ابوطالبی: کدام بازیگر ما را در شورای امنیت به جز روسیه به دام انداخت؟ / روسیه طی پنج ماه دو بار تمامیت ارضی ایران را زیر سوال برده است

ابوطالبی: کدام بازیگر ما را در شورای امنیت به جز روسیه به دام انداخت؟  / روسیه طی پنج ماه دو بار تمامیت ارضی ایران را زیر سوال برده است

بخش هایی از سخنان وی را بخوانید:

* اکثر دولت های گذشته در این زمینه کارنامه بسیار واضح تری نسبت به دولت فعلی ارائه کرده اند، اما دولت فعلی در حوزه سیاست خارجی به شدت سردرگم و درهم و برهم است. به همین دلیل بود که چینی ها قبلاً همین ادعا را به امارات متحده عربی تأیید کردند، ژاپنی ها آن را تکرار کردند و روس ها از ادعای امارات برای مالکیت این سه جزیره نه یک بار بلکه دو بار در عرض چند ماه حمایت کردند.

* روسیه طی پنج ماه دو بار تمامیت ارضی ایران را زیر سوال برد و مالکیت ایران بر سه جزیره کاملا ایرانی را نقض کرد. مطمئن باشید اگر در این راه برویم، روس ها باز هم همین کار را می کنند و از همان ادعای امارات حمایت می کنند. وقتی سیاست خارجی منسجم و متعادل مبتنی بر منافع ملی در قبال همه جهان و البته قدرت‌های بزرگ و بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نداشته باشیم، نمی‌توان انتظار پاسخ لازم را به این گونه اقدامات داشت.

*دلیل نقش مهم روسیه در تخریب روابط ما با اروپایی ها این بود که مسکو تلاش می کرد اهرم تعادل سیاست خارجی ایران را از تهران بگیرد. چرا که اروپا در سیاست خارجی ایران یک محور و اهرم موازنه جدی محسوب می شد و روسیه نیز با تأثیرگذاری بر روابط ایران و اروپا به ویژه در زمان جنگ اوکراین، عملا این اهرم موازنه را از دست ایران گرفت. به همین دلیل و بدیهی است که پس از جنگ اوکراین، ایران دیگر نمی تواند مانند سال های قبل از جنگ اوکراین در موازنه خود با سایر کشورها عمل کند و مطمئن باشید که دست این دولت بسیار بیشتر است. توسط دولت های قبلی محدود و بسته شد. به همین دلیل در شرایط کنونی تهران حتی برای برقراری تعادل نسبی در برابر مسکو از قدرت مطلوبی برخوردار نیست. مگر اینکه یک بار برای همیشه تصمیم جدی برای بازتعریف سیاست خارجی گرفته شود تا کشور از این سردرگمی و سرگردانی استراتژیک در عرصه سیاست خارجی رهایی یابد.

* روسیه اهمیت چندانی به توییت ها، واکنش ها و مصاحبه ها و شبیه سازی های مقامات داخلی ایران نمی دهد. زیرا می داند در زمینه روابط ایران و مسکو هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

*به این موج دوم ضد روسی که این روزها شروع شد نگاه کنید. مثلاً رئیس مجلس می گوید که «روسیه مواظب باشد که غرب از اشتباهاتش سوء استفاده نکند!». راستی نظرتون در مورد این جمله چیه؟! این جمله چی میگه؟! زمانی که رئیس مجلس به روسیه سفر کرد و سعی کرد نشان دهد که رابطه تهران و مسکو یک رابطه استراتژیک است، در همان سفر مقامات روسی از واژه استراتژیک برای توصیف روابط ایران و روسیه استفاده نکردند. و اکنون رئیس مجلس این سمت را به عهده دارد.

