مانع اصلی توافق هسته ای از دیدگاه زکریان تیم مذاکره کننده هسته ای جدا از وزیر امور خارجه است.

مانع اصلی توافق هسته ای از دیدگاه زکریان تیم مذاکره کننده هسته ای جدا از وزیر امور خارجه است.

روز جدید یک کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی می گوید؛ برخی از خودی ها اخیراً این ادعا را مطرح و تقویت کرده اند که اگر به بمب اتمی دست پیدا کنیم، ما را یک قدرت می دانند و خواسته های ما را می پذیرند، اما این باور غلط است زیرا موقعیت استراتژیک ایران با موقعیت استراتژیک کره شمالی متفاوت است.

تیم مذاکره کننده هسته ای ساکت است و جز در موارد معدودی خبری از روند مذاکرات در اختیار مردم قرار نمی گیرد.

این در حالی بود که ظریف و عراقچی و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای دولت روحانی بارها در رسانه ها یا مجلس و دیگر نهادهای سیاسی از روند مذاکرات پاسخ و گزارش دادند.

راز سکوت تیم مذاکره کننده هسته ای گام های روسیه در بن بست در مذاکرات برجام

زکریان یکی از تحلیلگران سیاست خارجی معتقد است این تیم نقشه راه مشخصی ندارد و جدا از وزیر امور خارجه فعالیت می کند.

وی با انتقاد از زمزمه هایی مبنی بر بمب هسته ای که این روزها توسط برخی ها مطرح می شود، تاکید کرد که ایران نباید سد راه کره شمالی باشد.

تیم مذاکره کننده جدا از وزیر امور خارجه است

مهدی زکریان، تحلیلگر بین الملل در گفتگو با خبرنگار قرآن نو، از عدم حضور تیم مذاکره کننده هسته ای در رسانه ها به ویژه رسانه ملی و سکوت در قبال روند مذاکرات خبر داد. از آنها بپرسید که چرا با مردم صحبت نمی کنند. البته وزیر امور خارجه همواره سعی کرده است مسائل هسته ای را برای مردم تبیین و تشریح کند. اتفاقاً آنچه می گوید مثبت است و سعی می کند نتیجه بگیرد.

و ادامه داد: اما تیم مذاکره کننده جدا از وزیر است. در دوره قبل شاهد بودیم که آقایان عراقچی و ظریف مرتب با رسانه ها صحبت می کردند و مردم و مردم از روند مذاکرات مطلع بودند. خط به خط تلاش کردند برای مردم توضیح دهند، حتی در مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حرف ها را توضیح دادند.

ظریف برگزیده ملت محسوب می شد اما…

زکریان گفت: به نظر من آقای ظریف خود را زاییده ملت و منتخب مردم می دانست. اکثریت مردم در انتخابات حضور بالایی داشتند به همین دلیل خود را مدیون و مسئول آرای مردم می دانستند و یا نتیجه رای مردم را می دانستند. اگرچه در آن زمان مردم اجازه حضور فعالتر در انتخابات مجلس را نداشتند، اما نمایندگان سوال کننده و نمایندگان فعالی مانند مطهری و صادقی بودند که سخنان مردم را منتقل می کردند. زیرا خود را موظف به پاسخگویی به مردم می دانستند.

تیم مذاکره کننده نقشه راه ندارد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر می رسد این تیم و دولت نقشه راه مشخصی ندارند. نقشه راه تیم این است که ما در موضع قدرت هستیم و باید حرف ما را بپذیرند، اما در مرحله عمل نه تنها حرف این تیم پذیرفته نشد، بلکه می خواستند بدانند طرف مقابل استفاده می کند. دستاوردهای دولت قبل که برجام بود را نپذیرفتند، یعنی حتی برجام را هم نپذیرفتند.

موقعیت استراتژیک ایران و کره شمالی یکسان نیست

این تحلیلگر گفت: در جامعه جهانی باید با ادبیات جامعه جهانی حرکت کرد. اگر بخواهید با ادبیات خود حرکت کنید و آن حرکت مبتنی بر قدرت اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی نباشد، تنها خواهید ماند. برخی از خودی ها اخیراً این ادعا را مطرح و تقویت کرده اند که اگر به بمب اتمی دست پیدا کنیم، ما را یک قدرت می دانند و خواسته های ما را می پذیرند، اما این باور غلط است زیرا موقعیت استراتژیک ایران با موقعیت استراتژیک کره شمالی متفاوت است.

روسیه اجازه نخواهد داد ایران هسته ای شود

وی تاکید کرد: کسانی که به کره شمالی نگاه می کنند اشتباه می کنند. موقعیت استراتژیک ایران با موقعیت استراتژیک کره شمالی متفاوت است. ایران در منطقه ای است که کشورهایی مانند روسیه مانع از هسته ای شدن ایران می شوند. در درجه دوم اسرائیل اجازه نمی دهد و در درجه سوم همه همسایگان ایران علیه ما هستند و هیچکس ایران را قبول ندارد. بنابراین وارد بازی می شوند که یک باخت کلی برای ایران است. البته آنها تا به حال معیشت مردم را از دست داده اند و می خواهند خودشان را از دست بدهند و به آنجا می روند.

مانع اصلی دستیابی به توافق هسته ای است

زکریان در خصوص موانع رسیدن به توافق گفت: مانع رقابت سیاسی بود. منافع ملی در اولویت نیست، منافع حزبی و گروهی مهم است. تا زمانی که منافع مردم و منافع ملت ایران در نظر گرفته نشود، هیچ مذاکره و پیمانی به نفع ملت ایران منعقد نخواهد شد. برجام به نفع مردم ایران بود، چرا نشد؟ چرا مردم از این موضوع استفاده نکردند؟ زیرا در داخل و خارج مخالفان برجام ترامپ، اسرائیل و بن سلمان متحد شدند که محقق نشد. از آن زمان تورم شروع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید