سلطان مرغ ایران کیست! / به اطلاع رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی مرغداری می رساند.

سلطان مرغ ایران کیست!  / به اطلاع رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی مرغداری می رساند.

وضعیت بازار سالانه مرغ در آستانه فصل گرما با افزایش ناگهانی قیمت و اختلال در عرضه و تقاضا مواجه است. اتفاقی که امسال با افزایش قیمت ها در بازار و کمبود عرضه رخ داد باعث شد هر کیلوگرم مرغ گرم به قیمت صد هزار تومان در بازار برسم. عددی که شبهه وجود دلالان و مافیا در بازار را افزایش داد و باعث سردرگمی مصرف کنندگان شد. اما آیا حضور دستان پشت پرده باعث گرانی مرغ شد یا سیاست های مدیریت سازمان یافته بازار از سوی دولت به افزایش قیمت دامن زد؟

برومند چهار آیین، رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به وضعیت فعلی قیمت مرغ و کمبود عرضه نسبت به تقاضای بازار گفت: قیمت فعلی مرغ کارشناسی و سفارشی نیست.» بلایی که امروز بر سر این صنعت آمده و شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم، نتیجه قیمت گذاری اجباری است و در همه دولت ها ادامه دارد و این سیاست هیچ گاه وجود نداشته است. در هدف خود موفق شد، یعنی کنترل قیمت مرغ در بازار.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این بازار مافیایی وجود دارد، گفت: در واقع باید به این نکته اشاره کنم که مافیایی وجود ندارد و فشار قیمت در سایر بخش ها است. بنابراین قیمت با قیمت سفارش فعلی مطابقت ندارد و بازار به سمتی می رود که اکنون می بینیم. الزامات اقتصادی مسیر خود را طی خواهند کرد و به سوالاتی مانند اینکه مافیا کیست نمی رسند. در جایی که عرضه کاهش می یابد و مداخله دولت به شکل فعلی صورت نمی گیرد، بازار سیاه و زیرزمینی شکل می گیرد و قیمت ها افزایش می یابد. اقتصاد مطالبات خودش را دارد و به حرف کسی گوش نمی دهد. همانطور که امروز شاهد بودیم عرضه مرغ کم است و پاسخگوی تقاضا نیست، بنابراین قیمت افزایش می یابد و این وضعیت تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت. یکی از دلایل آن گرمای هوا در فصل تابستان است که باعث می شود با کسری تولید 25 تا 30 هزار تن در ماه مواجه شویم. به عبارت دیگر گرمای سالن ها و فضا حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم وزن هر قطعه را کاهش می دهد.

رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی طیور کشور ضمن تشریح دیگر دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار گفت: به جز کسری تولید طبیعی توضیح داده شده، شاهد مشکلات دیگری نیز هستیم. . این در حالی است که عرضه کنجاله سویا بسیار محدود است و تولیدکنندگان مجبورند به بازار سیاه بروند و کنجاله سویا را با قیمت های 25 تا 27 هزار تومان خریداری کنند. در نتیجه تولیدکننده با دیدن این وضعیت تمایلی به ادامه روند تولید ندارد و ترجیح می دهد به طور موقت از این چرخه خارج شود و منتظر شرایط مناسب تری برای تهیه مواد اولیه (مانند آرد و مرغ یکروزه) و بازگشت به کار باشد. چرخه

وی تصریح کرد: بنابراین تا پایان مردادماه و به نوعی نیمه اول شهریورماه 25 تا 30 هزار تن افت طبیعی تولید داریم و از سوی دیگر شاهد بی رغبتی تولیدکنندگان برای تولید در این مدت خواهیم بود. . بازه زمانی.

چهار اعیان با اشاره به اهرم واردات و تاثیر آن بر تنظیم بازار داخلی گفت: در خصوص واردات نیز لازم به توضیح است که واردات فرآیندی طولانی است و اینطور نیست که وقتی با کمبود مواجه می شویم. بلافاصله با فرآیند واردات آن را جبران کنید. همانند سال گذشته شاهد آزمایش واردات 150 هزار تنی مرغ توسط دولت بودیم که فرآیندی بسیار زمان بر بود و از سوی دیگر محصولات بی کیفیت به کشور سرازیر شد. در واقع این روند در تنظیم بازار موثر نیست. از جمله اینکه مرغ وارداتی منجمد است و نمی تواند صددرصد جایگزین فلفل باشد و مورد قبول مردم نیست. این خود باعث افزایش تقاضا برای مرغ گرم در بازار شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اصلاح سیاست دولت در مورد بازار مرغ از یک سو و ایجاد انگیزه و حمایت برای تولید و تامین مواد اولیه مورد نیاز با قیمت مصوب در کنار پذیرش قیمت کارشناسی می تواند بازار را تنظیم کند. ما قبول داریم که ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی به هر قیمتی ارائه می شود، اما این حق دولت است که با قیمت مصوب وارد بازار شود. مردم به راحتی می توانند محصول را از بازار خریداری کنند.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین دو مشکل اصلی در بازار فعلی قیمت های الزام آور و دیگری عدم تامین به موقع مواد اولیه با قیمت مصوب است. از 6 ماه گذشته کنجاله سویا و جوجه یکروزه هرگز به موقع و با قیمت مصوب به دست تولیدکنندگان جوجه های گوشتی نرسیده است. به نظر من در شرایط فعلی قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده درب واحدهای تولیدی 60000 تومان و قیمت لاشه مرغ 85000 تومان قیمت مناسبی برای مصرف کننده است که شامل تغییرات در دستمزد، حمل و نقل و سایر خدمات این بخش و قابل ارائه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید