تحویل و توزیع داروهای آنتی بیوتیک در روز بعد / تغییر دستورالعمل های تجویز دارو


ساعت: 14:43
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905854

وزیر بهداشت در خصوص مشکل کمبود دارو به ویژه آنتی بیوتیک ها و اقدامات وزارت بهداشت با دستور رئیس جمهور گفت: عرضه و توزیع دارو از ابتدای هفته آغاز شده است. انشاالله تا فردا یا پس فردا دارو به اندازه کافی تحویل داده می شود.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر بهرام عین اللهی در مراسم بزرگداشت روز بیمه سلامت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صندوق امداد بیماران خاص و صعب العلاج ابتکار بسیار خوبی است که در کشور آغاز شده است، گفت: امروز افتتاح صندوق امداد بیماران صعب العلاج و خاص رسمی نیست و مصوبه هیئت دولت، اعتبار و مقررات دارد و همه چیز مشخص است.

وی با بیان اینکه اعتبار صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج و خاص و نادر 5 هزار میلیارد تومان است، گفت: در حال حاضر 1200 میلیارد تومان تخصیص داده شده است. گاهی برخی از پایه ها هستند که به آنها بنیاد بیماری های خاص می گویند که نه اعتباری دارند، نه مقرراتی دارند و هیچ کاری انجام نمی دهند. امیدواریم این حرکت حمایتی آغاز شود و به تدریج دامنه آن را گسترش دهیم.

وی در خصوص بحث کمبود دارو به ویژه آنتی بیوتیک و اقدامات وزارت بهداشت با دستور رئیس جمهور گفت: ممکن است با توجه به بیماری هایی که به وجود می آید در مقاطع مختلف دچار کمبود شویم. سال گذشته بیماری های قارچی به طور ناگهانی در کرونا افزایش یافت و برخی داروها با کمبود مواجه شد. امسال به طور غیرقابل پیش بینی از اواسط مهرماه آغاز شد و از سوی دیگر مدارس و دانشگاه ها باز شدند و اپیدمی آنفولانزا تشدید شد و کمبود وجود داشت. اکنون بیماران می توانند زایمان کنند و این را نمی توان کمبود آنتی بیوتیک نامید. با این حال از ابتدای هفته تحویل و توزیع دارو را به صورت فوری آغاز کرده ایم و انشاالله تا فردا یا پس فردا دارو به اندازه کافی باشد.

عین اللهی درباره تغییر دستورالعمل تجویز دارو نیز گفت: موضوع مهم در پزشکی مصرف منطقی آنهاست. وقتی پزشک می خواهد دارو را تجویز کند، باید دستورالعمل ها را رعایت کند. استاندارد نسخه ای برای داروهای تجویزی در دنیا 1.5 واحد است اما در ایران به طور متوسط ​​در هر نسخه 4 واحد تجویز می شود و این باعث افزایش مصرف دارو می شود. معاونت درمان رئیس جمهور در این راستا اقداماتی را انجام می دهد و امیدواریم با الکترونیکی شدن این موارد مشکل حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید