گلمعلی رجایی: امام باید عزل شود/ ایران استقلال و تمامیت ارضی خود را مدیون خاندان خمینی است

گلمعلی رجایی: امام باید عزل شود/ ایران استقلال و تمامیت ارضی خود را مدیون خاندان خمینی است

روز جدید غلامعلی رجایی، مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به جماران گفت: بارها گفته‌ام که ایران استقلال و تمامیت ارضی خود را مدیون خانواده خمینی است. من گفته ام حاضر نیستم کشوری حتی یک وجب از ایران بگیرد. آقای ظهیرنژاد برای من توضیح داد که امام فرمودند تا جایی که بتوانم اجازه نمی‌دهم از ایران جدا شوم.

مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه امام باید بدرقه شود، گفت: به نظر من نقش امام در تاریخ اجتناب ناپذیر است و نباید اجازه دهیم این نقش کم شود. خدماتی که او به ایران و ایرانیان کرد و عزت ایران را در بین مردمان منطقه آشکار کرد. افغانستان و عربستان سعودی هنوز جولانگاه ابرقدرت ها هستند. زمانی که آقای خاتمی برای صحبت با کرزی رفت، یک عامل آمریکایی پشت سر او بود. یا در بین سعودی ها، آمریکا نظر دارد که وارث تاج و تخت کیست و چه باید بکند. اما شرق و غرب دیگر مثل قبل به ایران دستور نمی دهند.

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با غلامعلی رجایی را در ادامه می خوانید:

آقای رجایی! به نظر شما به عنوان کسی که حدود 30 سال پیش کتابی با عنوان ” برداشت هایی از سیره امام خمینی (ره)” که در زمان ایشان بسیار مورد توجه بود، چگونه می توانیم (زندگی نامه امام خمینی) را برای شما توضیح دهیم. نسل امروز؟

در پنج جلدی «تأثیراتی از زندگانی امام خمینی (س)» موضوعات خاطرات امام را کار کردم. یعنی مثلاً در جلد اول فرمایش امام به عنوان همسر، پدر، پدربزرگ و برادر دیده می شود و فکر می کنم اگرچه این کار را از سال 69 شروع کردم، اما این کتاب هنوز حرف اول را در کتاب می زند. زندگی نامه امام.

اکنون امام مورد حمله شدید قرار گرفته است. از حرم امام و سانسور سخنرانی گرفته تا موارد دیگر. منافقین، سلطنت طلبان و ناراضیان داخلی منفی کار می کنند. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برای انتقال خاطرات روشن زندگی امام خمینی در روزنامه ها. مثلاً حدود 10 سال بخش هایی از کتاب من در اخبار و کیهان منتشر می شد. در روزنامه کیهان ستونی به نام رهبر قبیله کائم باز کرده بودیم و هر روز خاطره امام نقل می شد. بعد اطلاعاتی را به روزنامه آوردیم و هفت هشت سال هر روز خاطره امام بود با عنوان «چهره خورشید جماران». آقای دعایی خیلی در این قضیه دخیل بود.

امام هم در محاصره است و هم در محاصره خودی ها!

چگونه می توان امام را از یک شخصیت تاریخی به الگوی جوانانی که زندگی امام را درک نکرده اند تبدیل کرد؟

امام باید حذف شود. به نظر من امام در محاصره است و در محاصره خودی ها هم هست. زندگی نامه امام را باید گفت. کتابی که من نوشتم مربوط به 30 سال پیش است. در جلسات دانشگاهی و حتی سمیناری و انجمن های تخصصی قطعاً نیاز به نقد وجود دارد. شاید الان جوان ها کاری قوی تر از ما انجام می دهند. یعنی باید طوری رفتار کنی که جوان های دهه 90 این راه را شروع کنند.

اینکه امام در ملتی تحول ایجاد کرده بهترین شأن امام است. چه شأنی بالاتر از این که امامی با دم مسیحایی خود جوانان را از قمارخانه ها و کاباره ها بیرون بیاورد و به جنگ بفرستد؟! من بارها گفته ام که ایران استقلال و تمامیت ارضی خود را مدیون خانواده خمینی است. من گفته ام حاضر نیستم کشوری حتی یک وجب از ایران بگیرد. آقای ظهیرنژاد برای من توضیح داد که امام فرموده اند تا جایی که بتوانم اجازه نمی دهم از ایران جدا شوم.

به هر حال مردم باید بدانند که امام چه تحولی در روحیه مردم به خصوص در معنویت جوانان ایجاد کرده است. آنچه در هشت سال در جبهه دیدیم، همه کار یک امام بود. ملت ایران هم استعداد داشت. 14 سال است که امام در عراق جز تدریس کاری نکرده است. یعنی ملت ایران یک امام نامرئی را طرد و رژیم طاغوت مرتبط با آن را سرنگون کرد.

نقش امام در تاریخ بی بدیل است. نباید اجازه دهیم این نقش کم شود
دیگر مثل گذشته به شرق و غرب به ایران دستور نمی دهند

البته ائمه در عراق از نظر سیاسی سکوت نکرده اند. مثلاً آقای دعایی اعلامیه های امام خمینی را در رادیو بغداد می خواند. یعنی اینطور نبود که مردم از امام خبر نداشته باشند.

گفتم امام ندیده اند، اظهارات امام آمده و آقای دعایی در رادیو روحانیت متخاصم علیه شاه صحبت کرده است. اما جوانانی که در سال 56 و 57 به میدان آمدند امام را ندیده بودند. من خودم از کسانی بودم که زندانی بودم ولی امامی ندیده بودم.

به نظر من نقش امام در تاریخ بی بدیل است و نباید بگذاریم این نقش کم شود. خدماتی که او به ایران و ایرانیان کرد و عزت ایران را در بین مردمان منطقه آشکار کرد. افغانستان و عربستان سعودی هنوز جولانگاه ابرقدرت ها هستند. زمانی که آقای خاتمی برای صحبت با کرزی رفت، یک عامل آمریکایی پشت سر او بود. یا در بین سعودی ها، آمریکا نظر دارد که وارث تاج و تخت کیست و چه باید بکند.

دیگر مثل گذشته به شرق و غرب به ایران دستور نمی دهند. اگر خاطرات علم را بخوانید مرتب می نویسد، شرفیابی، سفیر شوروی آمد و این را گفت، سفیر آمریکا آمد و این را گفت. این دیگر بعد از انقلاب خبری نیست و مردم باید قدر آن را بدانند. ما کمبودها، ناکارآمدی ها، بی تدبیری ها، اشتباهات و ناکامی ها داریم، اما نباید در کار بزرگی که واقعاً جرقه خداوند بود، دخالت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید