تکواندو در بن بست تاریک ورزش و سیاست/ زمانی که به شعارها عمل نمی شود!


ساعت: 09:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1905211

تکواندوکاران ایران یک تورنمنت مهم را به دلایل غیر ورزشی از دست دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسابقات جایزه بزرگ تکواندو جهان 2022 از روز گذشته (جمعه – 29 مهرماه) به طور رسمی در شهر منچستر انگلیس آغاز شد، اما تیم های تکواندوی منتخب مردان و زنان کشورمان به دلیل نداشتن روادید انگلیس نمی توانند در این مسابقات بسیار مهم شرکت کنند. .

صبح روز جمعه و تنها چند ساعت قبل از اعزام تیم ملی تکواندو ایران، مشخص شد که ویزای مورد انتظار برای ورود به انگلیس از سوی سفارت انگلیس صادر نشده است، بلکه تکواندوکاران ایرانی در این مسابقات که بخشی از آن نیز می باشد. از روند انتخابی بازی های المپیک 2024 پاریس. آنها هیچ رقابتی در شیاپچانگ منچستر نخواهند داشت.

در شرایطی که هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو بیش از یک ماه پیش در همایش خود با اصحاب رسانه از وجود برخی موانع برای صدور روادید از سوی دولت انگلیس و عدم همکاری برخی از ذیربط ها گلایه کرد. موسسات، عدم صدور ویزا و ممانعت از اعزام تیم ملی ایران نشان داد که در این مدت هیچ اتفاق سازنده ای رخ نداده است.

تکواندوی ایران که خود را برای کسب حداکثر سهمیه المپیک 2024 پاریس و افزایش شانس کسب مدال و افتخار در المپیک تابستانی آماده می کند، اکنون یکی از مهم ترین راه های رسیدن به المپیک را به همین سرعت و به همان اندازه از دست داده است. ممکن، ساده و به دلایل غیر ورزشی به مسیرهای سخت تر و صخره ای بسنده کنید.

رتبه تکواندوکارانی که برای بازی های المپیک شرکت می کنند همیشه به عملکرد آنها در گرندپری، مسابقات جهانی، مسابقات قاره ای و انتخابی ویژه المپیک بستگی دارد که نشان می دهد هر چه جلوتر می رویم بازده امتیازات کاهش می یابد و در واقع جاده شرکت در پاریس دشوار است، حتی دشوارتر خواهد بود.

در نتیجه با عدم صدور روادید انگلستان، یکی از مهم ترین مسیرهای المپیک برای دختران و پسران تکواندوی ایران ممنوع شد. مهمترین تورنمنت سال 2022 در حالی از دست رفت که برای تکواندوی ایران در آستانه المپیک 2020 توکیو همین اتفاق افتاد و میرهاشم حسینی به سختی به دهکده المپیک تابستانی رسید.

همین موضوع باعث شد روی شیاپچانگ توکیو بسیار متفاوت از خود واقعی خود باشد و روحیه جنگندگی خود را چندان نشان ندهد. رد روادید و اجازه ندادن ورزشکاران ایرانی به مسابقات مهم و سرنوشت ساز، هم اکنون به رویه ای تبدیل شده است که هرگز پاسخ مناسبی از سوی مسئولان کشورمان نداشته است.

اگرچه این روزها تکواندوی ایران در حال ریزش است و رئیس فدراسیون مدعی است که 2 تیم آماده شده است، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که نتایج تیم های اعزامی به بازی های همبستگی کشورهای اسلامی 2021 بد نبود. و ورزشکاران ایرانی نشان دادند که در حال حاضر هستند و در راه رسیدن به روزهای بهتر هستند.

البته حضور در رویدادهای مهمی مانند جایزه بزرگ و قهرمانی جهان به تجربه تکواندوکاران ایران می افزاید و رتبه آنها را ارتقا می دهد اما حالا این فرصت مهم از دست رفته است. بدتر از آن، با غیبت ایرانی ها در منچستر، رده بندی و نتایج رقبای مستقیم آنها بهبود چشمگیری خواهد داشت.

از این رو تکواندوی رو به رشد و آینده دار کشورمان از دو جهت متضرر شد و جالبتر اینکه هیچکس مسئول این اتفاق نیست. مطمئناً فدراسیون با مسائل ویزا و مشکلات خروج از کشور قهرمانان تمام تلاش خود را کرد، اما تصمیمات نهایی در جایی بالاتر از فدراسیون ها گرفته می شود.

در حالی که تکواندوکاران ایران یک ماه پیش برای تکمیل امور ویزا راهی ترکیه شدند و از آن زمان در اردو حضور داشتند، اکنون در بن بست به سر می برند. نکته اینجاست که طبق ادعای سای، فدراسیون جهانی برای اتباع ایرانی نیز اصرار دارد و این بدان معناست که انگلیسی ها در این موارد مشمول دستورات فدراسیون جهانی نیستند.

ضعف استثنایی دستگاه ورزش و سیاست خارجی کشورمان در دیپلماسی ورزشی و سیاست میانجی بی شک مهم ترین دلیل بروز چنین بحران هایی است که دود آن تنها به چشم ورزشکارانی می رود که قصد پاسداری از پرچم و هویت را دارند. ایران در عرصه های بین المللی بدیهی است که اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید