سخنگوی وزارت امور خارجه: دخالت هیچ کشوری از جمله امارات و روسیه در موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه را غیرقابل قبول و مردود می دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه: دخالت هیچ کشوری از جمله امارات و روسیه در موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه را غیرقابل قبول و مردود می دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران هیچ گاه موضوع تمامیت ارضی و ارضی و حاکمیت خود بر جزایر سه گانه مذکور را مشمول مذاکره و دخالت هیچ کشوری اعم از دولت امارات، دولت روسیه و روسیه ندانسته است. هر طرف دیگری در این رابطه غیرقابل قبول و غیرقابل قبول است و آن را مردود می داند و به آن واکنش جدی نشان می دهد. در این زمینه پاسخ ایران کاملاً واضح و شفاف و بدون هیچ گونه تساهلی بود. ایران رسماً به دولت روسیه اعتراض کرده است و مواضع سیاسی، غیر دقیق و غیر سازنده هیچ مشکلی با حاکمیت کامل بلامنازع و غیرقابل مذاکره ایران بر جزایر سه گانه ایرانی نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تمامیت ارضی و حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه هرگز قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: ما دخالت هر کشوری اعم از دولت امارات، روسیه و هر کشور دیگری در این روابط را غیرقابل قبول می دانیم. و رد کرد.

به گزارش فارس، ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه، 5 تیرماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سوالات آنها پاسخ داد. .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه گانه ایرانی و اینکه سفارت ایران قبل از امضای بیانیه، مسائل حساس ایران را به طرف روسی اطلاع داده است؟ وی تصریح کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها یک اصل شناخته شده و مسلم در حقوق بین الملل بر اساس منشور ملل متحد است. ایران رعایت این اصل در مورد تمامیت ارضی ایران توسط همه طرف ها را محترم و قابل اجرا می داند و به هر اقدامی که مغایر با این اصل باشد، واکنش جدی و مناسب نشان خواهد داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: ایران هیچ گاه موضوع تمامیت ارضی و ارضی و حاکمیت خود بر جزایر سه گانه مذکور را منوط به مذاکره و دخالت هیچ کشوری اعم از دولت امارات، دولت روسیه و هیچ کشور دیگری در این جزایر ندانسته است. رابطه غیرقابل قبول است و آن را مردود می داند و به شدت به آن واکنش نشان می دهد. در این زمینه پاسخ ایران کاملاً واضح و شفاف و بدون هیچ گونه تساهلی بود. ایران رسماً به دولت روسیه اعتراض کرده است و مواضع سیاسی، غیر دقیق و غیر سازنده هیچ مشکلی با حاکمیت کامل بلامنازع و غیرقابل مذاکره ایران بر جزایر سه گانه ایرانی نخواهد داشت.

وی با اشاره به سفر امروز وزیر امور خارجه عمان به تهران گفت: عمان کشور شریک ما در عرصه دوجانبه و منطقه ای است و کشوری با نقش سازنده و مثبت همراه با حسن نیت برای ایفای نقش سازنده در برخی مسائل مورد علاقه بین المللی است. اشتراک گذاری از ایران و عمان. عمان همواره نقش سازنده ای در مذاکرات ایران با برخی کشورهای بین المللی و غیرمنطقه ای داشته است. این فرصتی است برای گفت‌وگوی مشترک و سازنده بین دو طرف و ادامه گفت‌وگوهای مشورتی بین دو طرف در حوزه‌های مورد علاقه. انشاالله بعد از سفر توضیحات تکمیلی را در مورد موضوعات مورد بحث به عزیزان ارائه خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی گفت: نقش دولت آمریکا در امور منطقه به ویژه امنیت منطقه هرگز صلح آمیز و سازنده نبوده است. ما اظهارات و اقدامات لفاظی آمریکا در این زمینه را سازنده و تحریک آمیز نمی دانیم و ادامه چنین اقداماتی ممکن است به ایجاد لحظات حساس جدید در منطقه به ویژه در منطقه استراتژیک خلیج فارس کمک کند و به بی ثباتی و عدم اطمینان دامن بزند. ایران هرگونه اقدام غیرقانونی و غیرسازنده ای که امنیت منطقه را تحت تأثیر قرار دهد با حساسیت و دقت رصد و رصد می کند و نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرقانونی به ویژه در نزدیکی مرزهای خود حساس بوده و به آن توجه ویژه خواهد داشت. و با عنایت به اشراف و توانمندی نیروهای مسلح خود در حفظ امنیت مرزها و امنیت دریانوردی و هوانوردی در منطقه خلیج فارس، این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات بازدارنده مناسبی را با رعایت قوانین و مقررات بین المللی و حقوق بین الملل اتخاذ نماید. از حقوق مسلم خود استفاده کند. من آن را انجام خواهم داد.

وی گفت: توصیه ما به دولت آمریکا این است که از هرگونه اقدام تحریک آمیز، غیر سازنده و بی ثبات کننده در منطقه پرهیز کند. امنیت منطقه یک موضوع مشترک برای همه کشورهای حوزه خلیج فارس است. امنیت در منطقه مقوله ای یکپارچه است و تعمیق و تامین آن نیازمند همکاری جمعی کشورهای منطقه است. انتظار می رود سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به مسئولیت خود توجه کرده و هشدارهای لازم را به دولت آمریکا بدهند تا از هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیر سازنده پرهیز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید