فارسی جبهه پاکترین عواطف انسانی است / حفظ زبان فارسی اولویت اول همه است


ساعت: 11:46
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1838953

صفر زبان فارسی را طلایه دار ناب ترین عواطف انسانی دانست و گفت: هیچ شاعری در جهان مانند چندین شاعر برجسته ایرانی نتوانسته است به این زیبایی عواطف انسانی را به نمایش بگذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ صفر، دکترای زبان و ادبیات فارسی در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی با اشاره به روز بزرگداشت فردوسی و روز دفاع از زبان فارسی گفت: هرجا نام فردوسی یا شاهنامه به میان می آید همه تا آنجا پیش می روند که باید زبان فارسی را حفظ کرد و زبان را تقویت کرد. همیشه در ذهن داشته باشید.

وی با بیان اینکه یکی از تهدیدات پیش روی زبان فارسی استفاده از غلط های املایی است، اضافه کرد: متاسفانه شاهد هستیم که استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی منجر به فراموشی املای صحیح کلمات و این مشکل به ویژه در بین نسل ها شده است. «نوجوانان و جوانان زیاد دیده می شوند.

صفر افزود: بسیاری از اشتباهات به کار رفته در املای کلمات به عمد از شوخی یا لجبازی ناشی می شود اما برخی از این موارد به دلیل ناآگاهی از خط فارسی رخ می دهد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: باید از بعد دیگری به این موضوع نگاه کنیم و آن این است که باید با تمام وجود به یاد داشته باشیم که ایرانی هستیم و به ایرانی بودن خود افتخار کنیم پس باید از خود دوری کنیم. شک به خودی خود تمدن های دیگر..

وی ادامه داد: اگر مردم معتقد باشند که کرد، لری، ترک، عرب، فارس و همه اقوام، یعنی. ایران و تمامی لهجه ها و گویش ها و اقوام اصالت ایران را تشکیل می دهند سپس زبان فارسی زبان اقوام محسوب می شود.


فارسی رکن و نقطه مشترک است

صفر افزود: زبان فارسی رکن و نقطه مشترکی است که همه دور آن جمع شده اند و اگر به ایرانی بودن خود افتخار کنیم خود به خود برای حفظ زبان فارسی که بخشی از هویت و فرهنگ ماست تلاش می کنیم.

این استاد زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: در صورت ایجاد این نگاه مردم سعی می کنند از آسیب به زبان فارسی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی ناآگاهانه این موضوع را مطرح می کنند که خط فارسی ناقص است، ادامه داد: هر فیلمنامه ای که نگاه می کنیم ایراداتی دارد. ما همچنین کلماتی در زبان انگلیسی داریم که به شکلی که نوشته شده اند خوانده نمی شوند.”

صفر تصریح می کند: دلیل همه این مخالفت ها عدم آگاهی از عظمت فرهنگ و زبان فارسی است و این مواضع ناشی از ناآگاهی، زبان فارسی را ضعیف می کند.

وی زبان فارسی را طلایه دارترین عواطف انسانی دانست و تاکید کرد: هیچ شاعری در دنیا به اندازه چند شاعر برجسته ایرانی نتوانسته احساسات انسانی را به این زیبایی نشان دهد، بنابراین ابتدا باید زبان فارسی و معنای حفظ زبان فارسی را شناخت. باید اولین اولویت برای همه باشد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه زبان فارسی باید در کنار زبان همه اقوام و همه لهجه ها و گویش ها مورد توجه قرار گیرد و به رسمیت شناخته شود، تاکید کرد: جوانان و نوجوانان باید مراقب باشند و با افزایش دانش، دانش خود را افزایش دهند و اجازه بدی را ندهند. تبلیغاتی برای فریب آنها و تخریب ناآگاهانه زبان فارسی.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید