کمبود دارو از آنتی بیوتیک تا شربت سرماخوردگی کودکان را شامل می شد

کمبود دارو از آنتی بیوتیک تا شربت سرماخوردگی کودکان را شامل می شد

روز جدید نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به وضعیت کمبود دارو در کشور گفت: علاوه بر کمبود آنتی بیوتیک، کمبود سایر فرآورده های دارویی نیز داریم و حتی داروهای بسیار ساده به ویژه برای کودکان را نمی توان یافت. در داروخانه ها..

سیدعلی فاطمی درباره وضعیت کمبود دارو در کشور گفت: در حال حاضر کمبود دارو داریم که به صورت شربتی و بیشتر برای کودکان است که اصلا وارداتی نیست. در حال حاضر شربت سرد کم داریم. کمبود شربت دیفن هیدرامین نیز وجود دارد. نه شربت استامینوفن و نه ایبوپروفن برای تب کودک کافی نیست. شیاف استامینوفن برای کودکانی که سن آنها خیلی کم است و نیاز به استفاده از شیاف استامینوفن دارند نیز از اقلام بسیار کمیاب در داروخانه ها محسوب می شود و یا کمبود داروی سرفه کودکان وجود دارد.

وی افزود: بنابراین علاوه بر کمبود آنتی بیوتیک، کمبود اقلام دیگر را نیز داریم و حتی داروهای بسیار ساده مانند قطره شور بینی که برای کودکان استفاده می شود در داروخانه ها یافت نمی شود.

چرا مکمل ها به وفور در داروخانه ها و داروها کمبود دارند؟

فاطمی افزود: این در حالی است که در داروخانه های ما شربت های مقوی و انرژی زا و انواع مکمل ها، قرص ها و کپسول های غیر ضروری وجود دارد، اما چون قیمت آنها رایگان است، همه آنها را تولید می کنند. ای کاش برنامه ریزی و مدیریت درستی می شد.» او اجازه نداد بحران کمبود دارو در کشور ایجاد شود.

وضعیت سر من در کشور

فاطمی درباره وضعیت کمبود سرم نیز گفت: وضعیت عرضه سرم نسبت به قبل بهتر شده است اما همچنان جزو اقلامی است که کمبود دارد و همچنان به صورت سهمیه و سهمیه در اختیار داروخانه ها قرار می گیرد.

تاثیر کاهش مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه بر رفع کمبود دارو

وی درباره تاثیر کاهش مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارویی از 9 درصد نیمایی به 1 درصد نیمایی در رفع کمبود دارو، گفت: باید توجه داشت که اجرای طرح دارویی خدمت بزرگی بوده است. به صنعت داروسازی به کشوری که دیگر نباید در صف ارز دولتی بماند 4200 تومان مانده و نیمی از ارز را تهیه می کنند. البته باید توجه داشت که شرکت های دارویی شش تا هفت برابر بیشتر از قبل به نقدینگی نیاز دارند. شرکتی که یک ریال برای خرید مواد اولیه کنار گذاشته است، اکنون باید A را ضربدر هفت ریال کنار بگذارد. در نتیجه شرکت ها از کمبود نقدینگی رنج می بردند. البته اعلام شده که می توانند نقدینگی را از طریق تسهیلات بانکی تامین کنند که باید در این زمینه مساعدت شود.

فاطمی گفت: نکته دوم بحث مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه بود. وقتی این 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده جزء ارز 4200 تومانی بود، خیلی زیاد نبود، اما وقتی با ارز نیمایی محاسبه شد، به عدد بسیار بزرگی تبدیل شد که مالیات سنگینی برای تولیدکنندگان بود. خوشبختانه مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارویی به یک درصد کاهش یافت و این امر به صنعت دارو کمک کرد تا خرید خود را با سهولت بیشتری انجام دهد.

چرا بازار دارو آسیب پذیر است؟

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران دلیل آسیب پذیری بازار دارو و ایجاد کمبودهای متعدد در کشور را این است که دلیل مهم آن این است که به اندازه کافی ذخایر استراتژیک دارو در ایران ایجاد نمی کنیم. داروها مثل لباس و غیره نیستند که بتوان آنها را به تاخیر انداخت. حتی دارو هم از غذا حساس تر است. زیرا ممکن است بسته به شرایط غذا تغییر کند اما دارو باید همزمان به دست بیمار برسد و به همین دلیل دارو استراتژیک و حتی حیاتی تلقی می شود و به همین دلیل است که همه کشورها ذخایر استراتژیک دارو ایجاد می کنند. متولی و مدعی این موضوع باید سازمان حفاظت غیرفعال باشد.

ضرورت ایجاد ذخایر استراتژیک برای داروهای ضروری در کشور

فاطمی گفت: هر کشوری باید دو تا سه ماه ذخایر دارویی داشته باشد و اگر تولیدکنندگان بنا به دلایلی با سازمان غذا و دارو در زمینه قیمت مشکل داشتند و تولید نکردند، باید بتوانیم دارو را از طریق دارو به کشور عرضه کنیم. ذخایر دارویی زمانی که شاهد بودیم به دلیل مصرف رمدسیویر به دلیل کرونا، تزریق سرم افزایش یافت. در این شرایط باید از ذخایر سرم استفاده کنیم و یا به دلیل توقف تولید در کارخانه کمبود سرم وجود دارد.

در عمل در کشور ما ذخایر استراتژیک دارو تعریف نشده است و حتی اگر روی کاغذ هم برنامه ای باشد، در عمل نداریم. البته ذخیره استراتژیک به این معنی نیست که آنها انبارهای بزرگی ایجاد کنند، بلکه هر شرکتی باید موظف باشد که ذخایر خود را داشته باشد و بلافاصله پس از برداشت از آن ذخایر، آنها را تکمیل کند. این در حالی است که اکثر شرکت های دارویی کشور در حد نیاز دارو تولید و به بازار عرضه می کنند.

وی تاکید کرد: رئیس جدید سازمان غذا و دارو ایجاد ذخایر استراتژیک را در اولویت اول خود قرار دهد. البته این لوازم شامل داروهای ضروری مانند آنتی بیوتیک، سرم و … نیز می شود. نه اینکه از همه داروها ذخیره استراتژیک وجود داشته باشد، بلکه داروهای ضروری و اولویت دار که شامل 400 تا 500 نوع دارو می شود باید به صورت استراتژیک ذخیره شود.

باید بگویم؛ پیش از این در ابتدای مهرماه دکتر سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان در گفت و گو با ایسنا از کمبود برخی آنتی بیوتیک ها در آستانه فصل سرما خبر داده بود. مسئولان وزارت بهداشت و هلال احمر اخیرا از ورود و توزیع 50 تن محموله داروهای آنتی بیوتیکی شامل 3.5 میلیون نوع سوسپانسیون آنتی بیوتیکی کودکان، آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو، سفیکسیم، سفالکسین و آزیترومایسین از طریق هند به کشور خبر دادند. این تا زمانی است که فاطمی این مقدار را به اندازه نیاز داروخانه ها نمی داند و پیش از این در گفت وگو با ایسنا اعلام کرده بود که اگر به داروخانه مراجعه کند، متاسفانه گاهی اوقات آنتی بیوتیک وجود ندارد.

تغییرات MH به دلیل کمبود آنتی بیوتیک

این در حالی است که به دلیل کمبود آنتی بیوتیک در کشور، وزیر بهداشت تصمیم به جایگزینی رئیس سازمان غذا و دارو گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین تصمیم گرفت ناظر اداره کل داروها و مواد تحت نظارت سازمان غذا و دارو را تعیین کند.

سید ذوالفقار تقویان جایگزین حسین سمیلی مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو شد.

محمود بیگلر پیش از این جایگزین بهرام داغی رئیس سازمان غذا و دارو شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید