«سلام فرمانده» به دهه نود حس شخصیت و غرور می بخشد / قهرمانی در سرود مشهود است.


ساعت: 13:01
تاریخ انتشار: 1801/03/18
کد خبر: 1844432

محمد ترابی در ادامه با بیان اینکه آهنگ «سلام فرمانده» شاهکار است، گفت: مهمترین دلیل ارتباط کودکان و نوجوانان با این آهنگ این است که با خواندن این آهنگ حس شخصیت و غرور زیادی به آنها دست می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس کتیبه، نیمه شعبان مصادف با ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ بود که نماهنگی با عنوان «سلام فرمانده» با صدای ابوذر روحی در لنگرود خوانده شد. سرود با مضامین ساده و دلنشین. نماهنگ این سرود در صحن و سالن مسجد مقدس جمکران بلافاصله در شبکه های اجتماعی و سپس رسانه ملی پخش شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. اگرچه مخاطبان اهل سنت این اثر اهل «دهه نود» هستند، اما فرم موسیقایی این آهنگ باعث شد تا بزرگسالان نیز با فرزندان خود موافق باشند. «سلام فرمانده» آنقدر دیده و شنیده شده است که شاید کمتر کسی را در این سرزمین پهناور می توان دید که این آهنگ را نشنیده باشد و کم نیستند کسانی که با حال و هوا آن را صدا می زنند و می گویند: «سلام فرمانده، سید علی صداش کن. دهه نود »


محمد ترابی روانشناس تربیتی در گفتگو با خبرنگار تیتریک در تحلیل سرود سلام فرمانده گفت: این سرود سر و صدای زیادی در کشور و جهان به پا کرد و انقلابیون و خانواده هایشان از آن استقبال کردند. سرود اما شکست خوردند و این سرود هر روز پخش و مطالعه می شود.


«سلام فرمانده» به دهه نود حس شخصیت می بخشد


وی در ادامه با بیان اینکه آهنگ «سلام فرمانده» شاهکار است، ادامه داد: مهم ترین دلیل تداعی کودکان و نوجوانان با این آهنگ این است که خواندن این آهنگ حس شخصیت و غرور زیادی به آنها دست می دهد.


بیشتر مشکلات تحصیلی ریشه در احساس حقارت دارد


ترابی افزود: این احساس عظمت شخصیت و غرور در بعد تربیتی بسیار مهم و حیاتی است و بیشتر مشکلات ما ریشه در احساس حقارت دارد. اگر این احساس حقارت را به احساس بزرگی تبدیل کنیم، ناخودآگاه بسیاری از مشکلات تحصیلی ما حل می شود.»


این کارشناس تصریح کرد: کودکان و نوجوانان با خواندن این آهنگ احساس یک شخص را می کنند و این حس بزرگی و غرور به آنها هویت می بخشد.


قبیله گرایی و گروه سازی از دیگر نیروهای سرود است


وی گفت: عشایر و گروه سازی یکی دیگر از نیروهای سرود سردار «دهه نود» است که وقتی یک دهه گروهی می شود و تعدادشان زیاد می شود، این حس شخصیت را بیشتر می کند.


صدا زدن آنها توسط نفر اول کشور (رهبر) باعث غرور بچه ها می شود


ترابی ادامه داد: در ادامه می خوانیم: «سیدعلی به نام دهه نود» به نام مرد اول کشور بسیار ارزشمند است و به بچه ها حس بسیار خوبی می دهد، چرا که رهبر یک قوم یک گروه و بر از طرف دیگر، فرمانده به امام زمان (عج) یعنی اولین قهرمان عالم خلقت، سربازان هزار و چهارصد نفر هستند و همه اینها به کودکان و نوجوانان حس شخصیت می دهد.

15dcf83c 2591 4c29 a251 0be369258c12 خبر خاکستری


در سرود مخاطب هدف دارد


این روانشناس افزود: وقتی بچه ها می خواهند دچار مشکلات تربیتی و زخم شوند، این اهداف را جلوی چشم خود می بینند و می گویند با این نمی توانم فرمانده باشم. چه کنم که کشورم و فرمانده به من افتخار کند؟»


قهرمانی در سراسر سرود مشهود است


وی با بیان اینکه قهرمانی در سراسر این سرود خود را نشان داده است، گفت: من به عنوان میرزا کوچک کارم را تمام می کنم، قول می دهم مثل حاج قاسم، شما مثل بهجت و سربازان گمنام حدت باشم. اسم هایی که در ترانه می آورد شاید برای بچه ها معلوم نباشد اما حاج قاسم را می شناسند. قهرمان شوید.


قهرمانی علاقه کودکان را به رشد و تکامل تشویق می کند


ترابی گفت: به یاد داشته باشید که وقتی قهرمانان بزرگی را به کودکان تقدیم می کنیم، بچه ها می خواهند مانند این قهرمانان باشند، این عوامل به خودی خود احساس و علاقه به رشد را در آنها ایجاد می کند و پیشرفت آنها را افزایش می دهد.

46a2ee6b ba21 40bc 9c1e 6349aeab96a0 خبر خاکستری


زندگی سرود حماسی است


این روانشناس افزود: عنوان سرود سلام فرمانده حماسی است و این نوع موسیقی حس شجاعت، شخصیت، همت و بزرگی را در انسان ایجاد می کند.


والدین باید از نکات آموزشی سرود برای تربیت نسل آینده انقلابی استفاده کنند


وی گفت: این سرود و احساسی که این سرود در بین کودکان و نوجوانان ایجاد شده تضمینی برای قربانی شدن آنها در آینده توسط نظام و انقلاب نیست. شخصیت اصلی آنها در آینده باشید.


ترابی گفت: این آهنگ سوالاتی از این قبیل دارد که علی بن مهزیار کیست؟ بهجت کیست؟ مثل حاج قاسم بودن یعنی چی؟ در ذهن کودکان ایجاد می شود و اگر ایجاد نمی شود وظیفه والدین است که این پرسش ها را در ذهن فرزندان ایجاد کنند و با گفتار و پاسخ صحیح به آن ها قهرمانی و الگو بپرورانند.


در این آهنگ احساس حماسه با احساس آمیخته شده است


این روانشناس تصریح کرد: در این آهنگ احساس حماسه با عاطفه آمیخته شده است چرا که کودکان با خواندن این آهنگ چشمانشان پر از اشک می شود و می توان از این حس برای تربیت نیروهای انقلابی در آینده استفاده کرد.

b0956470 0cba 443e a2db be3c54b13af0 خبر خاکستری


لزوم انتقال مفاهیم شناختی نهفته در سرود به دهه نود، به جاودانه ماندن فرهنگ این سرود در آینده.


وی در خاتمه خاطرنشان کرد: مطمئن باشید فرزندان ما با خواندن این سرود انقلابی راه امام زمان (عج) را نخواهند داشت، بلکه حالشان خوب است. این حس خوب ادامه پیدا می کند اگر روی شخصیت بچه ها کار کنیم، روی فکر بچه کار کنیم و واقعا بچه ها را بشناسیم. چرا در حج قسم می دهم؟ واقعا چرا بدون امام زمان (عج) بهاری نیست؟ چرایی پایبندی به این سیستم کلمات کلیدی برای بحث با نوجوانان است. اگر بتوانیم صحبت کنیم و دانش پشت این آهنگ را به بچه ها منتقل کنیم، بچه ها در سیستم می مانند و آماده مرگ در راه درست هستند، اما اگر فقط این آهنگ بود، این هیجان می آید و بعد خاموش می شود. و چیزی باقی نمی ماند


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید