گزارشی از بخشهایی از زندگی سلمان فارسی در سنگلج

ساعت: 10:31
تاریخ انتشار: 1301/10/22
کد خبر: 1922430

نمایش «زیک» به نویسندگی و کارگردانی ناصر علاقبندان نمایشی معاصر است که بخش هایی از زندگی روزمره در ایران را به شکلی استعاری به تصویر می کشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این روزها نمایش «زیک» به نویسندگی و کارگردانی ناصر علاقبندان روی صحنه تئاتر سنگلج است. نمایشی تک پرده که گوشه هایی از زندگی سلمان فارسی را در قالب فیلمنامه ای مدرن روایت می کند. در این اجرا میمسیس، پرده خوانی و فواصل با موسیقی زنده شامل قلقلک، تنبور، سازهای خروپف، پیانو و ارگ اجرا می شود و پرده ها با ویدئو پروژکشن در برابر مخاطب قرار می گیرد.

سروش علاقبندان بازیگر این اثر نمایشی است که پیش از این در جشنواره تئاتر میثاق و در بخش تئاتر صحنه دوازدهمین جشنواره ملی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر صاحبدلان به روی صحنه رفته است.

13b8f6a7 62ce 4c31 bad1 0098fa9d150f خبر خاکستری

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: نادر عاشق سلمان پارسی و ایران و تاریخ کهن آن است. از این رو غسان، پدر هنر تئاتر از 2000 سال پیش تاکنون، او را همراهی کرد تا گوشه هایی از زندگی سلمان پارسی را فاش کند. این گوسان در تخیل هنرمند جوان او را با شخصیتی آشنا می کند که 20 سال حاکم مدائن بوده و نامش سلمان پارسی یا روزبه ایرانی است. او با کمک غسان خود را به عنوان یک شخصیت بدل در می آورد و بخش هایی از زندگی سلمان پارسی را تقلید می کند، از بدو تولد تا حضور در آتشگاه و تحصیل در سطوح مختلف علمی تا حادثه فرار و بردگی او و در نهایت خرید او توسط پیامبر اکرم (ص) و پیشنهاد حفر خندق در جنگ حزبی را به تصویر می کشد. وقتی این نخبه ایرانی پیشنهاد حفر خندق را می دهد، در واقع اسلام نجات می یابد زیرا 10000 نیروی کافر در برابر نیروهای محدود اسلام شکست خواهند خورد.

نمایش «زیک» به نویسندگی و کارگردانی ناصر علاقبندان تا 7 آذرماه ساعت 18:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.

دیدگاهتان را بنویسید