سازمان جهانی بهداشت: امسال پایان همه گیری کرونا است

سازمان جهانی بهداشت: امسال پایان همه گیری کرونا است

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که امسال پایان همه گیری کووید-19 است. تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفت: مطمئن هستم که امسال می‌توانیم بگوییم که کووید-19 به عنوان یک وضعیت اضطراری و یک نگرانی بین‌المللی پایان یافته است.

به گزارش ایرنا از دویچه وله؛ برای اولین بار در سال 2020، سازمان جهانی بهداشت از یک اپیدمی به نام کرونا صحبت کرد که هر هفته پنج هزار نفر را می کشد و تعداد قربانیان به حدود 7 میلیون نفر می رسد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفت: مطمئن هستم که امسال می‌توانیم بگوییم که کووید-19 به عنوان یک وضعیت اضطراری و یک نگرانی بین‌المللی پایان یافته است.

او برای اولین بار از یک اپیدمی در 11 مارس 2020 صحبت کرد. در آن زمان، حدود 5000 مرگ در هفته در سراسر جهان گزارش شد. اکنون برای اولین بار این رقم به زیر این رقم رسیده است که رئیس سازمان جهانی بهداشت از آن به عنوان یک اتفاق مثبت استقبال کرد.

سازمان بهداشت جهانی قبلاً در 30 ژانویه 2020 یک “وضعیت اضطراری نگرانی بین المللی” اعلام کرده بود. در آن زمان، کمتر از 100 مورد عفونت و هیچ مرگی در خارج از چین شناسایی نشده بود، جایی که ویروس SARS-CoV-2 برای اولین بار از طریق آن شناسایی شد. وجود نداشت

رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: جهان امروز به وضوح در وضعیت بسیار بهتری نسبت به هر زمان دیگری در طول همه‌گیری قرار دارد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از آن زمان تاکنون، 760 میلیون مورد عفونت در سراسر جهان گزارش شده و حدود 6.9 میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

به گفته تدروس، تعداد واقعی مرگ و میر ناشی از همه گیری “بسیار بیشتر” است.

بر اساس داده های موسسه روبرت کخ آلمان و سایر مقامات و موسسات در آلمان، حدود 38.3 میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بیش از 169،000 نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

بیشتر مرگ و میرها مربوط به ماه‌ها پیش بود که اوج آن در ژانویه 2021 یعنی بیش از دو سال پیش در آلمان بود.

مایکل رایان، رئیس برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت گفت: فکر می‌کنم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم به ویروس کرونا به‌عنوان آنفولانزای فصلی نگاه کنیم.

وی افزود: ویروس SARS-CoV-2 همیشه یک ویروس کشنده و تهدیدی جدی برای سلامت خواهد بود، “اما این ویروسی است که جامعه و سیستم های بیمارستانی ما را نابود نخواهد کرد.”

تدروس گفت: «حتی با افزایش امید برای پایان دادن به همه‌گیری، این سوال که در وهله اول چگونه آغاز شد، بی‌پاسخ باقی مانده است.»

تنها یکشنبه گذشته بود که سازمان بهداشت جهانی از مجموعه داده های جدید مطلع شد که مدتی منتشر و سپس از اینترنت حذف شد.

تدروس در انتقاد گفت که این داده های چینی در مورد منشا احتمالی شیوع در ووهان باید سه سال پیش منتشر می شد. “این یک سوال اخلاقی و علمی است که بفهمیم این بیماری چگونه گسترش می یابد.”

رئیس سازمان جهانی بهداشت خواستار ایجاد شبکه های بیشتر بین کشورها در زمینه همکاری در زمینه مسائل بهداشتی برای مبارزه بهتر با همه گیری ها شده است. این شبکه مشترک باید در چارچوب یک توافقنامه بین المللی با مشورت سازمان بهداشت جهانی فعالیت کند.

او انتقادات مبنی بر اینکه می تواند حاکمیت کشورها را محدود کند رد کرد و گفت: «فقط آن کشورها تصمیم می گیرند که چه چیزی بخشی از توافق است، نه همکاران سازمان بهداشت جهانی.»

دیدگاهتان را بنویسید