سدهای غیرفعال باید بازسازی شوند تا حداکثر بهره را از بارندگی ببرند


ساعت: 16:07
تاریخ ارسال: 1301/06/13
کد خبر: 1895046

رئیس قاضی گیلان از مسئولان مسئول خواست تا میزان سدهای لایروبی را مشخص و سدهای غیرفعال را به سازمان جهاد کشاورزی تحویل دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذر امروز جلسه ای در خصوص سدهای آبی استان به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی، قاضی عالی گیلان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی رئیس قاضی استان گیلان با اشاره به اینکه سدهای آبی در گذشته نقش مهمی در ذخیره سازی و تامین آب زمین های کشاورزی داشتند، گفت: نیاکان ما در طراحی سدهای آبی دقت زیادی داشتند. با استفاده از آنها به نسبت بارش جوی و شیب آب در شهرها ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: از سدهای آبی به صورت چند منظوره بهره برداری می شد و علاوه بر تامین آب زمین، برای پرورش آبزیان نیز استفاده می شد که امروزه مورد بی توجهی قرار گرفته است.

رئیس شورای قضایی استان با بیان اینکه سدها به دلیل عدم لایروبی به جنگل یا تالاب تبدیل شده اند، تصریح کرد: برخی از اهالی نیز با تغییر هدف اقدام به ساخت و ساز در سدها کرده اند.

خلیلی از مسئولان امر خواست تا میزان لایروبی سدها را مشخص و سدهای غیرفعال را به سازمان جهاد کشاورزی تحویل دهند.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه در گذشته میزان بارندگی متناسب با میزان سدها بود، گفت: امروز میزان بارندگی کاهش یافته و با خشکسالی مواجه هستیم، بنابراین برای جلوگیری از بارندگی باید سدهای غیرفعال را احیا کنیم. . حداکثر سود را دریافت کنید.

وی در پایان دستور تشکیل کارگروهی در استان و منطبق با آن در شهرستان ها با حضور دادستان ها و مسئولان مسئول در خصوص ساماندهی سدهای آبی و لایروبی و مقاوم سازی و اعتباردهی سدهای آب غیرفعال را صادر کرد.

سید مهدی فلاح میری، دادستان و انقلاب رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: در نیم قرن اخیر مساحت سدهای گیلان از 18 هزار هکتار به حدود 9 هزار هکتار کاهش یافته است. نیمی و افزود: هرگونه سهل انگاری در حفاظت از آب و بازیابی باندانا می تواند آسیب جدی به آینده کشاورزی وارد کند.

وی بر تشکیل کارگروه سه جانبه با حضور اعضای شرکت آب منطقه ای، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی گیلان تاکید کرد و افزود: جمع آوری اسناد و حملات به سدهای آبی باید از طریق بررسی و نهایی شود. این کارگروه می تواند حمایت های قانونی برای حفظ و احیای این منابع سنتی تامین آب کشاورزی برای سال های آینده تامین شود.

وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در گزارشی به تشریح اقدامات جاری لایروبی و احیای سدهای انجام شده توسط این شرکت پرداخت و افزود: بر اساس برآوردهای اخیر، لایروبی هر 20 هکتار از سدها 3 میلیارد تومان هزینه دارد. بررسی ها نشان می دهد 2000 هکتار از سدهای استان ظرفیت پاکسازی با لایروبی با خاک رسوب داده شده در داخل را دارند و با این روش پاکسازی می توان ظرف 5 سال خاک برای احیای این 2000 هکتار فراهم کرد.

احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز با تاکید بر تداوم تلاش ها برای رفع و احیای کامل سدهای آبی موجود در استان، افزود: هرگونه سهل انگاری در این زمینه تشدید خواهد شد. تنش ها در رابطه با آب برای سال های آینده

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید