از بازار سیاه تا هزینه های سرسام آور اسقاط خودروها


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904132

یکی از چالش های دیرینه پیش روی این صنعت در کشور اسقاط خودروهای فرسوده است که متاسفانه با وجود الزامات موجود هنوز اجرایی نشده است، هرچند اخیراً قانونگذاران کلید اصلاح قانون مذکور را معرفی کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، دلایل کافی و ضروری برای اسقاط خودروهای فرسوده از جمله آلودگی محیط زیست، مصرف بالای بنزین، کاهش تصادفات و ایجاد اشتغال در صنعت خودروسازی وجود دارد، اما موانع جدی از جمله هزینه های سرسام آور اسقاط به دلیل نرخ های بالا وجود دارد. خودروها و وجود بازار سیاه در این منطقه دلیل عدم توجه به اسقاط خودروهای فرسوده است.

خوشبختانه اخیراً نمایندگان مجلس تلاش کردند تا طرحی را برای اصلاح قانون اسقاط خودرو به تصویب برسانند که نویدبخش چشم انداز بهتری برای محیط زیست و صنعت خودرو است، هرچند امید می رود تحت تأثیر سایر قوانین مجلس از جمله . قانون هوای پاک و قانون سازمان صنعت خودرو، اجرای قانون مذکور توسط دستگاه های ذیربط می باشد.


30a9d179 2137 414e 8875 0b88543bf7c1 خبر خاکستری


10 هزار خودرو در پشت مرزها و گمرکات کشور توقیف شده است

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: بحث اصلاح قانون اسقاط از دستورات کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی و با حضور وزیر صمت بود. ، دیدگاه دولت و همچنین نظرات کارشناسی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان شد.

وی افزود: در نهایت با توجه به اینکه اسقاط کافی وجود ندارد و یا قیمت تمام شده خودروهای اسقاط برای خودرو، کامیون، کامیونت و تراکتور تریلر زیاد است، در صورت نبود ظرفیت اسقاط باید 1.5 درصد هزینه خودروها اخذ شود. واریز به حساب صندوق اعلام شده توسط دولت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی گفت: به ازای هر چهار خودروی تولیدی در کشور و همچنین به ازای هر خودروی وارداتی یک خودرو باید اسقاط شود اما از آنجایی که قیمت تمام شده خودروها بالاست در مواردی که اسقاط با چالش مواجه است. و اگر ظرفیت اسقاط وجود داشته باشد، ابتدا باید اسقاط انجام شود، در غیر این صورت در صورت وجود مشکلاتی مانند قیمت خودروهای سنگین و سنگین، 1.5 درصد قیمت خودرو پرداخت شود.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 هزار خودرو در پشت مرزها و گمرکات در انتظار هستند و با اقدامات انجام شده توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اصلاح قانون اسقاط خودرو، راهی برای واردات خودرو و به روز رسانی ناوگان حمل و نقل باز خواهد شد.


bd962a01 b51c 461e 80f8 f0dcd5dbfa17 خبر خاکستری


نیاز به پیگیری اصلاح قانون اسقاط خودرو

محمد بهمن نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: با توجه به پایین بودن سطح تکنولوژی و بالا بودن میزان آلایندگی و مصرف سوخت به دلیل شرایط اقتصادی، چرخه کار خودرو در کشور ما بالاتر از میانگین خودرو در کشور است. جهان

وی افزود: افزایش چرخه وظیفه خودرو منجر به افزایش مصرف سوخت می شود به طوری که هم اکنون 110 میلیون لیتر بنزین در کشور ما مصرف می شود اما کشوری مانند ترکیه که از نظر جمعیتی مشابه ما است مصرف می کند. 10 درصد مصرف بنزین ما

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بیشتر مصرف بالای بنزین به خودروهای فرسوده موجود بستگی دارد.

باخمن توضیح داد: آلودگی ناشی از این خودروها هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل می کند. هزینه های آشکاری که برای رفع بیماری های ناشی از این آلاینده ها در سال های آینده صرف خواهد شد.

وی افزود: در آینده آلودگی های موجود دامنگیر جمعیت خواهد شد و خانواده ها باید بخشی از بودجه خود را به درمان این بیماری ها اختصاص دهند، بر این اساس قانون اسقاط خودرو اصلاح شده است که نمایندگان مجلس باید برای کاهش خسارات ناشی از آن تصویب کنند. آلودگی هوا و مصرف بیش از حد بنزین.

به گزارش مرصاد نیوز، تصویب قوانین مورد تقاضای جامعه بخشی از راه است و نظارت بر حسن اجرای آنها بخشی دیگر از این راه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید