان و سپس شهر زرنگ به عنوان مرکز حکومت سیستان در دوره اسلامی محسوب می شد. او انتخاب شد.

دهان بردگان
این شهر باستانی در 20 کیلومتری شهر زابل و 2 کیلومتری جنوب روستای کلاه ناو قرار دارد و مربوط به دوره هخامنشیان است، این شهر به معبد دهان بردگان معروف است.

معبد آتش و قلعه کاله کنگ
این مکان باستانی یکی از مهمترین آتشکده های دوره ساسانی است

قلعه جدید؛ تنها روستا با بافت سنتی و معماری بومی
روستای تاریخی کالا ناو تنها روستایی است که بافت سنتی و معماری بومی منطقه سیستان را حفظ کرده است.


de433086 ed75 4dd6 9544 42b30f732051 خبر خاکستری


در زمان قاجاریه روستاهای سیستان مستحکم و مستحکم بوده و چون قبل از تأسیس این روستا روستایی در نزدیکی آن به نام کلاه ناو وجود داشته و این روستا به صورت دژ بوده به همین دلیل به آن می گویند. کالا ناو.

مجتمع چاه نیمه، تنها باغ وحش تحقیقاتی مورد تایید کشور
در نزدیکی روستای Cala-e-Nau چاه های طبیعی بزرگی وجود دارد که آب اضافی رودخانه هیرمند از طریق کانالی به آنها می ریزد. زمان های بدون.


4e1ca11c f3fd 46d3 8c2d 03cd355e154b خبر خاکستری


این مجموعه که در فهرست بزرگترین کمپ های فرهنگی کشور قرار دارد، با سواحل زیبا، مناطق جنگلی، مزارع، مزارع، باغ های زیتون و پسته و موزه تاریخ طبیعی، تنها باغ وحش تحقیقاتی مورد تایید کشور است.

معبد آتش در کرکوک
این معبد آتشین یکی از نقاط دیدنی شهر هیرمند و مربوط به دوره ساسانیان است که طبق کتاب تاریخی سیستان معبد گرشاسب و محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان بوده است.
معبد آتش کرکوک یکی از معابد مهم دین زرتشتی در زمان ساسانیان بود که به دستور کرتیه، روحانی قدرتمند آن زمان، ساخته شد.

آس باد
بر اساس دانه ها و اسناد کتب تاریخی که سیستان را انبار غله ایران می نامند، مردم سیستان در گذشته نه چندان دور با رام کردن باد و استفاده مثبت از بادهای موسمی در منطقه مانند بادهای 120 روزه در سیستان و بادهای رنگین کمانی. در زمستان با ساختار مؤسسات دولتی غلات را آسیاب می کنند و نیازهای غذایی خود و مردم دور و نزدیک را تامین می کنند.


51847c56 59c7 4f1c b9e8 8fe09af73e78 خبر خاکستری


اما با وجود این حجم از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شگفت انگیز در ایام نوروز و روز سیزدهم، مردم این منطقه برای جشن و شادی به زیارت کوه خواجه و دیگر زیارت ها می روند.

البته بازی های محلی متنوع و تعداد بازی های سنتی در استان زیاد است، به طوری که در بازی های سیستان مانند کشتی کودی، خوسو، دو چرخ و خط و در بلوچستان هبت سنگ، چوک، کاپگی، تالکی، هشتکی، حفسنگی. و دو بازی تکی رایج است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید