خبر پیشنهاد روسیه به ایران برای توافق موقت هسته ای کاملا غیر واقعی است

خبر پیشنهاد روسیه به ایران برای توافق موقت هسته ای کاملا غیر واقعی است

روهر نه کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با رد برخی تحلیل ها و گمانه زنی های رسانه های غربی درباره سفر اخیر ابراهیم رئیسی به مسکو گفت: دستاوردهای سفر دو روزه رئیس جمهور به روسیه را می توان در سه حوزه روابط دوجانبه، همکاری های منطقه ای تقسیم کرد. و همکاری بین المللی».

سفیر ایران در روسیه با رد برخی تحلیل ها و گمانه زنی ها در رسانه های غربی درباره سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به مسکو، گفت: دستاوردهای سفر دو روزه رئیس جمهور به روسیه را می توان در سه حوزه روابط دوجانبه، همکاری های منطقه ای و بین المللی تقسیم کرد. “

کاظم جلالی در خصوص نتایج سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه و ارزیابی وی از این سفر گفت: روابط تهران و مسکو در ابعاد مختلف حائز اهمیت است و در این زمینه روسای جمهور دو کشور در اسرع وقت دیدار و گفتگو خواهند کرد. و بسیار مهم بود و در این رابطه لازم بود در ماه های اول دولت سیزدهم نقشه راه همکاری بین دو کشور تدوین شود تا همکاری دو کشور تسریع شود.

وی به ایسنا گفت: دستاوردهای سفر دو روزه رئیس جمهور به روسیه را می توان در سه محور روابط دوجانبه، همکاری های منطقه ای و همکاری های بین المللی جنوب و همکاری های دو کشور در حوزه انرژی، هسته ای، تجاری تقسیم کرد. و همکاری اقتصادی در زمینه منطقه ای، دو کشور اشتراکات زیادی دارند و روسای جمهور دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه از جمله یمن، قفقاز، سوریه، تجاوزات رژیم صهیونیستی و رویدادهای آسیای میانه گفتگو کردند.

وی افزود: در عرصه بین المللی دیدگاه دو رئیس جمهور مشابه بود و با یکجانبه گرایی غربی مخالفت کردند.

جلالی به ظرفیت های گسترش روابط دو کشور در عرصه بین المللی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران 43 سال است که با یکجانبه گرایی آمریکا مخالف بوده و هزینه های زیادی برای آن پرداخته است. امروز شاهد چالش جدی روسیه با ناتو و آمریکا هستیم و غرب هر کاری که ممکن است برای منزوی ساختن روسیه و پوتین انجام داده است.

وی افزود: هم روسیه و هم ایران مخالف یکجانبه گرایی غربی هستند و این رویکرد مشترک در مقابله با یکجانبه گرایی غربی باعث نزدیک شدن ایران و روسیه به یکدیگر در عرصه بین المللی و فرصت مناسبی برای همکاری ها شده است.

جلالی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها درباره نتیجه این سفر، از جمله تحلیل برخی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه این سفر دستاورد چندانی برای ایران به همراه نداشته یا اینکه ایران در این سفر از روسیه پرسیده است که همه اینها گمانه‌زنی رسانه‌ای است و نشان می‌دهد. وی گفت که آنها هیچ اطلاعی از محتوای مذاکرات ندارند.

وی گفت: برخی از گمانه زنی ها در مورد نتیجه این سفر کاملاً نادرست است. اصولاً غرب به دنبال این است که ایران را منزوی کند زیرا خواهان ایرانی وابسته به غرب است. اکنون ایران را با وجود فشارها و تحریم های زیاد و تشکیل ائتلاف های بزرگ بین المللی، 43 سال است که روی پاهای خود می بینند.

جلالی با تاکید بر اینکه اتحاد چین، ایران و روسیه یک اتحاد بزرگ در عرصه بین المللی است، گفت: چین دارای اقتصاد جوانی است که به زودی به اولین اقتصاد جهان تبدیل می شود و روسیه نیز کشور بزرگی در حوزه انرژی و نظامی است. اخیراً موشک های اولتراسونیک جدیدی به دست آورده است. ایران همچنین به عنوان یک قدرت تاثیرگذار در منطقه ایفای نقش می کند. طبیعتا غربی ها اتحاد ایران، چین و روسیه را دوست ندارند و آن را به ضرر خود می دانند.

وی با بیان اینکه رسانه های غربی از نتیجه این سفر ناراحت بودند، گفت: اگر این سفر موثر نبود، می گفت که این سفر چشمگیر بوده و اتحاد چین، روسیه و ایران برای آنها مهم است. با این سوال تا این حد.

سفیر ایران در روسیه همچنین درباره همکاری ایران و روسیه در موضوع هسته ای از جمله ساخت نیروگاه گفت: روسیه در ساخت نیروگاه بوشهر مشارکت و همکاری زیادی داشت. وی اکنون مشارکت و همکاری خوبی در ساخت نیروگاه های دو و سه دارد و امیدواریم هر چه زودتر این پروژه ها به اتمام برسد.

جلالی در پاسخ به سوال برخی رسانه های غربی مبنی بر اینکه روسیه در سفر به مذاکرات هسته ای پیشنهاد توافق موقت با ایران را مطرح کرده است، گفت: آیا این خبر صحت دارد؟ .

دیدگاهتان را بنویسید