سازمان ملل در حال بررسی ادعای آپارتاید علیه رژیم صهیونیستی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کمیسیون تحقیق سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در اسرائیل و فلسطین روز پنجشنبه اعلام کرد که اتهامات آپارتاید علیه رژیم صهیونیستی را بررسی خواهد کرد.

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نوشت که این مطالعه نگرانی‌ها در تل‌آویو را تأیید می‌کند که تحقیقات می‌تواند منجر به انتساب این «برچسب سمی» به اسرائیل شود.

این کمیسیون هفته گذشته دومین گزارش خود را منتشر کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست به اشغال دائم اسرائیل پایان دهد.

روز پنجشنبه، سه عضو این کمیسیون در یک کنفرانس خبری در نیویورک گفتند که گزارش‌های آینده درباره آپارتاید در اسرائیل تحقیق خواهند کرد. آنها اظهار داشتند که تحقیقات تاکنون بر روی “ریشه های درگیری” متمرکز شده است. به گفته آنها، حضور اسرائیل در کرانه باختری دلیل اصلی درگیری ها است.

ناوی پیلای، رئیس سابق شورای حقوق بشر سازمان ملل که اکنون ریاست کمیسیون تحقیق را بر عهده دارد، گفت: تمرکز ما بر ریشه های درگیری است که بخشی از آن به موضوع آپارتاید مربوط می شود. ما به آن نقطه خواهیم رسید.”

«میلون کوثری» یکی دیگر از اعضای این کمیسیون نیز گفت که دائمی بودن این تحقیق باعث شد تا ادعای آپارتاید نیز مورد بررسی قرار گیرد. وی گفت: ما به این موضوع نگاه خواهیم کرد زیرا مشکلات زیادی داریم و سال ها باید به آن نگاه کنیم.

رژیم صهیونیستی از همکاری با این کمیسیون امتناع ورزید و به اعضای آن اجازه ورود به فلسطین اشغالی و دسترسی به مناطق تحت کنترل فلسطین در کرانه باختری و غزه را نداد.

رژیم صهیونیستی هفته گذشته گزارش کمیسیون را رد کرد و این کمیسیون را نامشروع و باطل دانست. روز پنجشنبه یک نماینده رژیم صهیونیستی گفت که اعضای این کمیسیون بر اساس نفرت آنها از اسرائیل تعیین شده اند.

صدها هزار اسرائیلی در شهرک های یهودی نشین که رژیم صهیونیستی پس از جنگ 1967 و اشغال سرزمین های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس ساخته است، زندگی می کنند.

سازمان ملل و اکثر کشورهای جهان شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند، چرا که این رژیم در جنگ 1967 این سرزمین‌ها را اشغال کرد و بر اساس کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت و ساز توسط اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینی ها به دنبال ایجاد یک کشور مستقل در کرانه باختری و نوار غزه با پایتختی اورشلیم هستند. آنها همچنین می خواهند اسرائیل از سرزمین های اشغال شده در سال 1967 عقب نشینی کند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای قبل از جنگ شش روزه خودداری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید