سایه سنگین کمبود دارو در روزهای کرونری / تجویز، قفسه داروخانه ها را خالی می کند

همانطور که رئیس سازمان غذا و دارو در 30 بهمن امسال اعلام کرد، کمبود داروی خارجی مشابه داروهای داخلی یا تعطیلی یک داروی داخلی که چندین شرکت تولیدی دیگر دارند، به معنای کمبود دارو نیست.

وی همچنین گفت: سال گذشته مجلس 2 میلیارد دلار برای داروها و تجهیزاتی که در 5 ماهه اول امسال هزینه شده و برای نیمه دوم سال ارزی نداریم، در نظر گرفت. و داروهای خاص و اولویت دار را برنامه ریزی کردیم.


ما 150 دارو کم داریم

هفته گذشته عبدالله دیدبان رئیس ستاد مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی قزوین به کمبود دارو در استان اشاره کرد و گفت: این مشکل تنها مختص قزوین نیست و در سراسر کشور از آن رنج می‌بریم، بنابراین دچار کمبود دارو هستیم. کمبود 150 دارو «به دلیل عدم توزیع ارز لازم و مصرف بیش از حد دارو.

وی گفت: برای بیماری آمیکرون نیازی به تجویز برخی داروها نیست، در حالی که بار بیش از حد تجویز، بار سنگینی بر دوش غذا و دارو وارد می کند و ما را به کمبود برخی فرآورده ها مانند سرم و ویتامین ها سوق می دهد.

ماجرای غم انگیز کمبود دارو و گزارش هایی که از نقاط مختلف استان قزوین می شنویم ما را بر آن داشته تا با پایش میدانی داروخانه های سطح شهر به دنبال این مشکل باشیم که نتایج آن را در ادامه می خوانید:

امروز چندین بار در خیابان ها از داروخانه ای به داروخانه دیگر رفتم تا آنتی بیوتیک فرزندم را پیدا کنم. همه جا نوشته شده که داروخانه موجود نیست و ما هنوز برای برخی داروها شارژ نکرده ایم، چرا داروی معمولی را در داروخانه پیدا نکنیم؟ یاسر پنداری یکی از شهروندان قزوینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان از مراجعه به چندین داروخانه برای دریافت نسخه فرزندش خبر داد و با کمبود دارو مواجه بود.

سارا رحیمی، یکی دیگر از شهروندان قزوینی که به دلیل نقص ایمنی در بدنش مجبور به مصرف قرص های ویتامینی است، برای مصرف قرص های کمپلکس به چند داروخانه شهر مراجعه کرد.

مرتضی جوان اهل کاسوین از رفتار غیرحرفه ای برخی پزشکان به خبرنگار سلامت صبح کاوین گلایه کرد. وی گفت: برخی از پزشکان اصرار دارند که نسخه هایشان را از داروخانه خاصی تهیه کنیم و به نظر می رسد تعاملی بین پزشک و داروخانه وجود دارد.

وی افزود: اخیرا دچار بیماری عروق کرونر قلب شدم و به سختی توانستم حتی دو بسته قرص جوشان ایرانی بخورم.


کمبود دارو مربوط به امروز و دیروز نیست

رفتیم داروخانه خوبمون که یکی از داروخانه های قدیمی و اصلی مرکز شهره. مدیر این داروخانه به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره کمبود دارو گفت؛ وی گفت: کمبود دارو برای امروز و دیروز نیست بلکه بیش از یک سال است.

وی ادامه می دهد: البته در حال حاضر با آغاز موج ششم تاج، مراجعه به داروخانه به ویژه برای تهیه سرم افزایش یافته و همین امر باعث کمبود دارو و سرم شده است. همین شرایط در امواج قبلی تاج وجود داشت.”

این داروساز ادامه داد: از شهروندان عزیز خواهشمند است برای تهیه سرم به داروخانه مراجعه نکنند، مگر با نسخه، زیرا سرم ها عمدتاً در بیمارستان ها ارائه می شود و موجودی سرم ما کم است، بنابراین فقط مشتریانی که نیاز به نسخه دارند به ما نیاز دارند. خدمت کرده است.


ما با کمبود شدید دارو مواجه هستیم

مافی نژاد داروساز یکی از داروخانه های سطح شهر است که کمبود دارو را اینگونه بیان می کند: وضعیت دارو بسیار بد است، مجتمع که ساده ترین نوع ویتامین است در داروخانه ها موجود نیست، انبارها. آنتی بیوتیک های کودکان تقریباً صفر است.

وی ادامه می دهد: بیشتر سرم ها در اختیار بیمارستان ها قرار می گیرد، در دسترس بودن بیماران را با نسخه تهیه می کنیم که البته تعداد آنها کم است.

وی ادامه داد: هر روز که به داروخانه می رویم چندین دارو به کسری ها اضافه می شود، واقعا تحت فشار هستیم، سازمان غذا و دارو مدام زنگ می زند و از داروها آمار می گیرد، از این کمبود دارو مطلع هستند، اما هیچ کاری انجام نمی دهند. داروساز گفت.


کمبود عمدتا مربوط به داروهای وارداتی است

موضوع روابط عمومی را با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در میان گذاشتیم.

وی ادامه داد: البته فضای رسانه ها شرایط را برای ما بسیار سخت کرده بود چرا که اوضاع آنقدرها هم که می گویند بد نیست. ما در تامین برخی از داروهای غیرداخلی و وارداتی مشکل داریم، اما بیشتر آنها مشابه داروهای داخلی است.

روابط عمومی معاونت غذا و داروی معاونت غذا و دارو قزوین گفت: وقتی مدام به مردم یادآوری می شود که کمبود دارو وجود دارد، تقاضا افزایش می یابد و این موضوع مشکلات بیشتری را ایجاد می کند.

سازندگان تقلب ها افزودند: برخی از پزشکان اصرار به تجویز داروهای خارجی دارند که برای بیمار ناخوشایند است، باید پزشکان را مجاب کرد که داروها را با توجه به شرایط بیماران تجویز کنند تا بیماران در تهیه آنها دچار مشکل نشوند.

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ معضل کمبود دارو اگرچه امروز و دیروز مشکلی نیست و سال هاست که به دلیل تحریم های ظالمانه و وحشیانه دشمن، سلامت و جان مردم بیگناه هدف قرار گرفته و دشمن به دنبال فشار آوردن به مردم ایران است. ایجاد نارضایتی در بین مردم، اما گاهی بی تدبیری مسئولین، توجه بیشتر مردم به تامین و کنترل قیمت دارو را که با سلامت عمومی مرتبط است، دشوار می کند و دولت و دستگاه های ذیربط باید تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید