سوال مهم نماینده مجلس 15 میلیارد یورو مازاد درآمدهای ارزی دولت چه شد؟!

سوال مهم نماینده مجلس  15 میلیارد یورو مازاد درآمدهای ارزی دولت چه شد؟!

احمد علیرضابیگی گفت: دولت در تیرماه 1402 با ارسال دو فوریت از مجلس خواست تا به جای زیرساخت ها، فروش نفت، گاز، میعانات گازی، میعانات گازی و غیره را از محل مازاد درآمد 15 میلیارد یورویی به جای زیرساخت ها اجازه دهد تا معوقات پرداخت شود. کارمندان دولت برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و غیره. به خرج دادن تکلیف صرف 15 میلیارد یورو مازاد درآمد ارزی در دولت مشخص نیست.

مهدی بیک اولی- «تکلیف صرف ۱۵ میلیارد یورو مازاد درآمد ارزی در دولت مشخص نیست.» اینها جملاتی است که احمدعلی رضابیقی نماینده مردم تبریز با اشاره به آنها ابهام بزرگی را برملا می کند. در زمینه مازاد درآمدهای ارزی دولت.

به گزارش اعتماد علیرضابیگی، وی لایحه یک فوریت دولت در 31 تیر 1402 را قرائت کرد که در آن دولت از مجلس خواست تا مجوز استفاده از 15 میلیارد یورو مازاد درآمد ارزی حاصل از فروش نفت، میعانات، گاز و … را صادر کند. این سوال مطرح می شود که پس از پاسخ منفی مجلس به درخواست دولت، هیچگاه مشخص نشد که این 15 میلیارد یورو مازاد درآمد چه شد؟ با طرح این سوال که برخی نگرانی ها مبنی بر استفاده از این ارزها برای توزیع واردات و اقلام غیر ضروری به داخل کشور توسط شرکت ها و کارتل های خاص وجود دارد؟ وی خواستار شفاف سازی در این خصوص از سوی دولت است اما موضوع زمانی جالبتر می شود که این نماینده مجلس به جلسه اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با نمایندگان مردم اشاره می کند. جلسه ای که داود منظور در آن از کسری 300 تا 400 هزار میلیارد تومانی سال 1402 خبر داد و از تحقق حدود 60 درصد درآمد صحبت کرد. چطور ممکن است دولتی که خواست 15 میلیارد یورو هزینه کند، مازاد درآمد داشته باشد، با کسری 400 هزار میلیارد تومانی مواجه شود؟

این روزها ماجرای فساد 3.37 میلیارد دلاری تیگیت ابعاد و زوایای گسترده ای به خود گرفته است. به هر حال بخش مهمی از نظام تصمیم گیری کلان کشور به مجلس و ساختار قانونگذاری بازمی گردد. نظر شما در مورد این پلتفرم های فاسد چیست؟

در فسادی که به بهانه واردات چای انجام می شود، تردیدی در نقش دولت وجود ندارد. این نوع فساد بدون شبکه و زنجیره افراد مفسد (در دولت، وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت، گمرک، سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و …) ایجاد نمی شود. اما دلیل واقعی پیدایش این نوع فساد چیست و چرا این زنجیره فساد کامل نیست؟ باید توجه شود. واقعیت این است که مسئولان دست به ثروت مردم می زنند و می گویند ای مردم می خواهیم به شما شکر ارزان، ماشین ارزان، گوشت ارزان، روغن ارزان و… بدهیم. سپس این ثروت را در اختیار برخی افراد و شرکت ها قرار می دهند تا اقلام اساسی و کالاهای ضروری را وارد کنند. اما در عمل چنین وضعیتی به نفع مردم نیست. این افراد و جریان ها می روند و گمانه زنی می کنند و در نهایت هیچ اتفاقی برای ملت نمی افتد. تورم در بالاترین حد خود قرار دارد، قیمت گوشت، مرغ، ماشین، شکر و غیره. به طور مداوم در حال رشد هستند و شاخص ها در حال کاهش هستند. به نظر من همان ثروت و پولی که به این تاجران و رانت خواران داده می شود، اگر در اختیار مردم قرار می گرفت و اجازه مدیریت آنها را می دادند، وضعیت خیلی بهتر می شد. اقتصاد جلوی آنها را نمی گیرد و نمی دانند با دارایی های خود چه کنند و آن دارایی ها در اختیار برخی افراد آسان گیر قرار می گیرد!

ریشه این فسادها در کدام بخش هاست؟ آیا نظام حقوقی کشور مشکلی دارد؟

اگر همه این تخلفات و فسادها بررسی شود، محصول یک دولت، دو دولت یا سه دولت نیست. این ثروت باید به مردم بازگردانده شود. مثال واضحی می زنم که همه مردم و خبرگزاری ها می دانند تا روشن شود. چند سالی بود که ثروت افراد یک شرکت … در تبریز بود که آمدند و این ظرفیت قابل توجه اقتصادی و تولیدی را به فردی به نام … ما همشهری خود را می شناختیم و می دانستیم ارتباطی وجود ندارد. بین این شخص و این شرکت بزرگ به این آقا 500 میلیون دلار ارز داده بودند که کاغذ وارد کند به قول این آقا چون نمی توانست کاغذ وارد کند آن ارز را در بازار عوض کرد و از سود آن مبلغ این شرکت بزرگ را خرید!!! در سایر موارد فساد، همه می دانند که اختلاس توسط یک نفر انجام نمی شود، بلکه توسط یک شبکه سازمان یافته انجام می شود، اما در زمان حسابرسی باید افرادی که از این نوع اختلاس ها مطلع بودند، کشته و زندانی شوند. این در حالی است که از یک سو 500 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده و از سوی دیگر زنجیره فساد به قوت خود باقی است و منتظر فرصتی جدید برای خروج ارز و غارت ثروت مردم است.

بله، امروز هم مدیر عامل شرکت واردکننده چای، محرک این گروه ها و تحرکات پشت سر هم است که باید دستگیر، زندانی و پاسخگو باشند. اگر دولت آقای رئیسی مدعی کشف این فساد و برکناری وزیر جهاد کشاورزی از دولت سیزدهم است، جزئیات تخلفات را هم اعلام کنند. علاوه بر این، این زنجیره فساد است که باید افشا شود، معرفی و مجازات شود. تا شکل فساد اصلاح نشود، شیاد x می رود، y می آید. Y می رود، z می آید و…

شکل مبارزه با فساد که شما از آن صحبت می کنید چیست؟

شاکله یعنی مهندسی تبریز و کشاورزی و صنعت مغان و ارزهای وارداتی چای و برنج و … به جای اینکه در اختیار سودجویان قرار گیرد در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم بتوانند ثروت خود را مدیریت کنند. . منظور از این نظر دادن پول به مردم نیست، به معنای فراهم کردن فضا برای رشد و توسعه بخش خصوصی واقعی است. اما شما و مخاطبان می دانید که این اتفاق نمی افتد و ثروت مردم به مردم باز نمی گردد. این اصلاحات نیازمند قدرت سیاسی و اراده حاکمیتی است. مردم باید از قدرت سیاسی برای حفاظت و مدیریت ظرفیت خود برخوردار باشند. زمانی که زمینه تحقق اراده سیاسی مردم فراهم شود، مشارکت در عرصه های مختلف از جمله انتخابات بیشتر می شود. افزایش مشارکت در انتخابات همچنین مشارکت در حوزه های اقتصادی، تولیدی و تجاری را افزایش می دهد.

اغلب تخلفات عمده در دوره هایی اتفاق می افتد که فضای اجرایی و قانونگذاری به گونه ای است که مفسدان ابتکار عمل بیشتری دارند. به عنوان مثال در دولت های نهم و دهم فروش نفت به اشخاص حقیقی و حقوقی داده شد. یا ارزهای هنگفتی به برخی شرکت های خاص اختصاص می یابد. اخیراً در برنامه 7 و بودجه 1403 تصمیماتی گرفته شد که افراد حقیقی و غیردولتی نفت بفروشند و … فکر نمی کنید این نوع تصمیم گیری ها منجر به گسترش فساد شود؟

شما را به 31 تیر 1402 ارجاع می دهم. در آن تاریخ دولت لایحه اضطراری به بهارستان فرستاد و در آن اعلام کرد که به دلیل مازاد درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات، رقمی معادل 15 میلیارد یورو به دست خواهد آورد. ، گاز و غیره مجلس باید به دولت اجازه دهد 15 میلیارد یورو از این درآمد نفتی را صرف زیرساخت ها، تامین معوقات کارکنان دولت، حمایت از صندوق های بازنشستگی، پرداخت مطالبات پیمانکاران و غیره کند. ما در مورد 15 میلیارد یورو صحبت می کنیم. آیا شما اعتقاد دارید

واکنش مجلس به این درخواست چه بود؟

ما در مجلس گفتیم با 15 میلیارد یورو نمی توان برای 3 خط مجوز گرفت و هیچکس نمی داند با این پول چه می شود. مجلس با دو طرح مخالفت کرد و این موضوع منتفی شد. در آنجا دوباره دولت تلاش کرد تا دارایی های مردم را تصاحب کند و از آنها برای چیزهایی استفاده کند که هیچ کس از آن خبر نداشت. این خبر را داشته باشید؛ روز سه شنبه به دیدار آقای داوود منظور رفتیم، ایشان اعلام کردند که در شرایط فعلی حدود 300 تا 400 سجاف کسری بودجه خواهیم داشت چرا که منابع مورد نظر دولت در بودجه 1402 محقق نشده است. بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، تنها 62 درصد از درآمدهای پیش بینی شده در بودجه 1402 محقق شد، سوال اینجاست که تکلیف این 15 میلیارد یورو چه شد؟ مگر 15 میلیارد یورو نبود و دولت دو لایحه فوریت را بیهوده به مجلس فرستاد؟ معنی ندارد. یا اتفاقات دیگری رخ داده، شکست خورده یا هدر رفته است؟ پاسخ این سوال هر چه باشد، امروز کشور با حداقل 400 هزار میلیارد تومان کسری مواجه است. این کسری بودجه باعث افزایش تورم و گسترش فقر می شود.

در حالی که پیش از این در ماجرای بابک زنجانی، اقتصاد ایران متحمل زیان های زیادی به دلیل واگذاری فروش نفت به کشورهای دیگر شد. مجدداً دولت در تبصره 1 بودجه سال جاری (و بودجه 1403) چارچوبی را تعیین کرده است که به موجب آن «تا سقف سه میلیارد یورو» و «حداکثر یک میلیارد و 500 میلیون یورو» اجازه فروش نفت به افراد خاص داده خواهد شد. و فعالیت ها..

درست در برنامه هفتم و بودجه سال آینده پیش بینی شده است که دولت قدرت فروش نفت به نرخ یک میلیون و 350 هزار بشکه در روز را داشته باشد، اما از این 350 هزار بشکه که در زیر می گوییم نپرسید! چون جای دیگری خرج خواهند شد! مگر می شود کشور دو بودجه داشته باشد؟

بنابراین، برخی از فسادهایی که رخ داده است ناشی از یک سیستم تصمیم گیری معیوب است. درست است، واقعی؟

علاوه بر این، هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد. پولی دزدیده می شود که توسط مالک کنترل نمی شود. عموماً افراد متدین و نیکوکار وقتی با بدنی که مرتکب جنایت و اختلاس و فساد و دزدی می شود مواجه می شوند دچار انحراف می شوند. چرا باید اجازه دهیم اموال این کشور و این مردم در معرض سوء استفاده و دزدی قرار گیرد؟ چگونه می توان از این سرمایه های ملی و عمومی محافظت کرد؟ این با برگرداندن ثروت مردم به مردم است. اقتصاد کشور باید واقعی شود. در پرونده فولاد مبارکه نیز برخی از نمایندگان رسما فساد 92 هزار میلیارد تومانی را اعلام کردند.

اما ابعاد پنهان موضوع هرگز روشن نشد؟

گفتند نیمی از این 92 هزار میلیارد تومان بر اساس درخواست دولت، فولاد مبارکه مجبور شد محصولات خود را با قیمت کمتری در اختیار کارخانه های خودروسازی قرار دهد تا خودروها با قیمت بهتری در اختیار مردم قرار گیرد. همین بحث در مورد روغن، شکر، مرغ، چای، آرد و غیره وجود دارد. اما نه تنها خودرو با قیمت ارزان تری به دست مصرف کننده واقعی نرسیده است، بلکه این شرکت خودروسازی به دلیل تقاضای خود، فولاد ارزان قیمت را با قیمت واقعی و گران در اختیار قطعه سازان قرار داده است. از مسئولان دولتی می خواهم مردم این شکر ارزان، ماشین ارزان و روغن ارزان را که باید ببینند نمی خواهند. همان 4 میلیارد دلار پول الکترونیک در اختیار مردم بود.

وقتی می گویید به مردم بدهید، عده ای فکر می کنند منظور شما از پول انداختن و پرداخت یارانه نقدی به همه مردم ایران است. منظور از پرداخت پول به مردم چیست؟

قرار نیست در جیب مردم گذاشته شود. این روزها کمر مردم زیر بار هزینه های مسکن و بهداشت خم شده است. از این دارایی ها می توان برای تامین مسکن و پوشش هزینه های مراقبت های بهداشتی مردم استفاده کرد. در یک شهر دورافتاده اگر به خانواده ای ۷۵ مترمربع سقف داده شود، حداقل ماهیانه ۱۰ میلیون تومان به خانواده ها تعلق می گیرد. این پول برای شهرستان هاست، در تهران این ارقام خیلی بیشتر است. دولت باید به تعهدات قانونی خود عمل کند. در قانون اساسی 5 وظیفه اصلی از جمله امنیت، آموزش، اشتغال، بهداشت و مسکن به دولت محول شده است. دولت به هیچ یک از این 5 تعهد عمل نکرده است. امروز دولت قانون بازنشستگی را تغییر داد تا فرد بتواند به جای 30 سال 35 سال خدمت کند. وقتی دلیل این تصمیم را از دولت می پرسند، می گویند منبع نداریم! اما تنها در یک قلم بیش از 3 میلیارد دلار از دارایی های دولت در واردات چای به سرقت رفت! طبیعی است که مردم به این تناقضات و اشتباهات واکنش نشان دهند و عملکرد دولت را زیر سوال ببرند.