سفر تبادل هشدار ایران و آمریکا

سفر تبادل هشدار ایران و آمریکا

وزیر امور خارجه قطر روز گذشته در حالی به تهران سفر کرد که واشنگتن قصد دارد تحریم ها علیه ایران را تشدید کند.

محمد حسین لطف اللهی

ماه ها از آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای می گذرد و در حالی که گذشت زمان و بحران هایی مانند اتحادیه اروپا و ادعای آمریکا در مورد نقش ایران در جنگ با اوکراین و ظهور … اعتراضات در ایران شرایط را برای احیای توافق هسته‌ای ایجاد کرده است. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، با پیچیده‌تر کردن اوضاع از همیشه، روز یکشنبه برای رساندن پیام به «کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا» راهی تهران شد. خطاب به همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان.

روز دوشنبه 23 ژانویه (2 باخمن)، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ اعلام کرد که فشار بر چین برای توقف روند خرید نفت ایران از این کشور آسیایی تشدید خواهد شد. . مالی تاکید کرد که “ما نمی توانیم تحریم ها را به طور کامل اجرا کنیم، اما از تمام توان خود برای اطمینان از اجرای این تحریم ها استفاده خواهیم کرد.”

فروش نفت به ایران در ماه های اخیر افزایش یافته است و به نظر می رسد چین مقصد اصلی نفت ایران باشد. افزایش فروش نفت در حالی است که مقامات آمریکایی می گویند احیای توافق هسته ای در دستور کار آنها نیست. به گفته راب مالی، اولویت آمریکا در حال حاضر موضوع «مقابله دولت ایران با معترضان» و «کمک ایران به روسیه در کشتار شهروندان اوکراینی» است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که مشکلات و تنش ها میان ایران و غرب به ویژه ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین حل نشود، امکان احیای این توافق کم است.
شواهد موجود و به‌ویژه اظهارات وزرای خارجه ایران و قطر نیز نشان می‌دهد که موضوعات «ترس‌ها و نگرانی‌های طرفین» که ممکن است ارتباط مستقیمی با توافق هسته‌ای نداشته باشد، بر مذاکرات برای احیای برجام و جلوگیری از آن سایه افکنده است. مراحل نهایی برای دستیابی به توافق

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر روز گذشته در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایران گفت: متأسفانه شرایطی که امروز در آن قرار داریم در هفته ها و ماه های اخیر مساعد و مثبت نبوده و تلاش می کنیم شرایط را آرام تر و آرام تر کنیم. رفع سوء تفاهمات.” برای آماده شدن برای توافق.”
حسین امیرعبداللهیان نیز در این نشست با تایید اینکه برخی موضوعات از جمله «مداخله آمریکا و کشورهای اروپایی» در اعتراضات ایران نقش بی‌مولد داشته است، افزود: فشارهای آمریکا در حوزه تحریم‌ها افزایش: متأسفانه پیگیری تروریسم اقتصادی علیه کشورهای مستقل در دستور کار است. آمریکا می‌گوید: «ایران از روش‌های مختلفی برای خنثی کردن تحریم‌ها استفاده کرده و همچنان به این کار ادامه می‌دهد و ما به همکاری با دوستان خود در منطقه برای مقابله با این اقدامات غیرسازنده که در واقع نقض سیستماتیک حقوق بشر است، ادامه می‌دهیم.

اقدامات آمریکا به فشار بر چین محدود نمی شود. به گزارش اختصاصی رویترز، یک هیات آمریکایی به سرپرستی معاون وزیر دارایی این کشور قرار بود در هفته جاری به کشورهای منطقه سفر کرده و نسبت به همکاری های اقتصادی با ایران به آنها هشدار دهد.

اخبار منتشر شده توسط عمان آبزرور در روز یکشنبه نشان می دهد که این سفر از روز گذشته آغاز شده و برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا به مسقط رفته است. نلسون که تاثیرگذارترین مقام تحریمی است به امارات و سپس ترکیه می رود و به این دو کشور در مورد همکاری با ایران هشدار می دهد.

این درحالی است که رسانه حدث وابسته به شبکه خبری عربیه عربستان روز گذشته مدعی شده بود که «نیروی هوایی آمریکا و یک کشور دیگر» در حمله شامگاه شنبه 28 ژانویه به یکی از تأسیسات دست داشته اند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران. این رسانه در ادعای خود، جلوگیری از همکاری نظامی ایران و روسیه را انگیزه اصلی حمله می داند.

روز گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوع اوکراین گفت: وزیر امور خارجه قطر در جلسه امروز نظراتی را در خصوص بحران اوکراین و مسائل مربوط به آن ارائه کرد. همانطور که قبلاً گفته شد، دور اول مذاکرات ایران و اوکراین درباره برخی موضوعات ادعایی در عمان برگزار شد و ما از هرگونه اقدامی برای برگزاری دور دوم مذاکرات تهران و کیف در پاسخ به تلاش‌ها و ابتکارات قطر استقبال می‌کنیم. وی با بیان اینکه موضع ایران در قبال بحران اوکراین کاملا روشن است، گفت: روابط دیرینه تهران و مسکو در چارچوب منافع دوجانبه ادامه دارد و هرگونه رابطه سازنده بین ما و مسکو نباید به تقابل با دیگری تعبیر شود. امیر عبدالاخیان تصریح کرد: روابط ایران و اوکراین ادامه دارد و این روابط نباید به عنوان دشمنی با طرف دیگر بحران یا مشکلات مربوط به آن تعبیر شود، در مورد اوکراین نیز اصرار داریم که این موضوع از طریق گفتگو حل شود. و مذاکرات سیاسی

ایالات متحده تهران را “حامی نظامی بزرگ روسیه” می خواند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در 19 دسامبر 2022 اظهار داشت: ایران به حامی اصلی نظامی روسیه در جنگ اوکراین تبدیل شده است و همکاری این دو کشور تهدیدی برای صلح جهانی».

آنتونی بلینکن روز گذشته در مصاحبه با العربیه در این باره اظهار نظر کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت ایران پیش از این پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای را رد کرده بود. وی مدعی شد: آمریکا در حال حاضر بر سرکوب مردم در خیابان ها توسط رژیم ایران متمرکز است. وزیر خارجه آمریکا گفت: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی موثرترین راه برای مقابله با برنامه هسته ای ایران است. بلینکن گفت که “جو بایدن” رئیس جمهور آمریکا بر تصمیم خود مبنی بر عدم دستیابی به سلاح هسته ای از ایران پافشاری می کند. وی افزود: همه گزینه ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای روی میز است. این مقام آمریکایی در ادامه مصاحبه خود مدعی شد: ایران با ارسال پهپاد و سایر تسلیحات از روسیه در جنگ علیه اوکراین حمایت می کند و آمریکا از اقدامات ایران در ارسال موشک و پهپاد به روسیه نگران است.

حسین امیر عبدالخیان در نشست خبری در واکنش به حمله به تاسیسات وزارت دفاع گفت: اینگونه اقدامات نمی تواند بر اراده و قصد کارشناسان ما برای توسعه صلح آمیز هسته ای تأثیر بگذارد.

حمیدرضا عزیزی، تحلیلگر مسائل ایران و کارشناس موسسه روابط بین‌الملل و امنیت آلمان (SWP) در توییتر خود نوشت: اگر اسرائیل پشت این حمله باشد، شاهد تغییرات جدی در مسیر تعاملات منطقه‌ای و آشکار خواهیم بود. تشدید تنش ها».

سفیر اسرائیل در آلمان یک روز قبل از حمله به تاسیسات دفاعی ایران گفت: اسرائیل در پشت صحنه به اوکراین کمک می کند و از انتقال تجهیزات ایرانی به روسیه جلوگیری می کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که مشکلات و تنش ها میان ایران و غرب به ویژه ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین حل نشود، امکان احیای این توافق کم است. شواهد موجود و به‌ویژه اظهارات وزرای خارجه ایران و قطر نیز نشان می‌دهد که موضوعات «ترس‌ها و نگرانی‌های طرفین» که ممکن است ارتباط مستقیمی با توافق هسته‌ای نداشته باشد، بر مذاکرات برای احیای برجام و جلوگیری از آن سایه افکنده است. مراحل نهایی برای دستیابی به توافق محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر روز گذشته در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایران گفت: متأسفانه شرایطی که امروز در آن قرار داریم در هفته ها و ماه های اخیر مساعد و مثبت نبوده و تلاش می کنیم شرایط را آرام تر و آرام تر کنیم. رفع سوء تفاهمات.” برای آماده شدن برای توافق.”

دیدگاهتان را بنویسید