سه نکته که باید در مورد خرید ارز مسافرتی بدانید

سه نکته که باید در مورد خرید ارز مسافرتی بدانید

روز جدید : خرید ارز مسافرتی از صرافی ها نسبت به بازار آزاد اکنون دو میلیون کمتر برای متقاضیان هزینه دارد. این رقم قبل از ابلاغ قانون جدید بیش از هشت میلیون بود

قانون جدید ارز مسافرتی سقف فروش را به یک چهارم کاهش داد و سود حاصل از خرید آن هم اکنون حدود دو میلیون تومان است. در حالی که پیش از این خرید ارز مسافرتی می توانست 8.5 میلیون تومان کمتر از بازار آزاد برای متقاضیان هزینه داشته باشد. بر اساس اعلام اتحادیه صرافان کشور، سقف فروش ارز گردشگری از دو هزار یورو به 500 یورو افزایش یافت. البته قانون جدید ارز مسافرتی فقط برای میزان سقف فروش اعمال می شود و برای دریافت یورو یا دلار دولتی همچنان باید مدارک مورد نیاز صرافی ها را ارائه دهید. فراموش نکنیم که سقف ارز مسافرتی برای کسانی است که از طریق هوایی و با ویزا به خارج از کشور می روند، در غیر این صورت کسانی که بدون ویزا از طریق زمینی، قطار یا دریا از کشور خارج می شوند، 300 یورو یا معادل ارز خود دریافت خواهند کرد.

شماره یک – قیمت جدید ارز توریستی

شرایط جدید ارز گردشگری سود حاصل از خرید آن را حدود شش میلیون تومان کاهش داد. سود حاصل از خرید ارز مسافرتی هم اکنون دو میلیون و 100 هزار تومان است و تا قبل از اعلام شرایط جدید ارز مسافرتی این مبلغ تقریباً هشت میلیون و 500 هزار تومان بود. پیش از این هر مسافر ایرانی که با شرایط و مدارک لازم به صرافی ها مراجعه می کرد تا 2000 یورو می توانست خرید کند اما با اعلام شرایط جدید ارز مسافرتی، اکنون سقف فروش به 500 یورو کاهش یافته است. به این ترتیب خرید 500 یورویی از صرافی ها به عنوان ارز مسافرتی که اکنون معادل تقریبا 512 دلار است، حدود 14 میلیون و 230 هزار تومان هزینه دارد. چرا که قیمت دلار امروز در بورس ملی ۲۷۸۰۰ تومان بود. خرید همین مقدار دلار از بازار آزاد 16 میلیون و 330 هزار تومان هزینه دارد، به این ترتیب سود خرید سقف ارزی سفر از صرافی ها 2 میلیون و 100 هزار تومان نسبت به بازار آزاد است. پیش از این که سقف فروش دو هزار یورو – دو هزار و 47 دلار بود، سود حاصل از خرید ارز مسافرتی حدود هشت میلیون و 500 هزار تومان محاسبه می شد.

شماره دو – کاهش سهمیه ارز مسافرتی

کمک هزینه ارز برای سفر حداکثر 500 یورو است. جمله ای که مشخص می کند ممکن است سهمیه ارز مسافرتی کمتر باشد. سهمیه ارزی سفر 500 یورو -512 دلار – برای کسانی که قصد سفر با هواپیما و ویزا دارند، در غیر این صورت این رقم برای کشورهای بدون ویزا یا سفرهای زمینی، ریلی و دریایی حداکثر 300 یورو اعلام می شود. خرید همین 300 یورو در صرافی ملی در حال حاضر 8340 هزار تومان است و این مقدار دلار در بازار آزاد 9570 هزار تومان فروخته می شود. یعنی خرید 300 یورو – معادل 307 دلار – ارز مسافرتی از صرافی، تقریباً یک میلیون و 230 هزار تومان نسبت به بازار آزاد ارزان‌تر است.

شماره سه – شرایط دریافت ارز گردشگری

قانون جدید ارز گردشگری تنها مربوط به کاهش سقف فروش آن است و برای دریافت دلار دولتی باید مدارک مورد نیاز صرافی ها تهیه شود. سقف فروش ارز توریستی از 2000 یورو به 500 یورو کاهش یافته است و افرادی که قصد خرید ارز گردشگری را دارند باید حداقل 10 سند مختلف را در صرافی ها برای دریافت ارز توریستی ارائه دهند. مهمترین سند بلیط است. علاوه بر این، ویزا و پاسپورت باید ارائه شود. علاوه بر این سه نسخه و اصل کارت ملی، فرم درخواست ارز مسافرتی، واریز مبلغ معادل یورو به اضافه کارمزد در بانک، ارائه رسید پرداخت عوارض خروج از کشور، موبایل شماره نام متقاضی و 10 – کد پستی عددی و همراه داشتن کارت بانکی و سایر مدارک مورد نیاز جهت اخذ ارز مسافرتی.

دیدگاهتان را بنویسید