جمهوری اسلامی خود را متعهد به امنیت و تمامیت ارضی عراق می‌داند

معاون اول رئیس جمهور وی با اشاره به اشتراکات فراگیر و متعدد دو کشور از نظر فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی خاطرنشان کرد: کمتر کشوری مانند ایران و عراق را می توان یافت که در مولفه های مختلف تا این حد به هم شبیه باشند.

مخبر همچنین شهادت سردار بزرگ اسلام سید رضی موسوی در جبهه مقاومت را تبریک و تسلیت گفت و تاکید کرد: این شخصیت گرانقدر حق والای حضور در محور مقاومت و سابقه طولانی مبارزات را داشت. جریان های تکفیری از جمله داعش و بدون شک انتقام خون این شهید را رزمندگان اسلام خواهند گرفت.

معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از مواضع بسیار خوب و به موقع دولت عراق در قبال فجایع غزه، تاکید کرد: جنایات رژیم صهیونیستی قلب هر انسانی را به درد می آورد و با همکاری آزادگان جهان این جنایات باید هر چه زودتر متوقف شود و دلیل خشم آمریکا و صهیونیسم رژیم و انتقام زنان و کودکان فلسطینی شکستن سجاف آنها در جهان است.

حیان عبدالغنی السواد وزیر نفت عراق نیز هدف از سفر خود را گامی بلند در تحکیم روابط دو کشور بیش از گذشته و همچنین اجرای توافقات به ویژه پروژه های نفتی و نفتی عنوان کرد. بخش گاز و تاکید کرد: علاوه بر روابط عالی مذهبی، روابط مذهبی و سیاسی، اقتصادی دو کشور باید تعمیق و گسترش یابد و توسعه روابط همه جانبه دو کشور مهمترین هدف دولت عراق است.

وزیر نفت عراق افزود: مذاکرات بسیار خوب و سازنده ای با طرف ایرانی در زمینه سرمایه گذاری در مرزهای مشترک، بهره برداری و استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه نفت، گاز و … انجام شد. فراوری پتروشیمی و شرکای متخصص ایرانی در زمینه نفت و گاز دعوت به سرمایه گذاری و توسعه بخش انرژی در عراق شد.

وی به برگزاری و تشکیل کمیته های مشترک و تخصصی در حوزه انرژی بین ایران و عراق در سفر به ایران اشاره کرد و تاکید کرد: در این کمیته ها در خصوص نفت خام، بازسازی و ساخت پالایشگاه ها در عراق، سرمایه گذاری در بخش گاز عراق، حفاری و اکتشاف چاه های دریایی و زمین های نفت و گاز، مذاکرات و توافقات بررسی و انجام می شود.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربه و موفقیت های بسیار خوب و ارزشمندی در زمینه استخراج و ساخت پالایشگاه نفت دارد که با توجه به میادین مشترک نفت و گاز، آمادگی کامل برای همکاری دارد.

جواد اوجی وزیر نفت نیز در این دیدار به تشکیل 7 کمیته جداگانه در راستای توسعه همکاری های مشترک در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی در سفر وزیر نفت عراق به ایران اشاره کرد.نفت و گاز. و بازسازی و تعمیر پالایشگاه ها از جمله زمینه های همکاری و توافقات دو کشور در این کمیته ها است.

وی افزود: در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی 60 شرکت توانمند داخلی ایرانی به طرف عراقی توافق شد و همچنین “سند آموزشی” در حوزه نفت، گاز و انرژی برای توسعه علمی کشور امضا شد. دانشجویان عراقی در دانشگاه های ایران.