آمریکا: شایعات توافق هسته ای موقت نادرست و گمراه کننده است

آمریکا: شایعات توافق هسته ای موقت نادرست و گمراه کننده است

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تبادل اسرای آمریکایی و موضوع مذاکرات هسته ای با تهران گفت: در حال حاضر اطلاعات خاصی از وضعیت آمریکایی های زندانی در ایران ندارم. .

این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد: ما همچنان به آزادی تمامی آمریکایی های زندانی خارج از کشور از جمله در ایران پایبند هستیم و بار دیگر از ایران می خواهیم که زندانیان آمریکایی را آزاد کند.

میلر درباره انتشار برخی گزارش‌ها درباره توافق کوتاه‌مدت ایران نیز گفت: همانطور که دیروز گفتم شایعات توافق موقت هسته‌ای کذب و گمراه‌کننده است. موضع ما در این زمینه تغییری نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار اظهارات همیشگی واشنگتن درباره برنامه هسته ای ایران، افزود: اولویت اول ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و فعالیت های غنی سازی ایران را رصد می کنیم.
وی در عین حال گفت: ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. ما برای همه احتمالات همزمان آماده می شویم. از دیدگاه آمریکا، همه گزینه ها روی میز است.

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران، هشتم ماه جاری (۲۸ فروردین) درباره آخرین تحولات تبادل زندانیان ایران و آمریکا گفت: ۶ ماه پیش یک دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده خود به ما معرفی کردند. در خصوص تبادل اسرا به عنوان یک موضوع بشردوستانه که ایران را تحت تاثیر قرار می دهد، جلسه ای بین نماینده ایران و نماینده معرفی شده تدارک دیده شد و مهلتی برای انجام تبادل در اسرع وقت نداشتیم.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی، اجرای این توافق و پروتکل نشست ماه ها به تعویق افتاد. تا هفته های گذشته تصمیم بر این شد که صورتجلسه به روز شود و این به روز رسانی در دستور کار ما قرار دارد و موضوع آزادی و تبادل اسرا را موضوع اصلی می دانیم و بر اجرای آن تاکید داریم.

وزارت خزانه داری آمریکا در 27 آوریل (7 مه) اعلام کرد که امروز دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و چهار مقام آن از جمله روح الله بازکندی، محمد کاظمی، محمدمهدی سیاری و این سازمان محمد را تحریم کردند. حسن محققی و همچنین سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) به دلیل نقش آنها در بازداشت یا گروگان گیری غیرقانونی شهروندان آمریکایی.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد، تحریم های امروز اولین اقدام بر اساس فرمان اجرایی 14078 و تقویت تلاش ها برای آزادی گروگان ها و شهروندان آمریکایی بازداشت شده غیرقانونی است. این اقدامات بر تعهد اساسی دولت ایالات متحده برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی که به گروگان گرفته شده و به طور غیرقانونی بازداشت شده اند، مجدداً تأکید می کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در 27 آوریل گفت: ایالات متحده تعهدی بالاتر از بازگرداندن آمریکایی های بازداشت شده غیرقانونی ندارد. امروز، ما مسئولین بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی را پاسخگو می‌دانیم. اقدامات ما هشداری آشکار و مستقیم برای کسانی است که در سراسر جهان به طور غیرقانونی شهروندان آمریکایی را بازداشت می کنند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای به نقل از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا افزود: پیام من به روسیه، ایران و همه دولت‌هایی در سراسر جهان که آمریکایی‌ها را گروگان گرفته‌اند یا به ناحق آنها را نگه می‌دارند این است که فوراً آنها را آزاد کنند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «دولت من از ابزار جدیدی برای تحمیل هزینه های اقتصادی شدید بر کسانی استفاده می کند که آمریکایی ها را به گروگان می گیرند یا به اشتباه آنها را در سراسر جهان بازداشت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید