سورپرایز ویژه گالنویی در جام ملت های آسیا

سورپرایز ویژه گالنویی در جام ملت های آسیا

سردار آزمون که بعداً به دلیل بندهای قراردادش با باشگاه رم به تیم ملی فوتبال ایران پیوست، در بازی اول تنها یک نیمه به میدان رفت و در بازی دوم از ترس تشدید مصدومیت و البته مصدومیت روی نیمکت نشست. قضاوت کادر فنی به این ترتیب، او فرصت زیادی برای درخشش پیدا نکرد. با این حال حضور نیمه اول او در دیدار با فلسطین نیز نشان از مهارت بالای او در گلزنی داشت و یکی از گل های تیم ملی را به ثمر رساند. مهدی طارمی با وجود اینکه از ابتدا در تمامی بازی ها همراه تیم ملی بوده اما در دو بازی اول گل نزده است به طوری که خیلی ها می گویند او یک کسادی کوتاه مدت است.

با وجود چنین اتفاقاتی، زوج خط حمله تیم ملی در سومین بازی مرحله گروهی مقابل امارات مهارت های اصیلی را به نمایش گذاشتند و نشان دادند که آسیایی ها بی دلیل سردار و مهدی طارمی را ستاره های جهان نمی بینند. سردار هر دو گل مهدی طارمی را رقم زد و طارمی دروازه امارات را به زیباترین شکل ممکن باز کرد. درخشش سردار و طارمی از قبل قابل پیش بینی و قابل پیش بینی بود، اما در این میان چیزی که باعث شد از او به عنوان یک شگفتی در تیم ملی یاد شود، درخشش مهدی دیگری به نام قائدی بود. مهدی کایدی به معنای واقعی سورپرایز امیر گالنووی برای جام ملت های آسیاست. نه اینکه بازیکن ناشناخته ای باشد اما با توجه به دوری اش از تیم ملی و اردو، کمتر کسی فکر می کند که این بازیکن کوچک بوشهری می تواند تاثیر مهمی در پیشرفت تیم ملی ایران در این جام ملت ها داشته باشد.

کایدی که اکنون 25 سال سن دارد کم کم به بازیکنی باتجربه تبدیل می شود اما شانس چندانی برای حضور در تیم ملی نداشت. در دوران دراگان اسکوچیچ یکی دو بار به تیم ملی دعوت شد و بازی کرد اما به عنوان بازیکن اصلی دیده نشد. کارلوس کی روش که پیش از این نشان داده بازیکنان فیزیکی را ترجیح می دهد، فرصت حضور در جام جهانی را به کایدی نداد. امیر گلنوی اما با ظاهری متفاوت به سمت مهدی کایدی رفت. این بازیکن اگرچه در اردوهای اخیر تیم ملی فرصت دعوت به تیم ملی را پیدا نکرد اما به یکباره در لیست نهایی تیم ملی برای جام ملت ها قرار گرفت تا مشخص شود کلانوی نظاره گر عملکرد این دومی است. بازیکن از دور

سورپرایز ویژه گالنویی در جام ملت های آسیا

قیدی که به دلیل قراردادی که با باشگاه های اماراتی داشت، در لیگ ایران رفت و برگشت و سپس به امارات بازگشت، فصل گذشته در باشگاه الاتحاد زیر نظر فرهاد مجیدی کار کرد و اتفاقاً از روزهای بدی که داشت بیرون آمد. در این کشور. شاید درخشش او در 16 بازی برای کولبا، زدن 7 گل و دادن یک پاس گل بود که باعث شد امیر گالنووی کایدی را در لیست قرار دهد. امیر که پیش از این به بال های تکنیکی و سریع علاقه داشت، بازیکن محبوبی به نام محمد محبی که اتفاقا بوچهری هم هست را در ترکیب خود قرار داد اما این بار در اقدامی غافلگیرکننده حتی برای ایرانی ها، محبی از خط شروع خارج شد. مهدی کایدی جایگزین او می شود.

کایدی در دو بازی دوستانه اخیر ایران مقابل بورکینافاسو و اندونزی خوش درخشید. مخصوصاً مقابل اندونزی که خودش موفق شد دو گل بزند. اگرچه او در آن بازی های دوستانه آمار درخشانی داشت، اما کمتر کسی فکر می کرد که او فرصتی برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی داشته باشد. با شروع بازی های رسمی ایران، معادلات به هم ریخت. مهدی کایدی متخصصان داخلی را غافلگیر کرد و از طرفی نشان داد بزرگترین شگفتی ترکیب تیم کلانوی بوده است. او در بازی با فلسطین یک گل زد و در یک گل دیگر تاثیرگذار بود. اوج درخشش او در دیدار مقابل هنگ کنگ بود که با آموزش اصول آغوشی موفق شد تک گل سه امتیازی ایران مقابل هنگ کنگ را به ثمر برساند.

مهدی که می درخشید، هیچکس به افت موقت علیرضا جهانبخش یا نبود علی کولی زاده در ترکیب اصلی فکر نمی کرد. این بازیکن 25 ساله بوچهری حتی مانند علی دایی در هر سه بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برای ایران شانس گلزنی داشت اما در دیدار مقابل امارات موفق به گلزنی نشد تا مرحله گروهی را با همان دو گل به پایان برساند. نگاه ها در این تیم ملی به خصوص بعد از بازی با امارات بار دیگر به مهدی طارمی و سردار آزمون دوخته شده است، مشخص است که نمی توان از عملکرد خوب کایدی چشم پوشی کرد. او در دوران قلانوی کمی تغییر کرده و حالا از بازیکنی که پیش از این لبه هایش بر متن حاکم بود فاصله گرفته است. او در همان مرحله گروهی و در همین جام ملت ها دستمزدش را گرفت چرا که حالا یکی دیگر از مهاجمان موثر روزهای اخیر تیم ملی در کنار مهدی طارمی ستاره تیم ملی ایران است.

این مشکل را می توان با بررسی آمارهای ثبت شده اخیر به طور کامل احساس کرد. طارمی دو گل و مهدی کایدی دو گل به ثمر رساندند. در بین ایرانی ها طارمی با هفت شوت به سمت دروازه حریف بهترین عملکرد را داشت که دو شوت آن را به گل تبدیل کرد. شایان ذکر است که در این رده بندی مهدی کایدی با شش شوت به سمت دروازه تنها پس از مهدی طارمی در رده دوم قرار دارد اما نسبت شوت به گل او کمی بهتر از مهدی طارمی است. در ضمن دقت شوت مهدی قیدی بهتر از مهدی طارمی است. او از شش شوت به سمت دروازه، چهار ضربه را زد و 50 درصد آنها را به گل تبدیل کرد. طارمی اما سه ضربه در چارچوب دارد.

مشخص است که مهدی کایدی و دیگر بازیکنان تیم ملی برای رسیدن به نفوذ مهدی طارمی در تیم ملی کار بسیار سختی دارند اما از طرفی جهش ناگهانی این مهاجم 25 ساله و ایجاد فرصت قلانه ای که به او داد این باور را ممکن کرد.مهدی قیدی نه تنها یکی از ستاره های ایران در این جام است، بلکه می توان او را بزرگترین شگفتی آسیا دانست.