پشت صحنه کمبود دارو در کشور/ مشکل کمبود آنتی بیوتیک چه زمانی حل می شود؟

پشت صحنه کمبود دارو در کشور/ مشکل کمبود آنتی بیوتیک چه زمانی حل می شود؟

به گفته حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، مشکل کمبود داروهای ساده مانند استامینوفن و دیفن هیدرامین حل شده و در برخی شهرها فقط کمبود موقت داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مشکل کمبود آنتی بیوتیک تا پایان هفته حل می شود، معتقد است تحریم ها دلیل کمبود برخی داروها است.

حیدر محمدی در حاشیه جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود دارو و سرم گفت: در چند هفته گذشته با کمبود آنتی بیوتیک خوراکی مواجه بودیم و شرایط بحرانی شد، البته که داشتیم. مواد اولیه زیادی در کشور وجود دارد اما به دلیل اینکه سیستم نظارتی و صنعت افزایش تقاضا را پیش بینی نکرده بودند، تولید انجام نشد، هرچند تولید آنتی بیوتیک در حال حاضر در سه شیفت انجام می شود.

وی افزود: برای رفع کمبود به سمت واردات رفته ایم و در مرحله اول حدود یک میلیون آنتی بیوتیک خوراکی یعنی حدود 50 تن و در پایان هفته 6 میلیون و 800 هزار آن وارد می شود و مشکل آنتی بیوتیک ها نیز برطرف می شود. تا پایان هفته حل می شود.”

محمدی ادامه داد: موضوع در دسترس نبودن شربت سرماخوردگی، استامینوفن، ایبوپروفن و دیفن هیدرامین به عنوان داروهای نگهدارنده برطرف شد و نیازی به واردات نبود. با این حال، برخی از شهرها با کمبودهای کوتاه مدت مواجه هستند. دارو در این زمینه ها کار خواهد کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تولید سرم به اندازه نیاز نیست. واردات سرم را از شهریور ماه شروع کردیم و تنها دو تا سه استان مشکل کمبود سرم دارند که از طریق شرکت های توزیع این مشکل را حل می کنیم و استان هایی که سرم مازاد دارند به استان هایی که کمبود دارند منتقل می شوند.

محمدی در خصوص کمبود داروی بیهوشی گفت: چون تولیدکننده داخلی نداشتیم واردات را محدود کردیم تا مشکل بازار حل شود. طی چند روز گذشته بیش از 500 هزار داروی بیهوشی در مراکز درمانی سراسر کشور برای اطمینان از عدم وجود مشکل در اتاق های عمل توزیع شده است و سایر اقلام کمبود با بازرسی در ستاد نظارت رسیدگی می شود. برخی از داروها به دلیل زیان ده بودن قیمت گذاری شدند، اما برای برخی از آنها با مشکل مواد اولیه نیز مواجه بودیم و مجوز واردات مواد اولیه از طریق کشورهای همسایه به فوریت صادر شد و کمبود برخی از داروها که مشکل عرضه جهانی داشتند باید باشد. از طریق سیاست خارجی حل می شود

برخی کشورها به دلیل تحریم ها به ما دارو نمی دهند

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: برخی کشورها به دلیل تحریم به ما دارو نمی دهند و بخشی از کمبودها مربوط به مشکل تحریم است که تامین آن زمان می برد و نیازمند مذاکرات بین المللی هستیم. البته سایر اقلام وضعیت خوبی دارند و تلاش می کنیم تا یک تا دو هفته آینده قسمت اصلی کمبود و یک تا دو ماه آینده کمبود غیربحرانی برطرف شود تا آرامش به صنعت دارو برگردد. بازار.

وی با بیان اینکه با آنلاین شدن تولیدکنندگان مشکل کمبود سرم در نهایت حل می شود، گفت: میزان تولید سرم توسط شرکت های سازنده طی هفته های آینده یک و نیم میلیون افزایش می یابد و در واقع تولید سرم به 15 عدد می رسد. یک میلیون و نیم و یک ماه دیگر یک میلیون دیگر افزایش می یابد و ظرف سه ماه می توان واردات را متوقف کرد.

محمدی ادامه داد: شرکت داروسازی تبریز در حال آماده سازی برای تولید سرم است که در صورت صدور آزمایش های تاییدیه، سرم های تولید شده تا دو ماه آینده به بازار عرضه می شود تا در صورت عدم مواجهه با شرایط بحرانی کشور، امکان صادرات سرم تا پایان سال وجود دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مشکل سرم را با واردات و آوردن 500 هزار در هفته برای تامین نیاز کشور حل می کنیم و سپس با تولید نیاز را تامین می کنیم.

وی در خصوص همکاری وزارت بهداشت و وزارت بهداشت برای رفع کمبود دارو گفت: صنعت دارو یک صنعت حیاتی و بسیار مهم است و تمام دنیا به پزشکی به عنوان یک صنعت امنیتی نگاه می کنند زیرا این صنعت با ایمنی و سلامت مردم. در سال 1400 بیش از 98 درصد داروهای مورد نیاز خود را تولید کردیم و امیدواریم امسال این میزان افزایش یابد. به تدریج واردات را محدود می کنیم و برای واردات تجهیزات تولید دارو نیازمند حمایت وزارت بهداشت هستیم. ما خودمان دستگاه های آب ریز و هواکش را تولید می کنیم و به واردات اکتفا نمی کنیم البته هنوز به تولید انبوه پرس های تبلت نرسیده ایم و برای تامین این دستگاه ها نیازمند حمایت شرکت سازنده هستیم.

محمدی یادآور شد: پس از اجرای طرح دارویی با افزایش قیمت مواجه شدیم، بنابراین لازم است سایر نهادها از جمله بانک مرکزی ما را در ارائه تسهیلات یاری کنند و سازمان برنامه و بودجه نیز اعتبارات لازم را از محل اعتبارات تامین کند. وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر کار کنند تا زنجیره بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید