اغماض از تمامیت ارضی ایران بی معنی است/ اعراب به دنبال سوء استفاده از شرایط ایران هستند


ساعت: 13:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917130

تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای وادار کردن چین به مداخله در جزایر سه گانه ایرانی در حالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی هرگونه ادعایی درباره جزایر را بی ثبات کننده و مداخله در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود می داند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چین و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای مشترک از «ابتکار و تلاش» امارات در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی حمایت کردند.

در بند دوازدهم این بیانیه مشترک آمده است: رهبران حمایت خود را از همه تلاش‌های صلح از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) اعلام کردند. از طریق مذاکرات دوجانبه با رعایت موازین حقوق بین الملل و حل این موضوع از طریق رعایت مشروعیت بین المللی تاکید کردند.

دولت امارات گهگاهی موضوع جزایر سه گانه ایرانی (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) را مطرح می کند و مدعی اشغال این جزایر است و بلافاصله پس از هر ادعا، شورای همکاری خلیج فارس نیز از مواضع این موضوع حمایت می کند. دولت .

در واقع پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع این سه جزیره توسط برخی کشورهای عربی بهانه ای برای فشار بر ایران قرار گرفت و یکی از بهانه های صدام حسین برای جنگ با ایران، عدم واگذاری این جزایر بود. به اعراب

در سال‌های اخیر که روابط بین آمریکا و ایران به مرحله خصمانه‌تر رسیده است، امارات متحده عربی که از سیاست آمریکا در خلیج فارس پیروی می‌کند، ادعای مالکیت جزایر را مطرح کرده است. این در حالی است که بر اساس تفاهم نامه ای که بین ایران و حاکم شارجه در آذرماه 1350 امضا شد، امنیت ابوموسی بر عهده ایران بوده و مالکیت ایران بر این سه جزیره بر اساس اسناد تاریخی تایید شده است.

امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این اظهارات، در توئیتی نوشت: جزیره‌های سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس بخش‌های تفکیک ناپذیر سرزمین پاک ایران هستند. و برای همیشه متعلق به این کشور است. ما با هیچ طرفی در مورد لزوم احترام به تمامیت ارضی ایران موافق نیستیم.»

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، صدور چنین اظهاراتی را تکرار سیاست شکست خورده ایران هراسی دانست و تصریح کرد: جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی است. قلمرو جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران هیچ ادعایی ندارد.» وی این جزایر را بی ثبات کننده، دخالت در امور داخلی و سرزمینی خود می داند و آن را به شدت محکوم می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اشراف و توانایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حفظ امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس و هوشیاری در برابر هر نوع حادثه و بلاتکلیفی دریایی، اینگونه صادر کرد. بیانیه ها و مواضع تاثیری بر عزم نیروهای مسلح ایران برای تامین امنیت کشور و امنیت منطقه نخواهد داشت.

به گزارش دانا؛ انتشار بیانیه مشترک چین و اعراب در خصوص جزایر ایرانی هشداری است برای مقامات کشور برای دقت بیشتر در روابط خود با پکن! زیرا در چند سال گذشته سیاست نگاه به شرق و نزدیک بودن به پکن در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است که کلمه خلیج فارس تنها نامی بود که از 500 سال قبل از میلاد برای منطقه آبی بین شبه جزیره عربستان و فلات ایران استفاده می شد و این منطقه آبی برای همیشه با این نام باقی خواهد ماند.

باید بگویم؛ این بیانیه بلافاصله پس از بیانیه دیگری منتشر شد که در آن رهبران عربستان سعودی و چین از ایران خواستند با آژانس همکاری کند و در عین حال از دخالت در امور سایر کشورها خودداری کند. محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری در واکنش به این اظهارات در توئیتی نوشت: همکاران چینی به یاد داشته باشند که زمانی که عربستان و آمریکا از گروه های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تهاجم وحشیانه نظامی یمن را ویران کردند. این ایران بود که برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه و جلوگیری از گسترش تروریسم به شرق و غرب با تروریست ها جنگید.

دیدگاهتان را بنویسید