سلمان فارسی، پیشگام مسلمانان ایرانی


ساعت: 09:41
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895191

سلمان فارسی از مشهورترین یاران پیامبر اسلام (ص) و از یاران واقعی حضرت علی (ع) بود. وی در میان صحابه جایگاه والایی داشت و پیامبر (ص) او را از اهل بیت خود می دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرات؛ سلمان فارسی از چهره های درخشان اوایل اسلام بود که شخصیت بسیار خاص و ممتازی داشت تا جایی که پیامبر در مورد او فرمود: «سلمان منا اهل بیت» یعنی سلمان از اهل بیت ماست. با نگاهی به این روایت به مقام و منزلت والای سلمان فارسی نزد پیامبر اکرم (ص) پی می بریم، لذا دانستن این ویژگی ها خالی از لطف نخواهد بود.

زندگی و کیفیت مسلمان شدن سلمان فارسی نمونه ای آگاهانه از اسلام توسط مردی دانا و دانشمند است زیرا سلمان فارسی قبل از ورود اسلام در کشورش ایران به سوی دین مبین اسلام شتافت و آگاهانه به این دین ایمان آورد. با ملاحظه کامل.این شیوه ترکی بودن به دلیل دانش عمیق او بود.

با اشاره به ویژگی های شخصیتی جناب سلمان، به مجموعه ای از باورهای عبادی، اجتماعی، سیاسی، مدیریتی، خلاقانه و مذهبی برمی خوریم که همه این ویژگی ها از ایشان شخصیت خاصی ساخته است که در طول تاریخ کمتر فردی مانند ایشان را ملاقات کرده است. . در جامعه انسان سازی و الگوسازی افراد برای رسیدن به کمال انسانی می تواند بسیار مطلوب باشد.

درجات بالای علم و دانش در وجود سلمان فارسی او را مطیع حاکم زمان خود ساخته است.

در روایتی نقل شده است که روزی اصحاب پیامبر (ص) متوجه شدند که آن حضرت در مدینه حضور ندارد و مردم از غیبت او بسیار مضطرب و ترسیدند و احتمال حمله به پیامبر را تصور کردند. (ص) توسط دشمنان، پس از مردی که با شناسایی ردپاها آشنا بود، کمک گرفتند، به جستجوی او پرداختند و متوجه شدند که پیامبر (ص) از شهر خارج شده است.

با ادامه جستجو، مردم او را به همراه سلمان فارسی در محل پیدا می کنند. نبود اثر انگشت سلمان و همچنین اثر انگشت پیامبر(ص) در جست و جو و ردیابی اثر انگشت مردم را متعجب و کنجکاو کرد و باعث شد علت را از سلمان فارسی جویا شوند.

سلمان در پاسخ گفت: «من جایی برای خودم و هر جا که قدم گذاشت، نگرفتم. من هم در همان نقطه پا گذاشتم و دنبال آنها رفتم. این مشکل به معنای پیروی و تثبیت سلمان فارسی در همه امور است و حتی یک مشکل به ظاهر ساده مثل راه رفتن نمونه کوچک اما واضحی از تولیت این شخصیت بزرگ در طول زندگی اوست.

شناخت چنین بزرگانی و شناخت ویژگی ها و ابعاد مهم شخصیتی او در انسان سازی و رسیدن به صفات حسنه اخلاقی و دینی بسیار مؤثر است.

امیدوارم با استعانت از خداوند متعال شخصیتی چون سلمان فارسی داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم موجبات سعادت حضرت زهرا (س) پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار را فراهم کنیم. عطار (علیه السلام) و بقیة الله (علیه السلام) و در ولایت.مثل جناب سلمان شویم.

اعظم موسوی فرد – معاون فرهنگی و ترویجی دبیرستان تخصصی فاطمه الزهرا (س) سمنان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید