خاندوزی سیاست ارزی دولت را زیر سوال برد/ چه کسی تصمیم برای تثبیت نرخ ارز را اعلام کرد؟

خاندوزی سیاست ارزی دولت را زیر سوال برد/ چه کسی تصمیم برای تثبیت نرخ ارز را اعلام کرد؟

وزیر اقتصاد و دارایی سیاست جدید ابلاغی رئیس جدید بانک مرکزی را زیر سوال برد و اعطای ارز 28 هزار و 500 تومانی برای واردات کالا را زیر سوال برد.

زهرا علی اکبری تنها رئیس بانک مرکزی نبود که نرخ ارز تعیین شده برای واردات توسط سامانه نیما را 28 هزار و 500 تومان اعلام کرد. معاون اول رئیس جمهور نیز در سخنانی مهر تایید خود را داد و در آنجا اعلام کرد که معاون اول رئیس جمهور گفته است: تصمیم داریم نرخ ارز کالاهای اساسی را دو سال ثابت نگه داریم تا با فشارهای جدی قیمتی مواجه نشویم.

وی در 20 دی ماه این سیاست را سیاستی صحیح و مناسب بر اساس حساسیت ویژه رئیس جمهور نسبت به معیشت مردم توصیف کرد، اما اکنون وزیر اقتصاد و دارایی در جایگاه یکی از سیاستگذاران اقتصادی زیر سوال رفته است. این سیاست و در آخرین گفتگوی خود با صدا وسیما توضیح داد که اصل این تثبیت با ابهام مواجه است.

نکته اینجاست که بسیاری از کارشناسان سیاست تثبیت نرخ ارز در مرز 28 هزار و 500 تومان را سیاستی ناکافی و غیرقابل اجرا می دانند، اما مشکل این است که اعلام سیاست از سوی مسئولان و نقض آن از سوی مرجعی دیگر. نشان دهنده نوعی سردرگمی در اقتصاد ایران است.

خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی که سخنگوی دولت نیز هست، اعلام کرد: سیاست ستاد اقتصادی دولت در حوزه ارزی که پیش از این از سوی آقای رئیس و سایر اعضا اعلام شد، ایجاد ثبات در بازار گل رز البته این عبارت گاه با سوء تفاهم و تفسیر نادرست مواجه شده است و برخی معتقدند قصد دولت تثبیت نرخ ارز در یک نرخ مشخص است در حالی که آنچه به عنوان مصوبه وجود دارد و رئیس جمهور و معاون اول با آن موافق هستند ثبات است. زیر سامانه نیما است و باید بتوانیم بیشتر واردات کشور را در سامانه نیما و با نرخ ارز نیما که می تواند کمتر یا بالاتر از 28500 تومان باشد، انجام دهیم.
این نرخ بسته به نوسانات اقتصادی کمی بیشتر یا کمتر حول همان رقم خواهد بود.
این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با صدا و سیما به صراحت گفته است که در بازار نیما قطعاً نرخ نیما را برای واردات کالاهای اساسی، ماشین آلات و تجهیزات و… روی 28 هزار و 500 تومان تثبیت می کنیم.

اسنیچ یا زن خانه دار؟ فرمانده اقتصادی کیست؟

افشاگر، معاون اول رئیس جمهور، گمان می رود فرمانده اقتصادی دولت سیزدهم باشد. او 9 مرداد سال گذشته به عنوان هماهنگ کننده تیم اقتصادی دولت برای جلوگیری از شایعات احتمالی در دولت منصوب شد.

پس از حاشیه سازی محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور این نقش برای محبر اهمیت بیشتری پیدا کرد و حضور وی در نشست سران سه قوه نیز نشان داد که مدیریت اقتصادی دولت رئیس جمهور در دستان محبر است.
نشست سران کشورها در روز شنبه هفته گذشته فوق العاده بود. چرا که جدای از سه رکن ثابت این جلسات، محمد محبر نیز در این جمع حضور داشت و همین موضوع باعث گمانه زنی های زیادی شد.
برخی از نمایندگان مجلس دلیل این حضور را تسریع در اجرای تصمیمات اقتصادی می دانستند به طوری که محمدرضا رضایکوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس از اجرای تصمیمات سران سه قوه توسط معاون اول رئیس جمهور خبر داد. وی به جهان درباره اقتصاد گفت: تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس سران، قدرت گرفته شده است، دولت باید آن را اجرا کند. قوه مقننه قوه مقننه است و قوه قضائیه ستون فقرات است اما قوه مجریه و خط اول قوه مجریه است. همیشه مرسوم بوده که حوزه اجرا و هماهنگی بین وزرا بر عهده معاون اول رئیس جمهور بوده است.
با این حال، خاندوزی که استیضاح وی به گوش برخی از نمایندگان شورای اسلامی می رسد، سخنانی را بیان کرد که با سیاست اعلامی دولت مغایرت دارد.

ریکاوری تیم اقتصادی ادامه دارد؟

تیم اقتصادی کابینه امسال دستخوش تغییراتی شده است. از استعفای خجت الله عبدالملکی و حضور وی به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تا استعفای رستم قاسمی قبل از فوت و حضور مهرداد بذرپاش در سمت وزیر راه و شهرسازی تا برکناری رئیس سازمان بانک مرکزی و انتصاب فرزین به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی، همه اینها در تیم اقتصادی هیئت دولت رخ داد. اکنون زمزمه های استیضاح مجدد وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر اقتصاد و دارایی به گوش می رسد و به نظر می رسد تداوم بحران اقتصادی به ادامه بازسازی تیم اقتصادی کابینه منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید