سخنگوی قوه قضاییه: در صورت انتشار نامه هیات امنا از سوی علی لاریجانی قابل پیگرد قانونی است.

سخنگوی قوه قضاییه: در صورت انتشار نامه هیات امنا از سوی علی لاریجانی قابل پیگرد قانونی است.

ذبیح الله خدائیان در نشست خبری امروز (سه شنبه 29 آذرماه) در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار نامه محرمانه ای در خصوص رد صلاحیت علی لاریجانی و اینکه آیا انتشار نامه محرمانه عواقبی دارد یا خیر؟ وی گفت: افشای اسناد محرمانه بر اساس قانون و مقررات مربوط به محرمانه بودن و اسناد محرمانه دولتی جرم است و اگر شخصی آنها را غیرقانونی منتشر کند قابل پیگرد قانونی است. در مورد این نامه، اگر مشخص شود که از سوی ایشان منتشر شده است، قابل ردیابی است، اما باید توسط دستگاه های اطلاعاتی منتشر کننده این نامه که دارای مهر محرمانه است، بررسی شود. در صورت شناسایی ناشر ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر نظارت بر بورس گفت: در هر کشوری بازار سرمایه مهمترین بازار تولید است و این بازار در کشور ما مدتی است که در نوسان است. سازمان بازرسی پیش از این اقدام کرده است. بازرسی انجام شده و اخطارها و پیشنهادات به وزارت اقتصاد و سازمان بورس ارسال شده است، اما با توجه به عدم توجه به این موارد، برخی از کارکنان احکام اولیه را اتخاذ کرده اند. پرونده به قوه قضائیه می رود و هم اکنون رسیدگی به بورس سازمان در حال انجام است و برخی از مسئولان محکوم شده اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تخلفات ارزی گفت: در رابطه با ارز 4200 تومانی در گذشته با مردم در این زمینه سوء استفاده شده و با آنها برخورد شده است. سه دسته دعاوی ارزی ۴۲۰۰ نفری در تهران تشکیل شده است. گروهی از ارزهای وارداتی در این زمینه وجود دارد، بسیاری از مردم برای واردات کالاهای مورد نیاز جامعه اقدام به دریافت ارز 4200 کرده بودند اما به تعهدات خود عمل نکردند و کالا وارد نشد. با ورود دادسرای خلق، بیش از 1250 پرونده در تهران تشکیل شده است که بیش از 600 پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و 555 نفر نیز در این رابطه دستگیر شده اند که بالغ بر حدود 10 میلیارد دلار توسط افراد مختلف گرفته شده است. این مورد مثلاً یک شرکت در مشهد حدود هزار دلار گرفته بود. بسیاری از این موارد منجر به محکومیت شده است.

وی افزود: برخی با راه اندازی شرکت حضوری و کارت بازرگانی این ارزها را گرفته بودند، برخی دیگر یکی از این موارد مربوط به اسدبیگی بود که حکم آنها صادر شد. دسته دیگر موارد، ارزهای صادراتی هستند، یعنی. صادرکنندگان ارز کالاهای صادراتی را وارد کشور نکرده اند که در این رابطه بیش از 100 نفر دستگیر شده اند و حدود 14 میلیارد و 500 میلیون یورو از این ارزها به بانک مرکزی واریز شده است. دسته سوم مربوط به برخی از کارکنان بانک مرکزی است و برخی از این موارد مداخلات ارزی است که برای 23 نفر تشکیل شده و امیدوارم شاهد تسویه سایر ارزها باشیم.

هدیان درباره پرونده شرکت کشت و صنعت مغان گفت: این شرکت قبلا خصوصی شده و به بخش خصوصی واگذار شده بود. با آمدن دولت و قوه قضائیه علیه فردی که شرکت به او واگذار شده بود شکایتی تشکیل شد و این امر منجر به واگذاری شد: «لغو و شرکت کشت و صنعت به دولت بازگردانده شد.

وی افزود: اخیراً محکوم علیه درخواست اعمال ماده 477 در دادسرای کل کشور بود که همکاران ما به آن رسیدگی کردند و درخواست وی را پذیرفتند، اما تنها تصویب اعمال ماده 477 خلاف حکم نیست. این پرونده با درخواست دادستان کل کشور به قوه قضائیه ارسال می شود که بخشی از آن توسط معاونت قضایی رسیدگی می شود و در صورت احراز خلاف شرع تصمیم، رسیدگی مجدد آغاز می شود، بنابراین همچنان در حال رسیدگی هستیم. شروع در جاده

ژاندارمری هودیان در پاسخ به سوالی درباره پرونده شهرستان گفت: این یک مورد نیست، بلکه شرکت تعاونی ایجاد شده قبل از انقلاب و شامل چند بخش است. اکنون در رابطه با بخشی از آن ماده 477 درخواست شده است. «بخشی از پرونده در دادگاه در جریان است، بیش از 60 پرونده در نقاطی از این شهرستان تشکیل شده و هنوز به این پرونده رسیدگی نشده است.

راه مبارزه با پرداخت های نجومی، عدم انتشار حقوق است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حق الزحمه وکلا با مهر محرمانه گفت: در این مورد باید به قانون مراجعه کنیم. محرمانه بودن فیش های حقوقی افراد مشمول تعریف سند محرمانه در قانون نیست. اما راه مبارزه با پرداخت‌های نجومی انتشار فیش‌های قانونی نیست، زیرا ممکن است فیش‌ها حاوی عناصری باشد که فرد نمی‌خواهد در جامعه مطرح کند و برای رفع این موضوع، قانون می‌گوید فیش‌ها باید پاک شود. ; لذا لازم به ذکر است که مبلغ ودیعه یک ماهه بوده و یا از گذشته درخواست هایی بوده و باید بررسی شود. یک مورد هم در قوه قضائیه بود که یک نفر حقوق نجومی دریافت کرده بود که توضیح داده شد و مبلغ پرداختی برای فردی بوده که یک سال است حقوق نگرفته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده در دادسرا بررسی و با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. یکی دو جلسه در دادگاه با حضور شکات و اولیای دم تشکیل شد که پرونده به دادسرا برگشت و پس از ارسال نقص مجدداً به دادگاه ارسال شد. مثلاً یکی از معایب این است که نظریه کارشناسی باید به اولیای صف و شبهات ابلاغ شود.

آیا او علیه کانادا شکایت کرده است؟ او گفت نه.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که اخیرا رئیس قوه قضاییه اعلام کرده است که تغییری در قوه قضاییه وجود ندارد، آیا سند تحول نقصی دارد؟ وی گفت: سند تحول قوه قضائیه همچنان در دستور کار است و ستاد تحول قوه قضائیه به ریاست رئیس قوه قضائیه به طور مرتب تشکیل می شود. این سند به دقت در حال رصد و روند اجرای آن است. «تغییر نیست و به این معناست که اقدام لازم برای ایجاد تغییر لازم در قوه قضاییه هنوز کامل نشده است. اگرچه در گذشته و در این دوره کارهای خوبی انجام شده است، اما هنوز راه زیادی در پیش داریم و باید کارهای بیشتری انجام دهیم.

هدیان در پاسخ به این سوال که رویکرد قوه قضائیه در خصوص صیانت از سوت بانوان چیست؟ وی گفت: ما از خبرنگاران برای فساد حمایت می کنیم. در قانون نحوه گزارش فساد نیز مشخص شده است که در قانون ارتقای سلامت اداری به آن توجه شده است. اگر فردی از فساد مطلع شود باید به طور صحیح به مراجع قضایی معرفی کند و طبق قانون هویت این افراد محفوظ است.

خدائیان افزود: سوال اینجاست که آیا باید فساد در رسانه ها افشا شود؟ این قانون همچنین می گوید که محافظت از خبرنگاران در برابر فساد بستگی به صحت گزارش و صحت گزارش دارد. در خصوص متهم اخیراً گزارش شده و محکوم نیز باید گفت که این پرونده شاکی خصوصی دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات زیست محیطی در بهبهان گفت: پس از اعلام این خبر مسئولان مربوطه با دادستانی اهواز مکاتبه کردند. در این رابطه پرونده ای در بهبهان تشکیل شده است. در صورتی که پس از دریافت علامت مشخص شود که افرادی مرتکب جرم شده اند، رسیدگی می شود. تاکنون کسی احضار نشده است.

هدیان در پاسخ به این سوال که دلیل عملکرد خوب قاضی مسعودی در چند روز اخیر که موضوع انتقال قاضی مسعودی خبرساز و فرستاده شد چیست؟ وی گفت: حدود 50 نفر از همکاران ما در مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی و رسیدگی به جرایم در دادسرا و دادگاه آن مشغول هستند. بنابراین کسانی که در این مجموعه کار می کنند یک یا دو نفر نیستند بلکه 50 نفر هستند. جابجایی از مجتمعی به مجتمع دیگر به خصوص در دادگاه ها امری عادی است و هر ماه اتفاق می افتد و غیرطبیعی نیست. آقای مسعودی مکم همچنان در شعبه سوم دادسرای جرایم اقتصادی است و همچنان مسئول است و همکاران ما در مجتمع ویژه اقتصادی در خدمت ایشان هستند و خیلی هم نیست که خدای ناکرده بخواهد انحراف ایجاد کند. در روند پرونده مبارزه با فساد ادامه دارد.

وی در خصوص مبارزه با جرایم اقتصادی گفت: مبارزه با جرایم اقتصادی بر اساس اسناد بالادستی است و سیاستی است که در دستور کار قوه قضائیه بوده و یک سیاست مستمر است که ادامه دارد و بسیاری از مواردی که شما بوده اید ممکن است وجود داشته باشد. پرونده هایی که در سال های گذشته تشکیل شده و امروز در حال حل و فصل است و سیاستی وجود ندارد که ادامه پیدا نکند.در مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز رئیس فعلی قوه قضائیه مسئول مبارزه با جرایم اقتصادی و اولی بود. پرونده مبارزه با جرایم اقتصادی در رادیو و تلویزیون با مسئولیت آقای اج در دادگاه رسیدگی شد.

وی افزود: امیدوارم روزی برسد که پرونده مهمی در ارتباط با مفاسد اقتصادی نداشته باشیم و گلوگاه های فساد برطرف شود چرا که با رفع گلوگاه های فساد با پرونده فساد مواجه نخواهیم شد. در صورتی که فردی مرتکب ارتشا، اختلاس و اخلال در نظام اقتصادی شود، برخورد قضایی قاطع خواهد بود.

خدای من در پاسخ به این سوال که واکنش قوه قضاییه به افرادی که به مردم می گویند ایران را ترک کنید چیست؟ وی گفت: ایران متعلق به همه ایرانیان در داخل و خارج از کشور است. مقامات بارها اعلام کرده اند که ایرانیانی که قصد بازگشت به کشور را دارند ممکن است بازگردند. هیچ کس نمی تواند مانع ورود ایرانیان به کشور شود مگر اینکه متهمی وجود داشته باشد که به هر اتهامی تحت تعقیب قرار گیرد. مهم نیست یکی بگوید از ایران برو، چون هرکسی می تواند هر چیزی بگوید، مهم عکس العمل و حمایت مسئولان است.

خدائیان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت باند جعل مدرک دانشگاهی مربوط به دو سال پیش؟ وی گفت: در این پرونده 8 متهم وجود دارد که دو نفر از آنها تبرئه شده اند، یک نفر به 9 سال حبس تعزیری، دو تا سه نفر به 7 سال حبس تعزیری، یک نفر به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است. و یکی به یک سال زندان و جزای نقدی محکوم شده است.

در پاسخ به این سوال که آیا برای شرکت لبنیاتی که 60 میلیون دلار ارز برای واردات از کره دریافت کرده اتفاق جدیدی افتاده است و آیا شکایتی در این خصوص مطرح شده است؟ وی گفت: تاکنون پرونده ای در این راستا در دستگاه قضایی تشکیل نشده است.

خدایان در مورد اینکه قوه قضاییه چگونه به فعالان اقتصادی کمک می کند؟ وی گفت: سه قوه باید تلاش کنند تا با افزایش تولید به بخش تولید کشور کمک کنند تا اقتصاد جامعه را رونق بخشد. در قوه قضائیه این موضوع در دستور کار قرار دارد و دستورالعملی وجود دارد که بر اساس آن ستاد اقتصاد مقاومتی در مرکز تشکیل شده و ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی در تمامی استان ها فعالیت می کند. رسیدگی فوق العاده به پرونده فعالان اقتصادی یکی از اقداماتی است که همکاران ما انجام داده اند و به جلوگیری از تعطیلی شرکت ها و کارخانه ها کمک می کند. برای حمایت از تولید راه های مختلفی وجود دارد و بیش از 2000 واحد تولیدی مورد حمایت قوه قضائیه قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید