سفر بهاری به سرزمین لی لی پات های ایران را تجربه کنید / بهشت ​​رنگ ها را در چینشت ببینید


ساعت: 13:57
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817787

با جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی آشنا شوید.

در میان روستاهای هدف گردشگری استان خراسان جنوبی، روستای ماهونیک به دلیل قد کوتاهش به لی لی پوت معروف است و روستای چنش به دلیل رنگ های شاد لباس و تزیینات، جاذبه ای برای گردشگران است. رنگ‌ها را در کوچه‌هایش مشاهده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستانوقتی بوی بهار به مشام می رسد، یاد اعیاد و سفرهای نوروزی می اندازد. این تعطیلات شروع خوبی برای سفر به زیباترین شهرهای ایران است. یکی از بهترین مقاصد برای سفرهای بهاری شهر سربیشه در استان خراسان جنوبی است. این شهر گاه از طریق امامزادگانی چون بی بی زینب هاتون (علیها السلام) مسافران را به خود جذب کرده و گاه بهاری و هوای مطبوع روستاهای آن گردشگران را به خود جذب کرده است.

اما غیر از آن، وجود روستاهای شگفت انگیزی چون سنش و ماهونیک، سربیشه را از نظر گردشگری در بین شهرهای خراسان جنوبی متمایز کرد. نگاهی به ویژگی های این دو روستا ما را بیشتر با این مولفه مهم گردشگری در سربیشه آشنا می کند.


هفت رنگ

روستای چنش در گذشته از توابع روستای نهار جان بوده و اکنون از توابع شهرستان سربیشه می باشد. قدیم ها به ضربات متعدد معروف بودند که به مرور زمان تبدیل به «حشیش» و «حشیش» و در نهایت «حشیش» شد.

ضرب المثل دیگر در مورد نام چینش، چنشت در مورد وزن بهشت ​​است که در گذشته به دلیل آب و هوای خوب و فراوانی میوه ها و رودخانه های متعددی که از زیر درختان جاری بوده و شباهت این منطقه به بهشت ​​بوده است. این منطقه را بهشت ​​نامیدند که بعداً به چینشت تغییر نام داد. امروزه روستای چنشت باغ ها و رودخانه های فصلی فراوانی دارد و این روستا را به بهشتی زیبا و دل انگیز تبدیل کرده است.


جاذبه های گردشگری

قرار گرفتن روستا در منطقه میانکوهی منظره کوهستانی زیبا و جذابی به آن بخشیده است و ویژگی اصلی بافت روستایی وجود خانه هایی به صورت طبقاتی است که باعث شده بافت بسیار زیاد باشد. تعطیلات اطراف این روستا را باغ های میوه گردو و میوه های دیگر احاطه کرده و از تلفیق طبیعت و بافت مسکونی مناظر زیبایی را پدید آورده است. از دیگر آثار مهم و طبیعی روستا می توان به غار چنش و غار چهل چا، بقعه سید حامد علوی و بافت تاریخی چنشت اشاره کرد.

شاید اسرارآمیزترین پدیده تاریخی بیرجند غار چنشت در روستای چنس در 60 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند باشد.غار چنس بر اساس متون تاریخی 614 سال پیش توسط سید محمد مشاچه گوهستان از عربستان سعودی و پس از کشف او اجساد سید حامد علوی و دو فرزندش را در غار منتقل کرد و در آرامگاهی که به همین منظور می‌سازد دفن کرد. .

غار چنشت بیش از 59 متر طول دارد و هزاران سال پیش ممکن است بر اثر زلزله دو طرف کوه به هم برسند و فضایی متفاوت ایجاد کنند. این فضاها گاهی عریض و مرتفع و گاهی در ارتفاعات بسیار باریک و صعب العبور هستند.

غار چنشت در مجاورت آرامگاه امامزاده سید حامد علوی قرار دارد و طبیعت عابد و سرسبز اطراف غار، مجاورت با حرم و جذابیت تاریخی غار در فصول مختلف سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. غار چهلچه در کنار غار چنش قرار دارد و قدمتی بیش از 1400 سال دارد و بر اساس متون تاریخی اولین بار در حدود 600 سال پیش توسط سید محمد مشعشه کشف شد که مانند سفال، چوب و پارچه باقی مانده است.

آرامگاه سید حامد علوی یکی از اماکن تاریخی و مذهبی این روستا است.

پس از کشف غار، اجساد سید حامد علوی و دو فرزندش به آرامگاهی که به همین منظور ساخته شده بود، منتقل شد. این آرامگاه در حال حاضر یکی از مهم ترین اماکن مقدس منطقه است. نوزاد زینب هاتون (سال) است که در هفت کیلومتری روستای چنشت قرار دارد.



کمان قوسی روی چانه

لباس های مردم این روستا از نوع خاصی است که در سایر نقاط استان کمیاب است. البته لباس مردانه در سالهای اخیر شبیه سایر مردم منطقه شده است، اما بزرگترها لباس دیگری می پوشند که شامل کت بلندی است که تمام بدن را می پوشاند و روسری و گاه کلاهی ساده دارد. پوشش آنها که به خودی خود یک جاذبه است از رنگ های شاد و متنوع تشکیل شده و از سه قسمت روسری گلدار قرمز یا آبی، کلاه نقره دوزی و نقره دوزی و پیراهن زنانه به رنگ های سبز، قرمز یا آبی تشکیل شده است.

مردم روستای چنشت به ویژه زنان و دختران اغلب لباس های محلی و سنتی می پوشند. تنوع رنگ در لباس های محلی روستاییان جلوه خاصی به آن ها می دهد به همین دلیل روستا را سرزمین گل ها می نامند. مراسم عقد و قابلیت ساخت کلاه در این روستا ثبت ملی شده است.

روستای چنش نسبت به سایر روستاهای خراسان جنوبی کمتر دستخوش تغییرات فرهنگی شده و فرهنگ روستایی آن حفظ شده است. از مهمترین صنایع دستی روستای چنشت می توان به انواع فرش دستباف، قالیچه های کوچک و قالی های زیبا اشاره کرد.


ماهونی، سرزمین عجایب

بسیار شگفت انگیز است که داستان افسانه گالیور از ته داستان در یکی از شرقی ترین استان های ایران روایت می شود. ماهونی روستایی با زیباترین عجایب دنیا در اطراف شهر سربیشه قرار دارد و به دلیل قد کوتاهش به لی لی پوت معروف است. این روستا همچنین دارای بافت تاریخی خاص و منحصر به فردی است و آداب و رسوم خاص خود مانند عروسی و نامزدی را نیز دارد.

یکی از اصلی ترین نمادهای فرهنگی روستای ماهونیک خانه است که در نوع خود جالب و قابل توجه است، زیرا بافت مسکونی روستا به صورت فشرده بر روی دامنه ها ساخته شده است و در اعماق زمین، هر خانه دارای فضاهایی مانند دره ها، جو)، خرده نان (فر پخت سفالی)، طاق و طاقچه.

اسناد تاریخی این منطقه نشان می دهد که روستای ماهونیک بیش از 300 سال قدمت دارد و آنچه اهالی از زبان خود می گویند پادشاهان عصر صفوی نیز در خاطرات خود آورده اند. قدمت متخصصان این نوع معماری به چرخه قمری نوسنگی باز می گردد.



منبع آب ترش صربی

اما یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهرستان مجتمع آبدرمانی آبترش سربیشه است که در 70 کیلومتری شرق بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و در 35 کیلومتری شمال غربی سربیشه و در حاشیه جاده بیرجند به زاهدان، مهمترین مسیر ترانزیتی در شرق ایران..

چشمه آب معدنی این مجموعه دارای آب سرد است که خواص آن برای درمان بیماری های گوارشی، پوستی، عصبی و روانی و گرفتگی عضلات بسیار مناسب است. این چشمه در قسمت شمالی شهر سربیشه از شکاف سنگ های آندزیت بازالت بیرون می آید. سطوح بالای دی اکسید کربن و سیلیس نشان دهنده منبع عمیق آب چشمه است.


آب این چشمه طعم ترش و مطبوعی دارد و دبی آن حدود 15 تا 20 لیتر در ثانیه است که در محدوده آب کلرید سدیم و سولفات کلسیم سرد (زیر گرمایی) و به دلیل دسترسی آسان به جاده اصلی است. ، می توانید مکان مناسبی برای استراحت باشید.در این بین باشید. آب دریاچه‌های مجموعه آبترش به دلیل خواص درمانی برای بیماری‌های پوستی و همچنین برای مصارف تغذیه‌ای مورد توجه مردم محلی است. علاوه بر این وضعیت طبیعی محیط اطراف ابتر به دلیل کوهستانی بودن و زیبایی طبیعی می تواند برای گردشگران جذاب باشد.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهر وجود منطقه حفاظت شده محیط زیست به صورت مشترک بین این شهر و شهر بین آنهاست. وجود آهو، بز و قوچ که منحصراً در این منطقه حفاظت شده زندگی می کنند، این منطقه را به یکی از جاذبه های منحصر به فرد طبیعت گردان و دوستداران محیط زیست تبدیل کرده است.


آرامگاه بی بی زینب هاتون به مسافران خوش آمد می گوید

در و دیوار ائمه و حرم‌ها آرامش‌بخش روح و نوازش روح است، پس با دستان پر از این وادی عبور کنید، حتی اگر یادتان نباشد کجا هستید. معبد کاهی یا بقعه متبرکه بی بی زینب هاتون (س) در شهر سربیشه قرار دارد که یکی از مهم ترین اماکن سیاحتی و زیارتی این شهرستان است که هر ساله هزاران نفر از عاشقان اهل بیت (علیهم السلام) از آن بازدید می کنند. سال


آستانه بی بی زینب خاتون به دلیل داشتن فضایل فراوان و یافتن منطقه ای ییلاقی با آب و هوای مطبوع، همه ساله پذیرای هزاران زائر از نقاط مختلف استان و استان های دیگر است. بر اساس شواهد تاریخی، در آستانه ولادت بی بی زینب هاتون، دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر گرامی امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

بی بی زینب هاتون (س) دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است که پس از عبور از روستای کهین دارفانی را وداع گفت و بر فراز تپه ای به خاک سپرده شد. س) واقع در روستای کاهی (کهین) از بخش مود شهر سربیشه. بقعه بر فراز کوهی مرتفع در نزدیکی روستای کاهی در ۵۲ کیلومتری شهر سربیشه و ۱۷ کیلومتری شهر مود در جاده آسفالته قرار دارد.


شهر سربیشه از نظر صنایع دستی

این شهرستان با نزدیک به 200 کارگاه بافندگی (حوله بافی) یکی از مراکز سنتی نساجی استان و شرق کشور است. شهر مود یکی از منحصربفردترین محصولات نساجی سنتی کشور را تولید می کند که این بافته که بورق یا کورک نام دارد در حال حاضر فقط در این شهر تولید می شود. پارچه بورک یا کورکی از پوست بز بافته می شود و یکی از بهترین و گران ترین پارچه های سنتی است. خوشبختانه مهارت این بافت در فهرست ملی آثار ناملموس ثبت شده است. از دیگر صنایع دستی این شهرستان قالی و گجت بافی است که به دلیل وجود جامعه عشایری واقع در شهرستان سربیشه این محصولات از رونق خاصی برخوردار بوده و خانواده های زیادی به این محصولات وابسته هستند. خانه نساجی سنتی مود نیز به عنوان یکی از معدود مراکز تخصصی منسوجات سنتی استان در این شهر قرار دارد.


آثار تاریخی دیار سربیشه

این شهرستان دارای 240 اثر تاریخی ثبت شده و شناسایی شده است که یکی از منحصربفردترین آثار تاریخی این شهرستان می باشد که می توان به خانه تاریخی یاوری واقع در شهر سربیشه اشاره کرد که اتاق های منحصر به فرد این بنا می باشد. نقاشی های خانه تاریخی یاوری از معدود تابلوهایی است که از استاد وزیری از شاگردان کمال الملک به جا مانده است.

یکی دیگر از نقاط دیدنی شهر، قلعه باغ تاریخی مود است. این قلعه یکی از معدود قلعه های باقی مانده از اواخر دوره قاجاریه است که به عنوان یکی از مقرهای حکومتی مورد استفاده قرار می گرفته است. در این شهر و در شهر دره تعدادی اسب متعلق به خراسان بزرگ وجود دارد. اسب یکی از ویژگی های تمدن است و وجود آنها در هر منطقه از نظر تاریخی از جایگاه علمی بالایی برخوردار است.


برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده می شود

هادی هاپانه رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سربیشه در گفتگو با خبرنگار خاورستان در خصوص برنامه های نوروزی برای دیدار با مسافران اظهار داشت: محصولات در پنج کابین در سفال و سرامیک، فرش، گجت، کانکس و حوله، تزئینات برپایی چادرهای موقت برای اسکان اضطراری مسافران. مسافران و راه اندازی آمبولانس از جمله این برنامه هاست.

وی افزود: برپایی کانون های نوروزی یکی دیگر از برنامه های فرهنگی در ایام نوروز است که با همکاری شهرداری ها و میراث فرهنگی به صورت روزانه برگزار می شود و شامل برنامه هایی از جمله موسیقی محلی، ورزش های محلی و مراسمات نوروزی است. همچنین معرفی جاذبه های گردشگری توسط رسانه ها در دستور کار قرار دارد که برنامه های متعددی برای سیمای استانی و چند برنامه از طریق خبرگزاری ها در نظر گرفته شده است.

هاپانه در پایان خاطرنشان کرد: تمامی برنامه های نوروزی ستاد خدمات گردشگری با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مرتبط با پیشگیری از بیماری های عروق کرونر انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید