ساعت: 14:48
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1781055
معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با دانا;
رئیس سازمان آموزشی گفت: برای همه کودکان زیر شش سال نه تنها در مهدکودک ها بلکه در منازل و مناطق دور افتاده برنامه داریم. در آینده نزدیک آموزش کودکان را در دانشگاه ها آغاز خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ علیرضا حاجیان زاده در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار دانا درباره مهم ترین اقدامات و مصوباتی که پس از انتخاب وی در کسوت رئیس سازمان نوظهور آموزش کودکان در این سازمان صورت گرفت.
عنوان قسمت اول این گفت و گو چهارشنبه 14 آبان ماه سال جاری خواهد بود «مهدکودک ها باید از «سازمان آموزش و پرورش کشور» مجوز بگیرند/ ساختار آموزش کودکان در آیینه آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی» منتشر شد.
در بخش اول این مصاحبه این مصاحبه در مورد نحوه اخذ مجوز مهدکودک از سازمان آموزشی و آشنایی با ساختار و فعالیت های چهار ماهه سازمان و … بود و نیازهای چشم انداز ملی این سازمان و توانمندی های مربیان و کارکنان سازمان را تشریح کرد. سازمان مورد بحث قرار گرفته است که می توانید در زیر بخوانید.
علیرضا حاجیان زاده رئیس «سازمان سراسری آموزش کودکان» در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی در ادامه این بحث گفت: ما در سازمان آموزش کودکان در سطح کلان برای توانمندسازی خانواده ها برنامه ریزی کرده ایم و در این راستا آموزش هایی برای تربیت صحیح فرزندان در خانواده ها ارائه می شود.
خانواده ها بهترین مکان برای تربیت فرزند هستند / کودکان زیر 3 سال به خانواده نیاز دارند
وی افزود: بر اساس برنامه ها و سیاست های سازمان اصراری نداریم که کودکان در مهدکودک ها آموزش ببینند. بلکه معتقدیم خانواده ها بهترین مهدکودک برای تربیت فرزندان خود هستند، بنابراین کانون خانواده برای کودکان زیر 3 سال اهمیت ویژه ای دارد. به همین دلیل آموزش های مختلفی را برای توانمندسازی خانواده ها در نظر گرفته ایم که در کنار آن در صورت نیاز و ایجاد سوال به خانواده ها مشاوره داده می شود. در عین حال امکاناتی را برای خانواده ها در نظر می گیریم که از طریق آن بتوانند به تربیت صحیح و علمی جسم و روح فرزندان خود بپردازند.
تربیت دینی و تربیت بدنی بستر آموزشی نظام آموزشی است
حاجیان زاده در بخشی دیگر از این بحث یادآور شد: در این آموزش ها تربیت دینی و تربیت بدنی برای ما در سازمان اهمیت ویژه ای دارد. در چارچوب این دو اولویت، سلامت روان، سلامت فردی و جسمی کودکان با موضوعات جذاب به کودکان آموزش داده می شود و این گونه مفاهیم به آنها منتقل می شود. اینها بخشی از توانمندی های سیاست ها و ماموریت های سازمان آموزش و پرورش کودکان است.
جامعه هدف سازمان؛ همه 8 میلیون کودک زیر 6 سال
رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کل کشور هشت میلیون کودک زیر 6 سال داریم که همگی جزو جامعه هدف سازمان آموزش کودکان هستند. و برای همه آنها برنامه ریزی می کنیم.» به این ترتیب بچه های مهدکودک جزو این جامعه هدف هستند که باید در مهدکودک ها آموزش ببینند، قسمت دیگر پیش دبستانی و قسمت سوم بچه هایی هستند که در خانواده ها آموزش می بینند.
طبق برنامه سازمان، فرزندان در خانواده ها نیز آموزش می بینند
وی در خصوص فرزندانی که در خانواده تربیت می شوند، گفت: ما برای گروه آخر هستیم، یعنی کودکانی که در خانواده تربیت می شوند و بنا به دلایلی مهدکودک نرفته اند و یا سن آنها الزامی برای ثبت نام در پیش دبستانی ندارد. آموزش هایی را توسعه داده ایم که ابتدا به خانواده ها ارائه می کنیم تا آنها به عنوان مربی بتوانند محتوای آموزشی سازمان را به فرزندان خود منتقل کنند و در نتیجه آنها را آموزش دهند.
وزارت آموزش و پرورش بودجه این سازمان را تامین نمی کند
رئیس سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سوال که آیا بودجه ویژه سازمان آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان تخصیص داده می شود، گفت: اصولا مهدکودک ها بودجه خاصی ندارند زیرا جزو غیرنظامیان هستند. کمک های بخش دولتی و از طریق آموزش های دریافت شده از خانواده ها. بنابراین بودجه سازمان ملی در حوزه آموزش و پرورش تخصیص نمی یابد و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه هزینه نمی کند. اما در زمینه های آموزش، نظارت، تولید محتوا و آموزش مربیان باید بودجه ای به سازمان اختصاص یابد. این بودجه توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخت می شود.
درخواست بودجه جداگانه برای سازمان برنامه و سازمان بودجه
وی ادامه داد: حتی در مناطق فقیرنشین و روستایی که امکان ثبت نام کودکان در مهدکودک ها وجود ندارد، از این مناطق حمایت می کنیم. به این ترتیب بودجه از طریق خود سازمان مستقل تامین می شود. به همین دلیل از سازمان برنامه و بودجه بودجه جداگانه خواستیم که در صورت تصویب مجلس، بودجه جداگانه ای برای سازمان برای آموزش کودکان در نظر گرفته شود و باری به آموزش و پرورش وارد نشود.
مربیان مهدکودک طبق آیین نامه صلاحیت و صلاحیت منصوب می شوند
رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سوال که آیا معیارهای خاصی برای انتخاب مربیان مهدکودک پیش بینی شده است، گفت: در انتخاب مربیان در مهدکودک ها باید این موضوع را از دو منظر مدنظر قرار داد. یکی بحث صلاحیت های فردی است که آماده کرده ایم که در مرحله نهایی شدن است. نام آن «آیین نامه تعیین صلاحیت و صلاحیت مربیان و کادر اجرایی مهدهای کودک» است. این کد ویژگی های شخصی معلمان و کارکنان مهدکودک ها را مشخص می کند. در این سیستم نامگذاری، در این کد به ویژگی هایی که حداقل مربیان و کادرفنی باید داشته باشند، پرداختیم.
تعیین رشته تحصیلی کودک در دانشگاه و تخصص. در آینده
حاجیان زاده در پایان گفت: نکته دوم مهارت ها و آموزش هایی است که مربیان و کارکنان مهدکودک باید کسب کنند و بدانند. مسئله روانشناسی و تربیت کودک. دوره های آموزشی کوتاه مدت و دوره های بلند مدت در دانشگاه ها و حوزه های علمیه در زمینه تربیت فرزند برگزار می شود. تا آن زمان مربیان و کارکنانی را ترجیح می دهیم که رشته تحصیلی آنها به تربیت و روانشناسی کودک علاقه مند باشد تا بتوانیم نسلی پویا برای آینده تربیت کنیم.
انتهای پیام/