*اینکه رئیس مجلس با این موضع می خواهد روسیه را از غرب بترساند، بیشتر یک شوخی سیاسی است تا یک اقدام دیپلماتیک. چه معنایی برای روسیه دارد که مراقب باشد غرب از اشتباهاتش سوء استفاده نکند؟! یعنی می خواهیم با این مواضع روسیه را از آمریکا بترسانیم؟! خود روس ها اکنون در تلاش هستند تا روابط خود را با اروپا و آمریکا احیا کنند. بنابراین این مواضع فقط این معنای ضمنی را می رساند که روسیه می خواهد بر شانه سیاست خارجی ایران بایستد تا بتواند از موقعیت ایران برای بازی مقابل آمریکا استفاده کند. این مواضع ما در برابر روسیه است که نشان می دهد ما واقعاً درک درستی از شرایط سیاست خارجی و تعامل بین قدرت های بزرگ نداریم.

*موضع دیگر اظهارات وزیر امور خارجه است که می گوید: «در موضوع تمامیت ارضی ایران از هیچکس راضی نیستیم!». تعارف نکردن با کسی یعنی چی؟! آیا چیزی مبهم تر و بی معنی تر از این جمله وجود دارد؟ روسیه می تواند بگوید خوب تعارف نکن! خودتان را به جای روس ها بگذارید. از این اظهارات وزیر خارجه چه می‌فهمید؟ درست است که ما در فرهنگ عامیانه خود از کلمه تعاریف استفاده می کنیم، اما در فرهنگ های دیگر ببینید از این کلمه تعریف چه می فهمند.

* راستی با این دیپلماسی که در دو سال و نیم اخیر توسط دولت سیزدهم انجام شده و در عین حال سردرگمی و سرگردانی بی سابقه در عرصه دیپلماسی جای تعارف دارد؟ به این دو سال و نیم روابط تهران و مسکو و سفر اخیر رئیس دولت به مسکو نگاه کنید. بسیاری از تحولات روابط ایران و روسیه در راستای اقتضائات استراتژیک منطقه ای و جهانی روسیه شکل می گیرد و بخش جدی سیاست خارجی دولت سیزدهم تنها پاسخ مثبت به هر گونه ادعا، مطالبه و انتظارات است. کرملین

* منافع ملی، امنیت ملی و اکنون تمامیت ارضی ما زیر سوال است. اصلا چرا باید این راه را طی کنیم؟ چرا باید بیایم اینجا؟ تا حالا روسیه یک بار از مواضع تهران و حمایت های تهران از مسکو در این سال ها تشکر می کرد؟! نه چرا؟ زیرا روسیه این را به تعهد ایران تعبیر می کند و پذیرفته است که به دلیل سیاست خارجی تهران، ایران باید همیشه از روسیه حمایت کند. زیرا ایران هیچ اهرمی برای ایجاد تعادل در برابر روسیه ندارد.

* کدام بازیگر ما را در شورای امنیت به جز روسیه گرفتار کرد؟! اگر روسیه موافقت نکند و وتو کند، ایران مشمول فصل هفتم منشور سازمان ملل نخواهد شد. از طرفی روس ها نزد ما آمدند و گفتند که ما در واقع می خواهیم دندان و زهر قطعنامه های ضد ایرانی را بگیریم و بکشیم و از طرف دیگر مثلاً در همان قطعنامه 1929 که دندان کوسه ایران را تحریم کرد و منافع ما را تکه تکه کرد، روسیه برای ما چه کرد جز رای دادن به قطعنامه و غرب؟!

حالا اگر فرض کنیم که ادعای روسیه درست باشد و در همان قطعنامه 1929 مسکو دو دندان از آن کوسه درآورد، باز دیدید که آن قطعنامه با ایران چه کرد. اگرچه ایران به وعده های روسیه تکیه کرد، اما رفتار روسیه ما را به دهان آن کوسه انداخت. حالا خودتان قضاوت کنید، روسیه به راحتی ایران را دور می زند و از موقعیت تهران در مقابل دیگر بازیگران استفاده می کند. از آمریکا و اروپا گرفته تا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس. به همین دلیل من واقعاً برای منافع و امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران تاکید می کنم و می گویم که سیاست خارجی ما یک بار برای همیشه نیاز به بازنگری اساسی دارد. در عین حال اذعان و می پذیرم که مدیران دولتی و اجرایی این توانایی را ندارند.