سهم صادرات ایران به ونزوئلا 0.2 درصد!/ سخنرانی رئیس جمهور آمریکای لاتین چیست؟

سهم صادرات ایران به ونزوئلا  0.2 درصد!/ سخنرانی رئیس جمهور آمریکای لاتین چیست؟

بررسی آمارهای مختلف نشان می دهد که سهم صادرات ایران به ونزوئلا از کل صادرات غیرنفتی در سال گذشته 0.2 درصد بوده در حالی که سهم نیکاراگوئه و کوبا صفر بوده است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم پس از سفر پنج روزه به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا دیروز وارد تهران شد. اما پاسخ یک رئیس جمهور آمریکای لاتین چیست؟

روح لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه سمت و سخنگوی سابق گمرک اخیرا در گفت و گو با ایسنا، از رشد 416 درصدی صادرات غیرنفتی ایران به ونزوئلا در سال گذشته خبر داد. به طور کلی در سال 1401 بیش از 49 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش 118 میلیون و 101 هزار و 832 دلار به ونزوئلا صادر شد اما در این مدت هیچ صادراتی به کوبا و نیکاراگوئه صورت نگرفت.

ایران چه کالاهایی به ونزوئلا صادر می کند؟

عمده صادرات غیرنفتی ایران به ونزوئلا، خودرو، قطعات یدکی و بدن، محصولات ماهی، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی، روغن موتور، مواد شیمیایی، دارو و واکسن، کود، مواد شوینده، پوشاک، صنایع دستی، کاشی و سرامیک است. لوله‌ها و پروفیل‌ها، شیرآلات، ماشین‌های ریخته‌گری، تراکتور، تانکر، سرنگ و تجهیزات الکترونیکی و واردات سال گذشته از این کشور به ایران قطعات و قطعات هواپیماهای هوایی و تجهیزات الکترونیکی بوده است.

واردات ایران از ونزوئلا در سال 1401 حدود هشت تن به ارزش 816 هزار دلار و از کوبا حدود 188 تن به ارزش 11 میلیون و 858 هزار دلار بوده است، اما در 10 سال گذشته هیچ کالایی مستقیماً از نیکاراگوئه به ایران وارد نشده است.

بر اساس آمار گمرک، کل صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته بالغ بر 53 میلیارد و 166 میلیون دلار بوده است. بنابراین سهم صادرات ایران به ونزوئلا از کل صادرات غیرنفتی سال گذشته تنها 0.2 درصد بوده و همانطور که گفته شد سهم دو کشور دیگر صفر بوده است.

همچنین با توجه به اینکه طبق آمار گمرک، 59 میلیارد و 655 میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است، سهم واردات از ونزوئلا 0.001 درصد، از کوبا – نزدیک به 0.02 درصد و از نیکاراگوئه صفر است.

شرایط تجارت با ونزوئلا

فاطمه مقیمی، فعال اقتصادی و کارشناس صنعت حمل و نقل با اشاره به فاصله زیاد و سهم اندک کشورهای آمریکای لاتین از آمار کل تجارت ایران، به تجارت نیوز گفت: ایجاد شرایط مناسب در حوزه تجارت با این کشورها منوط به پیشرفت با شرایط خاص است. برنامه ها ، بازار مصرف در این کشورها یکسان نیست و ممکن است امکانات اقتصادی مشابهی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در کنار تجارت باید به اندازه و سهم بازار، شناخت مشتری و فرصت های ارتباط سیاسی نیز توجه شود، تصریح کرد: با توجه به فاصله ایران با آمریکای لاتین، قرار است چه کالاها یا خدماتی در این کشور صادر شود. همچنین باید بررسی شود که آیا کالاها و خدمات مشابه محصولات ایرانی از کشور نزدیک به آمریکای لاتین صادر می شود یا خیر و کیفیت و قیمت آنها نیز با محصولات ایرانی مقایسه شود.

به گفته عضو سابق هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، بازار صادراتی بازار رقابتی است و اگر بتوانیم آن را ببریم موفق خواهیم شد. به طور کلی اندازه و حجم بازار و رقبای آن بازار و تصمیم گیری برای ورود به آن کشورها با مطالعه این موضوعات مهم است.

وی در پاسخ به ارزیابی خود از سفر رئیس جمهور به کشورهای آمریکای لاتین گفت: همه این روابط احتمالاتی است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

دیدگاهتان را بنویسید