زبان فارسی نباید مورد تهاجم بی رویه الفاظ بیگانه قرار گیرد/ شورای چندگانه پاسداری از زبان فارسی رهبر معظم انقلاب


ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810123

افشین علا گفت: زبان فارسی ضامن هویت ماست و نباید اجازه دهیم زبان مورد تهاجم بی رویه واژگان بیگانه قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، افشین علا یکشنبه شب در مراسم افتتاحیه مجموعه اشعار کتاب عرفانی «بهشت دل» استاد ولیولا مفرا با حضور امام جمعه، استاد افشین علا مدیر آموزش و پرورش نور، رئیس شورای شهرداری رویان، اساتید دانشگاه های نور “بهشت جایی است که مومنان روبه روی هم می نشینند و با هم حرف می زنند” و اگر قدر کلمه و فرصت دیدار را بدانیم این گوهر را بدون گنج معاوضه نخواهیم کرد. دیگر


وی یادآور شد: نسل های قبل از ما وارثان و نگهبانان این گنجینه کهن بودند و موظف به دیدار و ارتباط با یکدیگر بودند.


این استاد دانشگاه با اشاره به اساتید و چهره های ماندگار ایران گفت: رمز موفقیت بزرگان اهتمام به پاسداشت اساتید و معلمان بوده است و این چهره های ماندگار گنج و پشتوانه ماندگار ما هستند.


با اشاره به مشکلات متعدد اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … علا در جامعه امروزی بیان کرد: یکی از دلایل مشکلات افت معلم در جامعه و جایگزینی افراد نامناسب در فضای مجازی به عنوان الگویی برای جوانان و نوجوانان است که دغدغه جامعه اسلامی است.

وی افزود: کسانی که باید الگوی جوانان و نوجوانانی باشند که خوراک معنوی و مضامین ماندگار و موثر برای زندگی و آینده خود دارند و برای رسیدن به این مهم، مسئولان کشور باید تصمیمات جدی و مقدماتی اتخاذ کنند و از اولویت ها و نیازها «که شاید یکی از اولویت های اصلی در حوزه تربیت معلم در کشور باشد.


این استاد دانشگاه با اشاره به توصیه های مکرر بزرگان به ویژه رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر حفظ و حراست از زبان فارسی، تاکید کرد: ملت ایران از معدود ملت هایی است که به راحتی می تواند با متون و آثار قرون گذشته ارتباط برقرار کند. . تغییر نمی کند و زبان به دلیل آمیختگی با کلمات بیگانه طبیعتاً اساس و قوام خود را حفظ می کند.


وی گفت: بسیاری از کشورهای مختلف برای یادگیری متون کهن را به زبان امروزی ترجمه می کنند، اما وقتی سعدی و حافظ را می خوانیم، به دلیل برخی لغات دشوار است که در حالت عادی می توان آنها را یاد گرفت، اما محتوا و اساس زبان برای ما مشخص است. ” .


این استاد دانشگاه گفت: شعر فقط یک آمیختگی درونی نیست، شعر مهندسی مفاهیم و واژه ها و آمیزه ای از تناسب ها و رنگ های عجیب و ارتباط معنا و واژه و … است که عبارت است از انتخاب شکل، تخیل، انتخاب واژه. و… جزییات. «این خستگی روح را برای شاعر به همراه دارد و شاعران بزرگ برای خلق آثاری که به عنوان گنج در اختیار ما قرار می‌گیرد، رنج‌های زیادی کشیده‌اند.


وی با اشاره به بی بی سی خاطرنشان کرد: این شبکه به بهانه لهجه قومیتی ماهرانه به زبان فارسی حمله می کند و این هدفمند است زیرا می دانند زبان فارسی یکی از رشته های پیوند دهنده در عرصه تمدن بزرگ ایران، پاکستان، آذربایجان، ازبکستان است. و… «البته لهجه اقوام و تقویت آن و زبانهای محلی بسیار ضروری است.


علا با اشاره به اینکه فقط مولانا برای بشریت کافی است، افزود: زبان فارسی ضامن هویت ماست و نباید اجازه دهیم زبان مورد هجمه بی رویه واژگان بیگانه قرار گیرد، زبان میراث معنوی و علاقه مندان به شعر و ادب است. ما نیاز به افزایش توانمندی و ظرفیت زبان آنها داریم و وظیفه ما حفظ زبان فارسی است.

