سکوت خواص عامل دیگری بود که جرقه اغتشاشات 88 را زد


ساعت: 14:56
تاریخ ارسال: 1301/10/09
کد خبر: 1920783

نعمت الله همش گفت: عامل دیگری که باعث اغتشاشات سال 88 شد سکوت آحاد جامعه بود که برای روشنگری مردم به موقع حاضر نشدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نعمت الله همش آیا از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر به مناسبت 18 دی در گفتگو با خبرنگار آنالی نیوز ممنون که پرداخت کردید


با تشکر: به نظر شما چه عواملی منجر به فتنه 88 شد؟

به نظر من یکی از عواملی که باعث ناآرامی های 88 شد، نقش کشورهای سرمایه داری از جمله آمریکا و اسرائیل در براندازی جمهوری اسلامی بود.

یکی شدن عوامل داخلی به عنوان بخشی از تندروهای جریان های سیاسی مانند شرکت کنندگان و موضوع تقلب در انتخابات نیز رمز براندازی و شورش بود که خود بعداً به آن اشاره کردند. اما عوامل میدانی فتنه 88 نیز سازمان منافقین و کسانی بودند که عملاً نقش پیاده نظام این دو ستاد را انجام دادند و نقش اصلی در این فتنه بر عهده حواسی بود که نامه را بدون سلام و درود نوشت. سلام و تهدید و تحریکی که در آنجا به نام تقلب انجام می شد.

یکی دیگر از عواملی که باعث اغتشاشات سال 88 شد، سکوت جامعه بود که جامعه به موقع بیرون نیامد تا مردم را روشن کند.


با تشکر: فکر می کنید ما شاهد پدیده شکست در سال 1988 بودیم؟

البته پدیده نفوذ در سال 1367 بسیار تأثیرگذار بود که حضرت آقا فرمودند این قیام ریشه بسیار عمیقی دارد و ریشه آن به بیست سال قبل برمی گردد، در واقع تفکر لیبرالی که بیست سال پیش بر برخی از املاک حاکم بود، به این تفکر می روید. عناصر دشمن در آنها نفوذ کردند و حتی به نیروهای انقلابی کشور کمک کردند.

احزاب مشارکت و سازمان مجاهدین در واقع کسانی بودند که روزگاری در خط مقدم انقلاب بودند و توسط دشمن جذب و وارد میدان فتنه 88 شدند.


با تشکر: بسیج و سپاه چه نقشی در مقابل فتنه داشتند؟

ببینید بسیج و سپاه در مقابل اغتشاشگران نقش بسیار مهمی داشتند. اول صبر و خویشتن داری نشان دادند و از آنجایی که دشمن در این میدان به خون نیاز داشت، اگر بچه های بسیجی و سپاهی خویشتن داری نمی کردند، دشمن از این حادثه و به نام خونخواهی سوء استفاده می کرد. می تواند شعله های ناآرامی را شعله ور کند.

خویشتن داری سپاه و بسیج و چه بسا در بسیاری از موارد باعث شد که دشمن نتواند از این فضای غبارآلود بهره برداری کند و در مواردی مانند نقاط حساس و استراتژیک از سینه خود محافظت کرده و مانع از حمله دشمن به مراکز اصلی نظام شد. ، به عنوان و مراکز سیاسی، اقتصادی و صنعتی. حضور سپاه و بسیج در خیابان ها و میادین عملاً این حادثه را خنثی کرد.


با تشکر: فکر می کنید 9 دسامبر چگونه شکل گرفت؟

از آنجا نهم دسامبر شکل گرفت و در نهایت این شورش بسیار طولانی ادامه یافت. چون بسیار عمیق بود و حق و باطل را نمی شد تشخیص داد، در واقع عده ای را به این عصیان شک کرد. حدود 8 تا 9 ماه کشور درگیر بود و زمانی که شعارهای معاندین علنی شد و مرگ بر مقدسات انقلاب و ارزش‌های اسلامی را خواندند و مقدسات امام حسین (ع) را هتک حرمت کردند که حتی به آتش کشیدند. پرچم آن حضرت و همچنین آتش زدن مسجد لولاگر توسط شورشیان در واقع مردم را متوجه می‌کند که این موضوع تقلب در انتخابات نیست، به ویژه اینکه رژیم و نیروهای امنیتی خویشتن‌داری نشان داده‌اند و به آن‌ها گفته‌اند که نظرات خود را حتی از طریق رادیو و صدا و سیما اعلام کنند. تلویزیون تریبون دادند که بیایند صحبت کنند اما نیامدند چون حرفی برای گفتن نداشتند و هدفشان اصل نظام بود. وقتی این مشکلات برای مردم مشخص شد، ابتدا در رشت و بسیاری از شهرها، در 17 دی ماه مردم به شیوه خود به میدان آمدند و در 20 دی. شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي فراخوان داد و دهها ميليون نفر از سراسر ايران عزيز به صحنه آمدند و به عبارت ديگر قيام را شستند.


با تشکر: استان بوشهر در حوزه نفوذ چگونه است؟

نیروی انتظامی استان بوشهر خوشبختانه در طول اعصار محیطی را ایجاد کرده است که مردم خود را جدا از خود نمی دانند و شاید بتوان گفت که هر خانواده بوشهری پاسدار انقلاب و جزیره ای پایدار با شاخص بالایی است. حکومت داری، استان نمونه، مردم آن از لحاظ امنیت اجتماعی و اقتصادی با تلفیق سنت و مدرنیته و احترام به مقام معنوی بزرگان مردم، شاخص های امنیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را ارتقا داده اند.

اساساً امنیت امری است که در وجود مردم نهادینه شده است و مردم این استان از ادوار مختلف روحیه استکبار ستیزی و خصمانه داشته اند. نباید از این نکته غافل شد که نهادهای امنیتی که خود بخشی از مردم هستند طی سالیان متمادی توانسته اند به وظایف خود در زمینه امنیت و آسایش مردم عمل کنند.


با تشکر: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، نقش جوانان در اغتشاشات اخیر کشور چیست و آیا مسئولین قدر این قشر را بدانند؟

در تبیین گام دوم انقلاب، تأکید مقام معظم رهبری بر جوانان و نوجوانان است، حتی ایشان تقریباً چهل بار بر قوت و عنصر جوانی تأکید کرده اند.

رهبران این قیام اخیر جوانان کشور و بسیجیان بودند که از سینه خود دفاع کردند و با این یاغیان مقابله کردند. افرادی مانند آرمان و شهدای دیگر مقاومت کردند و قطعه قطعه شدند اما در مقابل دشمن شکست نخوردند.

دولتمردان بدانند که بار اصلی کشور بر دوش جوانان است و باید به آنها فضای بیشتری داده شود و به این جوانان بها داده شود و کار در حوزه های مدیریتی کشور در گام دوم به جوانان خلاق سپرده شود. انقلابی که مطمئن هستیم کارها را در این راستا تسریع می‌کند و گره‌های خلاق را باز می‌کند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید