سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: شایعات معامله ایران نادرست و گمراه کننده است/ اقدامات ایران برای بازداشت آمریکایی ها و استفاده از آنها به عنوان اهرم سیاسی ظالمانه است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: شایعات معامله ایران نادرست و گمراه کننده است/ اقدامات ایران برای بازداشت آمریکایی ها و استفاده از آنها به عنوان اهرم سیاسی ظالمانه است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر شایعات درباره توافق هسته ای ایران را اشتباه و گمراه کننده خواند و گفت واشنگتن دیپلماسی با ایران را ترجیح می دهد و با متحدان و شرکای خود کاملا هماهنگ است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: ما روابط خود را با متحدان خود در منطقه در زمینه های مختلف نگرانی با ایران حفظ کرده ایم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: شایعات درباره توافق هسته ای با ایران کذب و گمراه کننده است. ما همچنان بر مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران از طریق فشار دیپلماتیک، همکاری با متحدان و شرکا و اقدامات منطقه‌ای کاهش تنش متمرکز هستیم.

وی با بیان اینکه اطلاعات جدیدی از زندانیان در دست نیست، افزود: تمرکز ما بر آزادی آمریکایی هایی است که به طور غیرقانونی در ایران بازداشت شده اند. اقدامات ایران در بازداشت غیرقانونی آمریکایی ها و استفاده از آنها به عنوان اهرم سیاسی کاملاً ظالمانه است و ما به آزادی همه آمریکایی ها متعهد هستیم.

پاتل در پاسخ به سوال دیگری درباره از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا گفت: ما مستقیماً درگیر موضوع ایران هستیم و به همین دلیل یک اداره ویژه با ایران برخورد می کند.

وی در عین حال تصریح کرد: اما باز هم تاکید می کنم که شایعات درباره توافق با ایران اشتباه و گمراه کننده است. سیاست ما تغییر نکرده است و ما همچنان بر رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران از طریق هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان متمرکز هستیم و مصمم هستیم که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما به دقت اقدامات ایران را زیر نظر داریم. ما دیپلماسی را ترجیح می دهیم، اما برای همه احتمالات نیز آماده می شویم و در این زمینه با متحدان و شرکای خود کاملا هماهنگ هستیم.

پاتل افزود: در مقابله با تمامی تهدیدات ایران با متحدان خود هماهنگ هستیم.

وی با بیان اینکه واشنگتن در مورد برنامه هسته ای ایران نگرانی مشترک دارد، تصریح کرد: ما متعهد به دفاع از اسرائیل و توانایی آن در دفاع از خود هستیم. این موضعی است که ما در پیام های خود به ایران به صراحت به ایران گفته ایم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: دولت بایدن به صراحت اعلام کرده است که آمادگی داریم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای اقدام کنیم.

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در شورای روابط خارجی آمریکا درباره ایران گفت: هیچ توافقی در حال مذاکره نیست، اگرچه ما همچنان علاقه مند به بررسی و یافتن راه های دیپلماتیک هستیم.

در عین حال، بایدن، وزیر امور خارجه آمریکا افزود: در این میان، ما مشغول تقویت بازدارندگی و همکاری نزدیک با همتایان خود در منطقه برای انجام این کار بوده ایم.

بلینکن همچنین افزود: فکر می‌کنم اگر ایران تصمیم به اقدام یا بهتر بگوییم اقدام نکند، نه تنها بین ایران و آمریکا، بلکه با سایر کشورها نیز تنش‌ها را افزایش می‌دهد. باید دید اقدامات ایران چگونه خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش هایی مبنی بر کاهش برنامه هسته ای ایران در ازای رفع تحریم ها گفت: ما از روز اول به دو اصل اعتقاد داشته ایم. اول، تعهدی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه هرگز اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را ندهد، وجود دارد و ما همچنین معتقدیم که دیپلماسی موثرترین راه برای دستیابی به این نتیجه است.

بلینکن با تکرار اظهارات قبلی واشنگتن ادامه داد: ما این مسیر را دنبال کرده ایم تا ببینیم آیا می توانیم به پایبندی مشترک به برجام بازگردیم یا خیر. ما با شرکای خود و همچنین چین و روسیه تلاش های زیادی انجام داده ایم. در زمانی که توافق امکان پذیر بود، ایران قادر نبود یا نمی خواست اقدامات لازم را انجام دهد. این مربوط به چند ماه گذشته است.

به گزارش ایرنا، از زمان امضای برجام در سال 2014 به منظور رفع تحریم های ظالمانه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مسئول، بدون نقص به تعهدات خود عمل کرده و این مشکل در 16 گزارش بین المللی اتمی تایید شده است. آژانس انرژی اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دسامبر 2017) و پس از انجام برخی اقدامات مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از آن در 18 می 2018 (دسامبر 2018) 8 مه 2018) در دو مرحله، تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران لغو شد.

اجرای نامتوازن این توافق از یک سو و فشارهای ناشی از اجرا و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را به تصمیم گیری یکساله سوق داد. پس از خروج ایالات متحده از برجام برای حذف تدریجی اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته ای، گزینه های دیپلماتیک 60 روزه را بپذیرید.

ایران طی یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام به تمامی تعهدات خود بر اساس آن توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که متعهد شده بودند اثرات خروج واشنگتن از توافق را جبران کنند، اجازه دهد تا به این وعده عمل کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌های خود عمل نکردند، تعهدات خود در برجام را چند مرحله کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام است.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه 2021، اقدامات یکجانبه دولت سابق این کشور برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 را محکوم کرد، اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ و تحت نظارت برجام را اتخاذ کرد. پوشش حقوق بشر حمایت از ناآرامی در ایران و همچنین قدرت هواپیماهای بدون سرنشین ایران و ادعای روسیه مبنی بر استفاده از این پهپادها در جنگ علیه اوکراین، تحریم‌هایی را به دنبال داشته است.

دولت بایدن که همواره شعار رویکرد دیپلماتیک را سر داده است، از هرگونه اقدامی هماهنگ با متحدان غربی خود کوتاهی کرده است، اما می گوید به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست. این روزها آمریکا نیز ایران را به ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می کند که در پی تعمیق روابط تهران و مسکو است که مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت آن را رد کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق وجود دارد. توافق در دست بررسی ایران سندی است که تحریم ها را تا حد امکان رفع می کند و منطقه از اجرای آن منتفع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید