روسیه نیوز: روسیه پس از اطلاع رسانی به آمریکا به ایران پیشنهاد توافق موقت هسته ای را می دهد

روسیه نیوز: روسیه پس از اطلاع رسانی به آمریکا به ایران پیشنهاد توافق موقت هسته ای را می دهد

به گفته منابع آگاه، روسیه پیشنهاد کرده است که ایران غنی سازی 60 درصدی اورانیوم را تعلیق کند، ذخایر اورانیوم غنی شده فعلی خود را به روسیه صادر کند و محدودیت هایی را برای غنی سازی 20 درصد و بهره برداری از سانتریفیوژهای مدرن اتخاذ کند.

در مقابل، ایران می‌تواند به حدود 10 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود در کره جنوبی، عراق و ژاپن و رهایی از برخی تحریم‌ها دسترسی پیدا کند.

بر اساس این گزارش، در حالی که ایالات متحده از پیشنهاد روسیه برای ایران آگاه بود، مقامات دولت بایدن تاکید کردند که واشنگتن در تلاش های روسیه دخالتی نداشته و از ارائه جزئیات پیشنهاد روسیه خودداری کردند.

این گزارش خاطرنشان می کند که ایران تاکنون پیشنهاد روسیه را که در حاشیه مذاکرات وین مطرح شده بود، رد کرده است.

هیئت ایرانی در سازمان ملل روز جمعه گفت که جمهوری اسلامی خواهان توافق موقت نیست و از ارائه جزئیات پیشنهاد روسیه خودداری کرد.

این هیئت در بیانیه ای اعلام کرد که ایران در تلاش برای دستیابی به یک توافق پایدار و معتبر است که شامل وعده های داده شده به شورای امنیت سازمان ملل باشد و هر توافقی که این معیارها را رعایت نکند در دستور کار تهران قرار نخواهد گرفت.

از سوی دیگر، دولت روسیه از اظهار نظر در مورد این پیشنهاد خودداری کرد.

یک منبع آگاه به نیوز نیوز گفت که در صورت پذیرش پیشنهاد روسیه، آمریکا و متحدانش چنین توافق موقتی را به‌جای توافق جدید یا جداگانه، «اولین گام» در جهت بازگشت کامل به تعهدات توصیف خواهند کرد.

یک مقام ارشد دولت بایدن نیز گفت که موضوع توافق موقت جدی نیست.

در این میان، هر توافق جدیدی علاوه بر برجام ممکن است نیاز به بررسی کنگره داشته باشد.

از سوی دیگر، بی بی سی نیوز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در وین اخیرا تغییر کرده و ریچارد نیو یکی از اعضای این تیم با رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران اختلاف نظر داشته است. جهت دیگری به وزارت امور خارجه بازگشت.

روز جمعه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت که از روسیه خواسته است از نفوذ خود در ایران برای هشدار به مقامات دولت اسلامی در مورد فوریت احیای برجام استفاده کند.

بلینکن گفت که با لاوروف برای گفتگو درباره ایران دیدار کرده است و هشدار داد که زمان کمی برای پایان دادن به مذاکرات درباره احیای شورای امنیت سازمان ملل باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید