خانه ای تاریک به نام شرکت های دولتی یک روز جدید

خانه ای تاریک به نام شرکت های دولتی یک روز جدید

لایحه بودجه

ایده‌آل امروز: شرکت‌های دولتی شرکت‌هایی هستند که به موجب قانون برای تصدی بخشی از شرکت‌های دولتی ایجاد می‌شوند و بیش از پنجاه درصد سهام و سرمایه آنها متعلق به دولت است. لازم به ذکر است که شرکت های سهامی عام با مجوز قانون ایجاد می شوند. اما فعالیت این شرکت ها که نزدیک به دو سوم بودجه کشور را تشکیل می دهند، همواره با شایعاتی همراه بوده است. بر اساس گزارش عملکرد 6 ماهه ابتدای سال 1401، 156 بنگاه دولتی زیان ده هستند و درج بودجه بنگاه های زیان ده با سودآوری و کمتر از رقم واقعی در حساب های بودجه سنواتی موجب عدم شفافیت می شود. و بودجه غیر واقعی شرکت های دولتی .

یکی از موضوعات مورد توجه افکار عمومی در بودجه معمولاً بودجه شرکتهای دولتی است. لایحه بودجه 1402 گام های مهمی برای ایجاد شفافیت در این شرکت ها برداشت. بر این اساس تا پایان خرداد ماه سال آینده آیین نامه تنظیم، شفاف سازی و تنظیم درآمدها و هزینه های شرکت های دولتی تهیه و تصویب می شود. از طرفی کلیه حقوق و مزایای کارکنان این شرکت ها در سیستم اداری و سازمانی کشور ثبت می شود.

همچنین یکی از مواردی که در این موضوع مطرح شده عدم شفافیت آنهاست. در واقع یکی از مشکلات عدم شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی این است که اگرچه این شرکت‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در اقتصاد و اشتغال داشته باشند، اما به دلیل شفاف نبودن صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، کارایی لازم را ندارند. صورت های مالی و عدم نظارت صحیح شورای اسلامی. به گفته رضایی کوچی نماینده مجلس، عدم شفافیت در صورت های مالی شرکت های دولتی ابهامات و فسادهای گسترده ای مانند پرداخت بی رویه حقوق مدیران این شرکت ها را به وجود آورده است. همچنین استخدام خارج از عرف و استخدام افراد نالایق یکی از مشکلات زشت و ناپسندی است که در جریان کاری و مالی این شرکت ها وجود دارد.

حتی وزیر اقتصاد وضعیت بنگاه های دولتی را اسفناک خواند و گفت: یکی از اقدامات اولیه وزارت اقتصاد پاسخگویی مدیران دولتی با شفاف سازی صورت های مالی شرکت های دولتی بود. اموال عمومی مردم در دست مدیرانی بود که در حاشیه امن و حیاط خلوت تاریک حکومت می کردند و ضرر می کردند و برای خود پاداش می گذاشتند.

همچنین یکی از مشکلات این شرکت ها زیان دهی آنهاست. با توجه به اینکه دولت ایالتی شرکت های بزرگ کشور را اداره می کند، آنها با زیان انباشته زیادی روبرو هستند. این در حالی است که چنین موضوعی از دید کارشناسان و مردم از اقتصاد پوشیده نمانده بود، اما بارها خطر را در این زمینه اعلام کرده اند. این شیوه مدیریت اقتصادی که در آن دولت در همه ابعاد حضور دارد، در نهایت عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت که یکی از مصادیق آن زیان ده بودن بیشتر شرکت های دولتی است.

بنابراین در بودجه شرکت های بزرگ دولتی نمایندگان مجلس باید به مشکلات عدیده ای که در رابطه با این شرکت ها و بانک ها وجود دارد رسیدگی کنند، از یک سو شفافیت بر عملکرد این شرکت ها غلبه کند و رانت و فساد از بین برود. .

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید