سرنوشت تلخ برخی از بازنشستگان در سال جدید

سرنوشت تلخ برخی از بازنشستگان در سال جدید

در این گزارش آمده است:

*رئیس اتحادیه بارهای شهری و حمل و نقل جاده ای تهران می گوید تقاضا برای کار بازنشستگان به عنوان پیک موتوری رو به افزایش است.

* 10 درصد پیک موتوری و 60 درصد رانندگان تاکسی در تهران بازنشسته هستند.

* وی می گوید حدود 10 درصد شاغلان در این صنف بازنشستگانی هستند که برای امرار معاش مجبور به کار شده اند.

* یکی از اعضای انجمن تاکسیرانی شهر تهران از بازنشستگی 50 تا 60 درصد رانندگان تاکسیرانی خبر می دهد.

اکنون پس از حدود یک ربع تاخیر حقوق بازنشستگان بیمه شده سال 1401 اعلام شده است. طبق اعلام دولت، حداقل دستمزد مستمری بگیران، از کارافتادگان و کل مستمری بازماندگان 57.4 درصد افزایش یافته است.

* شکلی که در ظاهر بزرگ است. اما وقتی این حداقل دستمزدها به حقوق 2 میلیون و 650 هزار تنی اضافه شود، به 5 میلیون و 580 هزار تن افزایش می یابد. عددی بسیار کمتر از سبد زندگی در سال 1401.

* یکی از اتفاقاتی که برای بازنشستگان می افتد تفاوت افزایش حقوق است. افزایش حداقل 57 درصدی برای یک گروه و 37 درصدی برای سایرین در یک صندوق به همراه 530 هزار تومان تصویب شد. اما هیئت مدیره صندوق دیگر تنها 10 درصد افزایش حقوق را تصویب کرد.

سؤال: پس در چنین اختلاف حقوقی چه معیاری پذیرفته شد؟ تصمیم چگونه گرفته می شود؟ مشکل دیگر ماده 125 قانون خدمات کشوری است که نادیده گرفته شده است. قانون، دولت را موظف می کند که دستمزدها را متناسب با تورم اعلام شده از سوی دولت افزایش دهد. با اجرایی نشدن این قانون، هر مستمری بگیر حدود 250 تا 270 درصد از نظر درآمدی زیان دیده است. در واقع یک مستمری بگیر که الان 10 میلیون تن دریافت می کند باید حداقل 30 میلیون تن دریافت می کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید