کاهش گردش ویروس آنفلوانزا در کشور/ عدم تجویز پزشک برای آنتی بیوتیک ربطی به کمبود دارو ندارد


ساعت: 09:44
تاریخ انتشار: 09/02/1401
کد خبر: 1912956

رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به کاهش گردش ویروس آنفلوانزا در کشور اشاره کرد و گفت: آنتی بیوتیک ها اثر درمانی بر آنفولانزا ندارند، زیرا آنفولانزا ایجاد می شود. توسط یک ویروس و گاهی اوقات افراد به اشتباه فکر می کنند که در موارد ویروسی استفاده از آنتی بیوتیک کمک می کند که این یک باور اشتباه است.

ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; در مورد وضعیت ویروس آنفولانزا وی در کشور گفت: خوشبختانه در دو هفته گذشته از نمونه های گرفته شده از افراد مبتلا به سرماخوردگی خفیف و شدید، حدود 19.5 درصد موارد آنفولانزا بوده در حالی که در اوج پاندمی آنفولانزااین رقم به 36 درصد رسید.

او ادامه داد گردش ویروس را کاهش دهید آنفولانزا وی به کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم آمار آنفلوآنزا افزایش پیدا نکند. البته اپیدمی آنفولانزا دو قله (A, B) دارد و پیک B کوچکتر است. اکنون از قله A که در حال افزایش بود به حالت ثابت رسیده ایم و انتظار نمی رود در روند همه گیری اتفاق جدیدی رخ دهد.

به گفته رئیس بخش درمان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، آنفولانزا در سالمندان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و آسم، دیابت، نارسایی قلبی، بیماران دیالیزی، بیماران شیمی‌درمانی و افراد مبتلا به نقص ایمنی می توانند بسیار خطرناک باشند، خطرناک است و باید باشد پروتکل های بهداشتی در واقع تاکید می کنیم که هر چه زودتر واکسن آنفولانزا به این گروه تزریق شود.

عدم تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک هیچ ارتباطی با کمبود دارو/آنتی بیوتیک ها در درمان آنفولانزا ندارد.

قادری در پاسخ به این سوال که بیماران فکر می کنند به دلیل کمبود دارو در کشور، پزشکان آنتی بیوتیک تجویز نمی کنند، گفت: آزیترومایسین و دیگر آنتی بیوتیک ها آنها هیچ اثر درمانی بر روی آنفولانزا ندارند، زیرا آنفولانزا توسط یک ویروس ایجاد می شود و آنتی بیوتیک ها فقط می توانند به عفونت های ناشی از باکتری کمک کنند.

رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آنتی بیوتیک ها در عفونت های ناشی از ویروس ها تاثیری ندارند، گاهی افراد به اشتباه تصور می کنند در موارد ویروسی مصرف آنتی بیوتیک مفید و مفید است، در واقع این باور نادرست است.


بیشتر بخوانید:

آنفولانزا فروکش کرد

سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوت هایی دارند؟

رعایت پروتکل بهداشتی همچنان در دستور کار کارکنان قرار دارد

کاهش گردش ویروس آنفولانزا در کشور در هفته های آینده

ناکارآمدی آزیترومایسین در درمان آنفولانزا

دیدگاهتان را بنویسید