روی تاریک گردشگری در یونان؛ افزایش سرسام‌آور قیمت خانه به دنبال تقاضای گردشگران!

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

افزایش 3 برابری گردشگر خارجی در کشور یونان در سال‌های پس از کرونا و افزایش خرید خانه در یونان توسط آنها، قیمت خانه را افزایش و قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، سیاست‌های کشور یونان در حوزه گردشگری موفق بوده و از زمان پایان همه‌گیری کرونا سالانه سه برابر جمعیت این کشور، ورود گردشگر به یونان اتفاق افتاده است. یونان سال گذشته 18 میلیارد یورو (19 میلیارد دلار) درآمد از گردشگری داشت و این صنعت به یونان کمک می‌کند تا با دریافت ارز خارجی وام‌های خود را تسویه کند.

با وجود مزایای فراوانی که گردشگری برای این کشور داشته است اما افزایش خرید خانه در یونان توسط آنها، قیمت خانه را افزایش و قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

مردم یونان معتقدند که سیاست‌های دولتمردان این کشور ازجمله پرداخت وام، به نفع جذب سرمایه خارجی‌هاست و دولت از آنها حمایت می‌کند. یونانی‌ها معتقدند که ویزای طلایی گردشگری به خارجی‌ها اجازه می‌دهد بیایند و خانه بخرند در حالی که دیگران با وام‌هایی که نمی‌توانند بازپرداخت کنند، دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

اهتمام دولت مردمی در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی/ دست‌یابی به سهم مناسب از بازار جهانی گردشگری

توسعه گردشگری پزشکی چه تبعاتی را برای کشور مبدأ‌ در پی خواهد داشت؟

 

 

الجزیره نوشت، بر اساس داده‌های بانک مرکزی یونان، میانگین قیمت ملک یونان در سال گذشته 12 درصد افزایش یافته و قرار است امسال نیز 14 درصد دیگر افزایش یابد که این افزایش قیمت سالانه در تاریخ این کشور حتی در دوره رکود اقتصادی یونان،‌ بی‌سابقه بوده است. همچنین این آمار بیان می‌کند که 30 درصد از املاک و مستغلاتی که سال گذشته در کشور فروخته شده است، به سوری‌ها، مصری‌ها، اماراتی‌ها، سایر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تعلق دارد.

تحلیلگران می‌گویند، یونان با مشکل بالقوه کاهش جمعیت و پیری جامعه روبه‌رو است که عدم پرداخت وام مسکن به زوج‌های جوان(که دولت قول آن را داده بود) و افزایش قیمت املاک این مشکل را بدتر می‌کند. به گزارش سرویس آماری یونان، نرخ زاد و ولد در این کشور از سال 2011 تا 2021 با 30 درصد کاهش به کمتر از 84000 نفر در سال رسیده و کمتر از نرخ مرگ و میر است.

«خانه من»، نام بزرگترین اقدام دولت یونان برای کمک به زوج‌های جوان برای خرید خانه بود که قرار بود در این برنامه 137 هزار زوج جوان صاحب خانه شوند اما به دلیل مشکلات مالی دولت و همچنین پرداخت وام به گردشگران خارجی متقاضی خرید خانه، تنها 4500 زوج درخواست تایید دولتی را دریافت کرده‌اند و از این میان نیز همه آنها تاییدیه بانک را دریافت نکرده‌اند.




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


دیدگاهتان را بنویسید