کمبود داروهای آنتی بیوتیک در کشور/ وضعیت ذخایر مواد اولیه و تولید دارو بررسی می شود


ساعت: 13:30
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900640

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت در گفتگو با دانا گفت:

این عضو کمیته بهداشت به کمبود آنتی بیوتیک و حتی سرم در کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع در دستور کار کمیته بهداشت قرار گرفته و در هفته جاری آخرین وضعیت موجودی مواد اولیه و تولید دارو بررسی می شود.

ملک فضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی درباره کمبود دارو به ویژه آنتی بیوتیک ها گفت: در حال حاضر چرخه عرضه دارو در کشور دچار نقص جدی است زیرا بیماران با کمبود برخی داروها یا افزایش چند برابری قیمت تمام شده داروهای خود مواجه هستند.

وی با بیان اینکه باید به اندازه کافی دارو در جامعه وجود داشته باشد و بیماران به آن دسترسی داشته باشند، گفت: مسئولان مربوطه باید با نیازسنجی 6 ماهه کشور داروی کافی را ذخیره کنند تا در صورت کمبود، بیماران آسیب نبینند.

فاضلی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از این داروها به صورت آزاد و بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می رسد، گفت: داروهایی مانند سرم یا آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت دندان یا عفونت ریه در زمان سرماخوردگی و با وجود تاکید مداوم پزشکان استفاده می شود. جامعه ای که مردم به دلیل عدم استفاده بی رویه و بدون تجویز پزشک به مصرف خودسرانه این داروها ادامه می دهند که عاملی برای کمبود دارو در کشور به ویژه در شهرهای کوچکتر شده است.

به گفته عضو کمیته بهداشت و درمان، آخرین وضعیت ذخایر مواد اولیه و تولید دارو به ویژه آنتی بیوتیک در هفته جاری در دستور کار کمیته بهداشت قرار دارد و این موضوع با حضور چ. سازمان غذا و دارو و فعالان صنعت.

باید بگویم؛ سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگویی، علت کمبود داروهای آنتی‌بیوتیکی را ناشی از اختلاف نظر تولیدکنندگان و سازمان غذا و دارو در مورد قیمت‌گذاری این داروها عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح دارویی، سازمان غذا و داروی دارو تصمیم گرفت قیمت داروهای آنتی بیوتیکی را به گونه ای تعیین کند که رضایت تولیدکنندگان را جلب نکند..

وی با عنوان این مطلب که در تامین ماده موثره و بسته بندی داروهای آنتی بیوتیکی مشکلی نداریم، افزود: مهمترین مشکل در تولید داروهای آنتی بیوتیک اختلاف قیمت این داروها است که باید اصلاح شود. ..

دیدگاهتان را بنویسید