سریال سلمان فارسی میرباقری در راه جاودانگی


ساعت: 10:24
تاریخ انتشار: 08/05/1401
کد خبر: 1903709

یک سوم سریال ویژه «سلمان فارسی» به نویسندگی و کارگردانی سید داوود میرباقری است و قرار است این مجموعه 60 قسمتی، سریال جاودانه دیگری از خالق سریال مختارنامه و امام علی (ع) باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نام سید داود میرباقری در دنیای رسانه معمولاً با سریال های طولانی تاریخی و مذهبی همراه است. بی دلیل نیست که در اوج جوانی است و سی و چند ساله است سریال مندج «امام علی (ع)» را ساخت و ۵ سال از عمر خود را صرف کارگردانی این سریال کرد. سریالی که با گذشت بیش از دو دهه از پخش همچنان طراوت خود را حفظ کرده و بازی ها و دیالوگ های آن برای مخاطب زنده است.

میر باقری که فعالیت حرفه ای خود را در تئاتر آغاز کرد، سال ها بعد سریال «معصومیت از دست رفته» را در قالب تله تئاتر و با بازی درخشان مرحوم امین ترح برای تلویزیون کار کرد تا مقدمه ای برای خلق اثری ماندگارتر به نام « به «مختارنما»؛ مختاری که ساخت آن 5 سال به طول انجامید، یکی از ماندگارترین آثار است. تلویزیون در قالب آثار تاریخی مذهبی ساخته شود.

میر باقری در سینما و تلویزیون بومی نیز برای خود ردپایی گذاشته است. همانطور که فیلم مارمولک کمال تبریزی با وجود توقیف در خانه اکثر مردم ایران جای خود را پیدا کرد، فیلم آدم برفی میر باقری نیز به دلیل ایفای نقش ویژه اکبر عبدی در این شخصیت برای یک زن تبدیل به فیلمی خاطره انگیز و دیدنی برای ایرانیان شد. و اما سریال شاهگوش داوود خان، به لطف گریم طولانی مدت محسن ثنابنده در نقش های مختلف و بازی درخشان بازیگران، در طول اجرای خود به یکی از سریال ها تبدیل شد. سریال محبوب این شبکه تبدیل به یک نمایش خانگی شده بود.

و اینک خالق آثاری چون امام علی (ع) و مختارنامه بار دیگر دست به جادو زده تا سریال درخشان دیگری را در تاریخ تلویزیون به جای بگذارد. سریالی که مضمون آن سال ها در ذهن کارگردان ساخته و پرداخته شده بود و حتی قبل از ساخت مختارنامه او قصد داشت زمین و زمان را برای سریال الف ویژه دست به دست هم دهد.سلمان فارسی» اکنون و در این زمان ساخته شود.


aa1e5eeb 6d5f 4546 afa0 35446ee26cef خبر خاکستری

خدا رحمت کنه آقای کارگردان همیشه

پیمان جبلی رئیس رسانه ملی چند روز پیش برای سومین بار پشت صحنه سریال از ساخت «سلمان فارسی» بازدید کرد تا حمایت های ویژه خود را به بازیگران این سریال یادآوری کند; رئیس صداوسیما به شاهرود سفر کرد و پس از بازدید از محوطه کلیسایی در دمشق و تماشای تصویربرداری برخی پلان ها به داوود میرباقری و عوامل مختلف سریال خسته نباشید گفت و خدا فرمود.

جبلی سریال سلمان فارسی را اثری خاص خواند و تاکید کرد: کاری که داود میرباقری انجام می دهد صرفا خلق است. درام تلویزیونی نیست، بلکه کاری است برای تقویت حافظه تاریخی ایرانیان تا بدانند در میان یاران پیامبر و رهبر اسلام چه جایگاهی داشته اند. این اثر استاد میر باقری و همکارانش نمونه ای از جهاد تباین به شمار می رود، چرا که تمامی آثاری که ایشان به نام خود در تاریخ ثبت و ارائه کرده است جلوه ای از افتخارات ایران زمین است.

داود میرباقری، فیلمنامه نویس و کارگردان سریال سلمان فارسی. وی همچنین این سریال را اثری پیچیده خواند که جغرافیای داستانی و تاریخی گسترده ای را در بر می گیرد و داستان مهاجرت سلمان برای کشف حقیقت را روایت می کند.

میر باقری با اعلام اتمام 33 درصد سریال که شامل فصل میانی یعنی بیزانس می شود، گفت: در این فصل بازیگران مختلفی از یونان، ارمنستان، مراکش و تونس در کنار بازیگران ایرانی جلوی دوربین رفته اند که ممکن است. نقش بسزایی در پخش سریال دارند.جهانی شدن خود را دارند.

این سریال به زندگی و زمانه سلمان فارسی صحابی ایرانی پیامبر در سه فصل ساسانی، بیزانس و اوایل ایران اسلامی می پردازد. تصویربرداری سریال از آذرماه ۱۳۹۷ در کرمان آغاز شد و در شهرهای شاهرود، قشم، جلفا، غزالی، نور و دفاع مقدس ادامه یافت و یک سوم میانی آن به پایان رسید.


ادامه مطلب؛

دیدگاهتان را بنویسید