حجت الاسلام کنبرعلی احمدی امام جمعه نور در مراسم افتتاحیه کتاب اشعار عرفانی ولیولا مفره با تشکر از مفرا که سال ها در عرصه تعلیم و تربیت تلاش کرده است، گفت: رسالت ما این است که هم خدا را دوست داشته باشیم و هم دوست داشته باشیم. خدا، و برای اینکه دیگران راهبر باشند.


وی با اشاره به برهان درون و برون افزود: برهان درون عقل و برهان بیرون، پیامبران و راهنمایان الهی هستند و برای استفاده از برهان درون، نیازمند علم و دانشی هستیم که در سایه تعلیم ایجاد می شود. متولد و روشن شده و اندیشه متعالی.»

امام جمعه نور با اشاره به اینکه حیا در سایه علم ایجاد می شود، گفت: حیا به معنای بیزاری از بدی هاست که در سایه آن صفا ایجاد می شود که مایه پاکی است و جاذبه ای به نام عشق را نشان می دهد.


احمدی با اشاره به مدعی عشق و محبت و شور متعالی تاکید کرد: باید دید که مدعی عشق عقل دارد و در سایه عقل و علم و صبر و حیا و عفت ظاهر شده تا زمانی که عشق خود را به خدا نشان دهد. و در سایه این مرد معنای واقعی کلمه زاده می شود و این با دستان پرمهر اهل علم و بیان امکان پذیر است.


فرمود: اهل قلم و دانش جامعه تشنه و مردم سرگردان را که راه حق را گم کرده اند به راه الهی می کشانند.


آیت الله دیوسالار مدیر آموزش و پرورش نور نیز در این مراسم گفت: معلمان نقش و جایگاه مهمی در جامعه دارند و اعتقاد راسخ داریم که از سوی دیگر توانایی، دانش است.


وی با اشاره به اینکه معلمان راه را برای حرکت جامعه به سمت دانش هموار می کنند، خاطرنشان کرد: ارتباط مستقیمی بین کتاب و رفاه اجتماعی وجود دارد و کشورهایی که سطح رفاه بالایی دارند، در آن کشورها و کشورهایی که دارای سطح بالایی هستند، مطالعه بیشتری دارند. سطح رفاه پایین، ارتباط مردم این کشور با کتاب ضعیف است.


مدیر آموزش و پرورش نور گفت: بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از عدم آموزش است و در ایام تاج گذاری جامعه معلم نقش عمده ای در جامعه به حساب می آمد.


دیوسالار با اشاره به تاثیر آموزش و پرورش در جامعه افزود: جایگاه معلم در جامعه امری اجتناب ناپذیر است و معلم مفرح پس از نیم قرن حضور و تلاش در عرصه تعلیم و تربیت همچنان در این عرصه فعالیت می کند که بسیار است. سپاسگزار.”


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه کار جهادی، فرهنگی، هنری و … بدون چهره های برجسته فرهنگی امکان پذیر نیست، گفت: ما تمام تلاش خود را برای بالا بردن سطح فرهنگ انجام داده ایم. پرچم فرهنگ و هنر در شهر و کشور و کشور شهر نور را به لرزه درآورد.

داوود فلا با بیان اینکه استاد مفره به عنوان یک شخصیت فرهنگی که سال ها در کلاس درس زحمات زیادی کشیده است، خاطرنشان کرد: محصول تلاش این استاد پرورش چهره های برجسته علمی در کشور است.


وی گفت: اقدامات بی شماری در شهرستان انجام شده است اما برای ارتقای سطح فرهنگی نیازمند حمایت، انتقادات سازنده و تصمیم گیری فرهنگیان برجسته شهرستان نور هستیم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نوربا با اشاره به اینکه تاکنون بسیاری از کارهای فرهنگی در این شهرستان انجام نشده است، افزود: نوری به داشته های خود می بالد تا زمینه ساز تحول فرهنگی در شهر نوربه شود. “

به گزارش بالا، کتاب آسمان دل در قالب قطعه، غزل، قصیده و مثنوی است و بخش دوم کتاب فرهنگ لغت، شعر نو و شعر است که 155 عنوان در مجموعه دارد.


معلم مفرا اولین شعر خود را در قالب غزل با ورود امام خمینی (ره) به ایران به نام «مهمان آسمانی» سروده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید