سازمان ملل همه پرسی الحاق سرزمین هایی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناخت

در آن رای گیری، 143 عضو سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی در محکومیت روسیه رای مثبت دادند، پنج کشور رای مخالف و 35 کشور رای ممتنع دادند.

روسیه و چهار کشور بلاروس، کره شمالی، سوریه و نیکاراگوئه نیز به این قطعنامه رای منفی دادند اما چین رای ممتنع داد.

جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در جلسه رای گیری غایب بودند.


169951572 خبر خاکستری

پس از وتوی مسکو قطعنامه اخیر ضد روسی، آمریکا و متحدانش در اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل تلاش کردند روسیه را محکوم کنند که با تصویب قطعنامه چهارم، کشورهای جهان آن را محکوم کردند.

مجمع عمومی سازمان ملل با رأی مثبت عصر چهارشنبه به وقت محلی و تصویب قطعنامه، همه پرسی روسیه در بخش هایی از اوکراین را غیرقانونی دانست و محکوم کرد و خواستار لغو این الحاق توسط این کشور شد.

مجمع عمومی سازمان ملل در واقع با تایید این قطعنامه الحاق مناطق دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپوروژیه را محکوم کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب این قطعنامه، اقدامات روسیه را از نظر حقوق بین الملل نامشروع دانست و از همه کشورها و سازمان های بین المللی خواست که هیچ تغییری در وضعیت مناطق اوکراین به رسمیت نشناسند.

این مجمع همچنین از روسیه خواست تا بلافاصله و بدون قید و شرط تصمیمات خود در مورد وضعیت مناطق اوکراین را پس بگیرد.

قطعنامه های تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل الزام آور نیست، اما غرب در تلاش است تا فشار بین المللی علیه روسیه را افزایش دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، احکامی را امضا کرده است که استقلال خرسون و زاپوریژیا را که از اوکراین جدا شده اند، به رسمیت می شناسد و راه را برای پیوستن رسمی این مناطق به روسیه هموار می کند.

در فرمان‌های منتشر شده توسط کرملین آمده است که پوتین این مناطق را به عنوان سرزمین‌های مستقل به رسمیت شناخته است که یک اقدام میانجی ضروری قبل از اجرای کامل طرح‌ها برای اعلام رسمی پیوستن آنها به روسیه است.

از 23 تا 27 سپتامبر (1 تا 5 اکتبر) همه پرسی پیوستن به روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین برگزار شد.

روسیه خواستار رای گیری مخفی شد زیرا معتقد بود غرب به رهبری ایالات متحده به کشورها فشار می آورد تا به قطعنامه های آن رای مثبت دهند، اما ایالات متحده و بریتانیا با این رای گیری و رای گیری مخفیانه مخالفت کردند.

روسیه معتقد بود که اگر رای گیری مخفی برگزار شود، کشورهای بیشتری به نفع او رای خواهند داد.

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عصر دوشنبه به وقت محلی، رأی گیری برای تصمیم گیری در مورد علنی یا مخفی بودن رأی گیری انجام شد و 107 کشور از پیشنهاد آلبانی برای برگزاری رأی گیری عمومی حمایت کردند. 13 کشور مخالف و 39 کشور رای ممتنع دادند.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، مجمع عمومی سازمان ملل سه بار در مورد این جنگ و علیه روسیه رای داده است.

اولین رای در 2 مارس 2022 برگزار شد که درخواست آتش بس فوری، خروج تمام نیروهای روسیه و حمایت از شهروندان اوکراینی را تایید کرد.

این قطعنامه با 141 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 35 رأی ممتنع به تصویب رسید.

دومین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نیز در 24 مارس 2022 پیشنهاد شد که روسیه را مسئول بحران انسانی در اوکراین دانست و خواستار آتش بس فوری و حمایت از میلیون ها شهروند اوکراینی شد.

این مصوبه با 140 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 38 رأی ممتنع به تصویب رسید.

سومین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 7 آوریل 2022 بود، زمانی که درخواست روسیه برای حذف از شورای حقوق بشر سازمان ملل، که نیروهای روسیه را به نقض حقوق بشر و جنایات جنگی متهم می کرد، مطرح شد.

این قطعنامه با 93 رای موافق، 24 رای مخالف و 58 رای ممتنع به تصویب رسید.

در عین حال، روسیه با زیر سوال بردن رفتار غرب می گوید غرب استاندارد دوگانه ای دارد و از استقلال کوزوو از صربستان در سال 2008 بدون برگزاری همه پرسی حمایت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید