بیهکی گزارشگر حقیقت بود / مأموریت همزمان فردوسی شاهنامه و تاریخ بیهکی ؛ حفظ و حراست از زبان فارسی

ساعت: 09:10
منتشر شده در: 14/03/08
کد خبر: 1778714

یک همایش ملی به افتخار “ابوالفضل بیهکی ، پدر نثر فارسی” در ساب سوار برگزار شد.

همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهکی ، پدر نثر فارسی در زادگاهش سبزوار برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس ؛ حسین سالار آملی ، معاون امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی ، شب گذشته در سخنرانی مجازی در همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بایهاچی گفت: این امر هویت جامعه را حفظ می کند و این از دانشگاهیان انتظار می رود. انجمن.

آملی افزود: حفظ هویت در جامعه ایرانی که از فرهنگ ها و شیوه های مختلف زندگی بهره مند است ، مهم است و حفظ فارسی به عنوان یک هویت در ایران اسلامی و حوزه تمدن زبان فارسی یکی از مهمترین پارامترهایی است که جامعه علمی می تواند در زمینه همکاری های علمی بین المللی. “از آن استفاده کنید.

وی با ارزیابی وزارت علوم دانشگاه حکیم سبزواری ، مرکز همکاری های علمی بین المللی ، بیهقی پژوهان ، دبیر کنفرانس ، انجمن های علمی و مدیریت سبزوار برای برگزاری کنفرانس بیهکی ، گفت: و زمینه تمدن زبان فارسی در حال تبدیل شدن است. بیشتر و بیشتر و قوی تر.

بیهکی به من قلم نفروخت

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: ابوالفضل بیهقی مرد بزرگی است که به عنوان منشی در دربار غزنوی و تحت تأثیر معلم خود بونصر مشکان که او نیز از این منطقه است ، از میدان صداقت و آزادی دفاع کرد و به من قلم نمی فروشد…

محبی افزود: در توصیف ابوالفضل بیهکی از فرهنگ همین بس که قلم به قضاوت جریحه دار نکند. او پدر نثر فارسی است و بسیاری از آنها تحت تأثیر قرار گرفته اند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: با نامگذاری اول آبان ماه به عنوان روز ابوالفضل بیهکی پدر نثر فارسی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث شناخت بیشتر زبان فارسی شد. زبان و ادبیات. مورخ و نویسنده مشهور

بهروز محبی افزود: ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر فارسی به درستی نقش مهمی در ترویج فرهنگ و زبان و ادبیات ایرانی داشته است.

وی گفت: شهرک سبزوار با وجود مشاهیر زیاد ، در تقویم رسمی کشور جایی نداشت. ثبت نام به پایان رسیده است.

بیهکی گزارشگر حقیقت بود

فرماندار ویژه ساب زوار نیز در همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهکی گفت: این همایش گامی در جهت اعتلای فرهنگی کشور و تحکیم روابط بین کشورهای منطقه است و فرصت ارزشمندی را برای پژوهشگران فرهنگی و ادبی فراهم می کند. گرد هم می آیند تا جایگاه ادبیات کلاسیک و نقش آن را بررسی کنند. “ادبیات و فرهنگ برای ارتقاء زندگی.

سید مجتبی علوی مقدم افزود: ابوالفضل بیهقی ، منشی و پدر نثر فارسی ، یکی از مشهورترین نویسندگان تاریخ ایران است. او گزارشگر حقیقت است و نمونه کاملی از تاریخ را نوشته است.

وی با تأکید بر اینکه بیهکی از اندازه گیری رفتارهای خوب و بد ، خوب و بد حاکمان نمی هراسد ، گفت: تاریخ او گنجینه ارزشمندی از گفته ها و فرمان ها ، توصیه ها و اطلاعات فرهنگی ، جغرافیایی و سیاسی است که نثر او دارای ویژگی های عالی است. نمونه ای از متون کلاسیک عالی

مأموریت همزمان فردوسی شاهنامه و تاریخ بیهقی. حفظ و حراست از زبان فارسی

رئیس دانشگاه حکیم ساب زواری با اشاره به ثبت نام اول آبان به عنوان روز بزرگداشت پدر نثر فارسی در تقویم ملی ، از توجه و تلاش ویژه مسئولان شهر و دانشگاه از وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی تشکر کرد. برای ثبت نام. همین امروز

علی عسگر مولوی افزود: بدون شک ، علاوه بر دستاوردهای علمی ارزشمندی که طی این برنامه ها برای دوستداران تاریخ و زبان فارسی به دست آمد ، برگزاری این همایش ها نقش مهمی در گنجاندن روز ملی بیهکی در تقویم کشور داشت. “

وی ادامه داد: تاریخ بیهکی یکی از ارزشمندترین منابع تاریخی ایران است که با نثر ادبی منحصر به فرد خود دارای سوابق دقیق ، عاقلانه و منصفانه از وقایع تاریخی است.

وی افزود: شاهنامه فردوسی و داستان بیهکی هر دو خردنامه هایی هستند که در کنار هم رسالت مهم حفظ و حراست از زبان فارسی در طول قرن ها را بر عهده دارند.

در ماه بیهکی ، 10 نشست تحقیقاتی برگزار می شود

دبیر کنفرانس ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهکی نیز گفت: یازدهمین کنفرانس ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهکی با حضور دانشمندان بیهقی از ایران ، افغانستان ، پاکستان و اقلیم کردستان عراق و از طریق 10 نشست تحقیقاتی در بیهکی.

مهیار علوی مقدم افزود: همزمان با شروع همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ، زنگ بیهقی به صورت نمادین در مدارس نواخته می شود.

همچنین در اولین روز کنفرانس ، مراسم افتتاحیه این کنفرانس به دلیل محدودیت اپیدمی تاج در سالن بین المللی بیهکی دانشگاه حکیم سبزواری با حضور تعدادی از مقامات دولتی و سخنرانی برگزار می شود. به

وی گفت: افتتاحیه دیبای روشنایی مجموعه ای از چکیده یازدهمین همایش ملی بزرگداشت بیهقی و سایت تاریخ پژوهی بیهقی از برنامه های این همایش ملی است.

علوی مقدم افزود: در فضای مجازی در ماه بیهقی 10 جلسه پژوهشی با موضوعاتی چون تاریخ بیهقی فراتر از مرزها، اندیشه های سیاسی در تاریخ بیهقی، جنبه های زیبایی شناختی و توانایی های هنری تاریخ بیهقی، ویژگی های تاریخ بیهقی و متون کهن در دنیای مدرن ، تحقیق در مورد تاریخ حقوقی بیهقی ، تاریخ بیهقی در سایر کشورها ، رویکردهای جدیدی در تحلیل تاریخ بیهقی ، تاریخ و تاریخ نگاری در تاریخ بیهقی ، نقد ادبی و مطالعات بین رشته ای تاریخ بیهقی و گزارشات خوانندگان و انجمن های بیهقی به کار گرفته می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید