سمت تاریک پزشکی یک روز جدید

سمت تاریک پزشکی یک روز جدید

در شرایطی که داروسازان ادعا می کنند افزایش هزینه ها، کمبود نقدینگی و قیمت گذاری اجباری باعث زیان دهی و تعطیلی برخی از خطوط تولید دارو شده است، صورت های مالی شش ماهه و هشت ماهه داروسازان در سامانه کدال نشان می دهد که اکثر داروها شرکت ها سود قابل توجهی داشته اند به طوری که سود خالص برخی شرکت های دارویی در مدت مشابه سال گذشته به 13 برابر رسیده است.

شرق: در شرایطی که تولیدکنندگان دارو ادعا می کنند افزایش قیمت تمام شده، کمبود نقدینگی و قیمت های اجباری باعث زیان دهی و توقف برخی خطوط تولید دارو شده است، صورت های مالی شش ماهه و هشت ماهه تولیدکنندگان دارو در سامانه کدال نشان می دهد. که اکثر شرکت های دارویی سود قابل توجهی داشته اند، به طوری که سود خالص برخی داروسازان به حدود 13 برابر مدت مشابه پارسال رسیده است. این در حالی است که برخی از تحلیلگران بازار دارو معتقدند هنوز برای قضاوت درباره سلامت مالی تولیدکنندگان دارو زود است و این احتمال وجود دارد که موجودی کالاهای تولیدکننده دارو در سال گذشته و افزایش قیمت دارو در سال جاری باعث سوددهی آنها شده باشد. اما نمایندگان مجلس با اشاره به اینکه بازار مواد مخدر تحت کنترل دولت است، تضاد منافع و فساد را دلیل کمبود مواد مخدر می دانند.

دارو هم گران شد و هم کمیاب

سال گذشته که دولت لایحه بودجه 1401 را به بهارستان برد، به مجلس پیشنهاد حذف ارز 4200 تومانی واردات دارو و کالاهای اساسی را داد و در عوض وعده داد که با حذف ارز ترجیحی دارو، فقط قاچاق دارو نباشد. کاهش می یابد اما کمبود دارو برطرف می شود قیمت دارو به سطح سپتامبر 1400 باز می گردد.

با این مقدمه، ارز 4200 تومانی با اطلاعیه ای ناگهانی در 3 تیرماه امسال لغو شد و وزارت بهداشت اعلام کرد با اجرای طرحی به نام دروری، مجوز افزایش قیمت اقلام پزشکی را به داروسازان بین المللی می دهد. 5 و 30 درصد و در عوض شرکت های بیمه باید این افزایش قیمت را پوشش دهند تا بیماران بیشتر از جیب خود پرداخت نکنند.

تاکنون وعده بازگشت قیمت ها به سطح شهریور 1400 نادیده گرفته شده و البته اخیراً مسعودی عسل، بازرس کل بهداشت و درمان سازمان بازرسی به صداوسیما گفته است که دولت پیشنهاد بازگرداندن قیمت داروهای شهریور 1400 را لغو کرده است. به لایحه جدید و دلیل آن افزایش اعلام شده هزینه های تولید کارخانه های دارویی است. علاوه بر تعلل دولت در پرداخت یارانه دارو به بیمه ها، داروخانه ها به بهانه بدهی های کلان بیمه ها به داروخانه ها و کمبود نقدینگی، فروش داروهای دارای دفترچه بیمه را متوقف کردند و به داروهای بدون نسخه روی آوردند.

با این حال، بسیاری از داروها در قفسه داروخانه ها کمیاب شدند و در بازار سیاه فروخته شدند. این در حالی است که افزایش قیمت دارو تنها روی کاغذ بین 5 تا 30 درصد بوده و بیماران مجبور به خرید دارو با قیمت بالاتر بوده اند.

آرش انیسیان، مدیرکل برنامه ریزی، اقتصاد و سلامت سازمان نظام پزشکی تابستان امسال در یک برنامه تلویزیونی گفت: قیمت داروها به طور متوسط ​​۱۲۰ درصد افزایش یافته است. اگر سیستم بیمه قطع شود، بیماران باید این افزایش قیمت دارو را بپردازند و توان پرداخت آن را ندارند».

البته نمایندگان درباره افزایش 600 تا 700 درصدی قیمت داروها هم گفتند; به عنوان مثال، امان الله حسین پور، نماینده مجلس یازدهم، بیست و دوم آبان ماه امسال در صحن علنی مجلس گفت: «وضعیت پزشکی کشور بسیار نامناسب است. چرا این وضعیت پیش بینی نشده بود؟ وضعیت بیماران و سلامت مردم شوخی نیست. برخی از داروهای محلی 600 درصد افزایش قیمت داشته اند، متأسفانه آقای وزیر نمی توانند ترتیب دهند. پس قبل از استیضاح مجلس استعفا دهید.» محمدجواد نیک بین، یکی دیگر از نمایندگان مجلس اخیرا گفته است که با وجود افزایش 300 تا 700 درصدی قیمت دارو، همچنان کمبود دارو در بازار وجود دارد.

تولید کنندگان: باخت

افزایش ناگهانی قیمت دارو در شرایطی گزارش شد که وزارت بهداشت وعده حل مشکل کمبود دارو تا پایان تابستان امسال را داده بود، اما با شروع پاییز نه تنها کمبود دارو حل نشد، بلکه مشکل کمبود دارو نیز برطرف شد. اتاق بازرگانی تهران از افزایش کمبود دارو به 450 قلم خبر داد. این در حالی است که وزارت بهداشت حد نرمال کمبود دارو را تا 50 دارو می داند. با تشدید کمبود دارو، تولیدکنندگان دارو مدعی هستند که افزایش هزینه های تولید و قیمت های اجباری باعث زیان در تولید برخی اقلام دارویی شده و در نتیجه خط تولید برخی داروها متوقف شده است. آنها به رسانه های مختلف توضیح دادند که بزرگترین چالش پیش روی صنعت دارو در حال حاضر نقدینگی است، در حالی که آنها با چالش قیمت گذاری دستوری نیز مواجه هستند. تولیدکنندگان دارویی تصریح کردند: با نصف شدن نرخ ارز دولتی، سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت های دارویی حدود پنج تا شش برابر افزایش یافته است. یعنی ارز 4200 تومانی به بیش از 28 هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر افزایش قیمتی که سازمان غذا و دارو برای داروها اعمال می کند، کفاف هزینه تولید را نمی دهد. یعنی حتی در برخی موارد تولید دارو با ضرر همراه است و این مشکل باعث کمبود دارو شده است.

در همین زمینه، علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان به ایلنا توضیح داد: قیمت‌گذاری نسخه‌ای و کاهش تولید برخی از اقلام دارویی عامل کمبود بسیاری از اقلام دارویی به‌ویژه آنتی‌بیوتیک است.

سودآوری قابل توجه داروهای بدون نسخه

در این شرایط که تولیدکنندگان دارو ادعا می کنند افزایش هزینه ها باعث ضرر و زیان و کمبود محصولات دارویی در بازار شده است، نگاهی به صورت های مالی شرکت های دارویی در بورس اوراق بهادار تهران نشان می دهد که شرکت های دارویی تهران بورس اوراق بهادار در سال جاری بازدهی قابل توجهی را به ثبت رساند.

این گزارش‌ها نشان می‌دهد که سود خالص شش ماهه این شرکت‌ها اغلب افزایش داشته و افزایش سود خالص آنها گاهی تا ۱۳ برابر بوده است. به عنوان مثال، یک شرکت داروسازی قدیمی که در شش ماهه نخست سال گذشته تنها 9 میلیارد تومان سود خالص ثبت کرده بود، در شش ماهه نخست امسال به سود خالص 121 میلیارد تومانی رسیده است که حدود 13 برابر افزایش نشان می دهد. سود خالص شش ماهه یا نماد. این دارو که در سال گذشته 656 میلیارد تومان و میانگین فروش ماهانه حدود 55 میلیارد تومان داشت، در هشت ماهه امسال موفق شد سود فروش خود را به طور میانگین به 79 میلیارد تومان در ماه برساند و 44 درصد افزایش را نشان دهد. در فروش شرکت شایان ذکر است، این شرکت بهار امسال پیش از لغو ارز ۴۲۰۰ تومانی و مجوز افزایش قیمت داروها، فروش کمتری نسبت به بهار سال قبل به ثبت رساند. وضعیت سایر شرکت های دارویی در بورس تهران نیز کم و بیش به همین منوال است. علاوه بر این، صورت های مالی شرکت های پخش دارو نیز نشان از سودآوری قابل توجه این شرکت ها دارد.

علت مغایرت ادعای داروسازان با صورت های مالی آنها

مجید محمد علیزاده آرانی، کارشناس ارشد بورس درباره تضاد ادعای شرکت های دارویی با صورت های مالی آنها در بازار سرمایه به شارک توضیح می دهد که احتمال سودآوری شرکت های دارویی در شش ماهه نخست امسال وجود دارد. سال به دلیل موجودی آنها در پایان سال قبل بوده و افزایش درصدی محصولات بر سودآوری شرکت‌های دارویی در ماه‌های ابتدایی سال جاری تأثیر گذاشته است.

وی همچنین تاکید می‌کند که سودآوری شرکت‌های دارویی در نیمه دوم امسال نیز باید بررسی شود تا بتوان با اطمینان بیشتری اظهارنظر کرد که ادعای شرکت‌های دارویی مبنی بر افزایش هزینه‌ها و زیان‌های تولید تا چه حد موجه است. .

محمدرضا کشاورز، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران، درباره این تعارض به شارک توضیح داد که تولید همه اقلام دارویی لزوماً برای کارخانه‌های داروسازی زیان آور نیست و ممکن است برخی از سبد محصولات آن‌ها باشد. و برخی از برندگان.

وی در ادامه تاکید می کند: سودآورترین شرکت های پخش دارو هستند که ریسک تولید و مشکلات آن را ندارند اما در بازار دارو سود قابل توجهی کسب می کنند. آرش محبوبی، یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران نیز به شارک توضیح داد که باید دید شرکت های دارویی در مقایسه با تورم چقدر سودآور هستند. اگر سودآوری بالاتر از تورم باشد به این معناست که شرکت های دارویی برنده شده اند و اگر کمتر از تورم باشد به این معناست که شرکت های دارویی ضرر کرده اند.

بازار مواد مخدر تحت کنترل دولت

این ادعاها در حالی مطرح می شود که نمایندگان مجلس با احضار بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و تذکر مشکل فساد در بازار دارو، احتکار مواد اولیه دارویی به قصد افزایش قیمت دارو و تضاد منافع را یکی از مواردی دانستند. بیشترین – عوامل مهم برای کمبود دارو در بازار موجود است.

بر اساس اعلام انجمن واردکنندگان دارو، حدود 60 درصد شرکت‌های تولیدکننده دارو و بیش از دو سوم شرکت‌های توزیع دارو دولتی هستند و بر اساس اعلام انجمن داروسازان ایران، بیش از 55 درصد گردش مالی بازار دارو در دست بیش از 900 داروخانه دولتی است.

معضلی که به گفته فعالان بازار مواد مخدر باعث تضاد منافع در آن بازار و فساد گسترده در آن شده است.

دیدگاهتان را بنویسید